Klein miertje uit Roemenië

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Klein miertje uit Roemenië

Bericht door Stroomschok »

Een heel klein miertje uit de Donau delta aan de zwarte zee. Gevonden op meerdere locaties in de duinen en aan de rivier naast nesten van Tetramorium en Myrmica. Wordt totaal genegeerd bij contact door de grotere soorten.

We hebben een nest onder een steen uitgegraven en hebben een stapel broed ongeveer 5 koninginnen en 40 werksters gevangen. Ook hebben we een gyne gevangen die nog met vleugels rondliep dichtbij een nest (en pas twee dagen later in een eigen vangbuisje haar vleugels heeft afgeworpen).

Ik heb weinig succes met het vinden van de juiste genus en heb helaas geen goede camera op het moment (pas over anderhalve week weer een macrolens).

Ze lijken heel erg op kleine Tetramorium caespitium, maar ze zijn veel te klein en duidelijk polygyn. Tegelijkertijd lijken ze ook op Solenopsis fugax, maar ze zijn pikzwart en de gynes zien er totaal anders uit (kleiner, meer gestroomlijnd).

Kenmerken:

- Lengte iets minder dan 2 mm met practisch geen variatie in grootte.
- Abdomen duidelijk myrmicenae met een dubbele ' knoop'.
- Gyne lijkt erg veel op werksters, slechts 75% groter, met de dubbele lengte van de gaster (maar niet veel breder) tov de werkster het grootste verschil.
- polygyne en naaktpoppen (geloof dat dit algemene kenmerken zijn voor myrmica's?)
Laatst gewijzigd door Stroomschok op 06 okt 2017, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Boris »

Lijkt mij een temnothorax soort, gezien de grootte, het samenleven met andere soorten en dat ze polygyn zijn.
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door MiereManneke »

Temnothorax in een nest onder een steen?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Aljosha »

Tapinoma..? Plagiolepis..? Er zijn ook Tetramorium soorten die polygyne zijn.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Stroomschok »

Temnothorax zijn niet helemaal zwart en houden niet van kale paden op oever klei of zanderige heide/duin landschappen voor zover ik weet. Ik heb hier ook een eikeltje gevonden met Temnothorax en die zijn groter. Thuis heb ik nylanderi nanitics en die zijn wel even groot.

Plagioleps heeft geen duidelijke petiole knoop Deze wel.

Tapinoma zijn te groot denk ik (ben niet zo heel bekend met de genus), Tetramorium is hier heel algemeen en twee keer zo groot (goed te zien want ik heb op 4 plaatsen ze hun nest uitgangen minder dan 10 cm van elkaar vandaan gezien).
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Elan »

Heb je inmiddels wel foto's kunnen maken? :)
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Stroomschok »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik denk nu zelf dat het een Monomorium soort is. Het is geen Tetramorium: ze zijn te klein en met name hun koninginnen, waarvan ze meerdere hebben, zijn veel kleiner (ik heb een caespitum gyne en die is twee keer zo lang en meer dan twee keer zo dik). Ook gedragen ze zich veel te rustig (lijkt een beetje op het behoedzame van Temnothorax).

Probleem is dat antwiki voor Monomorium in Roemenië alleen de pharaonis in de lijst heeft staan.

Ik heb nu zo'n honderd werksters (gok ik), genoeg broed voor nog eens 200 werksters (al heb ik geen eitjes gezien) en zo'n 8 koninginnen. Ik had ook een losse alates in een buisje die na 2 dagen haar vleugels afwierp, maar die is overleden na anderhalve week (ik vermoed nu dat deze soort niet caustraal is).

Het nest is nu gesplitst in een reageerbuisje met water en een beetje los keukenpapier in een kaasdoos met zand. En een acrylnest van de mierenboerderij. Beiden hebben een warmtekabel. Ze eten redelijk van honingdauwsurrogaat en heel af en toe verslepen ze een klein fruitvliegje.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Klein miertje uit Roemië

Bericht door Aljosha »

Het is volgens mij Monomorium minimum, het staat niet tussen de lijst van soorten op Antwiki (enkel Monomorium Pharaosis (een verschrikkelijke plaagsoort!)).
Volgens mij is je gyne ook zeer dun, dus wat meer voeden.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Klein miertje uit Roemenië

Bericht door Stroomschok »

Ik zat zelf ook te denken aan minimum. En alle gynes zien er zo uit, ze krijgen honingdauwsurrogaat en kleine fruitvliegjes, maar ze zijn niet super hongerig (of onrustig).
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Klein miertje uit Roemenië

Bericht door Stroomschok »

Ok, ik heb het uitgezocht met een microscoop. De kleine propodeal spines, het ontbreken van rechtopstaande haren op de thorax en de brede postpetiole betekent volgens antkey de genus Cardiocondyla. Vervolgens nog wat verder gekeken naar de kleine details en de kleur en vrij zeker dat de soort elegans is (die overigens wel op de antwiki staat voor Roemenië).

Afbeelding

Afbeelding
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie