Gesloten ecosysteem

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

Dag allemaal.
Ik heb weer een creatieve bui gehad en heb een gesloten ecosysteem plantenpot gemaakt.

Korte uitleg over gesloten ecosysteem; het is een dichte pot met onderin een laag stenen, dit zorgt dat de planten niet constant in een laag water zitten en zorgt voor goede vocht circulatie. Op de laag stenen ligt een laagje actieve houtskool voor de zuivering van het vocht. Daar boven de aarde en planten. Het vocht verdamt en hoopt zich op aan de bovenkant van het pot en valt weer naar beneden, zo gaat dit door en door.
De planten die afsterven word weer voeding voor de andere planten.

Ik heb de pot nu 2 weken staan en zie allerlei kleine beestjes waaronder een vlieg, een spin, een kleine worm en nog hele kleine organisme waarvan ik niet precies weet wat het is.
Omdat de pot gesloten en de beestjes toch kunnen overleven vroeg ik me af of er ook een mierenkolonie in zou kunnen?
Enige nadeel daarvan is dat de pot zo nu en dan een keer open moet voor voedsel, nou denk ik dat niet zo erg is.

Is er iemand die het toevallig al geprobeerd heeft om in zoiets een kolonie te houden?

Thanks!
Steve
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

Heb zeer waarschijnlijk de verkeerde planten gebruikt.
Als ie tot zijn einde komt maak ik versie 2.0 met de juiste planten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Gewoondion »

Ik heb ook zoiets proberen te maken maar toen ik in mijn modder met mos (uit het bos) keek zaten er rare dingen in een soort eitjes. Weet iemand wat dit is?
Afbeelding
Als het niet werkt:
Laatst gewijzigd door Gewoondion op 05 nov 2017, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Gewoondion schreef:Ik heb ook zoiets proberen te maken maar toen ik in mijn modder met mos (uit het bos) keek zaten er rare dingen in een soort eitjes. Weet iemand wat dit is?
Afbeelding
Als het niet werkt:
Volgens mij slakkeneitjes
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Gewoondion »

MiereManneke schreef:
Gewoondion schreef:Ik heb ook zoiets proberen te maken maar toen ik in mijn modder met mos (uit het bos) keek zaten er rare dingen in een soort eitjes. Weet iemand wat dit is?
Afbeelding
Als het niet werkt:
Volgens mij slakkeneitjes
Oke bedankt, dan haal ik ze eruit want het is een beetje klein voor slakken
Hoi
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Gewoondion »

Bij mij zit er nu ook allemaal condens aan de randen kan ik dit eruit halen of is het niet erg?
Hoi
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Antlucky »

Gewoondion schreef:Bij mij zit er nu ook allemaal condens aan de randen kan ik dit eruit halen of is het niet erg?
Dat is het hele idee van een gesloten ecosysteem.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Gewoondion »

Snap ik maar ik dacht mischien heb ik er wat te veel water in gedaan
Hoi
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Floris2003 »

Misschien kan je hier voorbeeld aan nemen:
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door AntLove4Ever »

Ik weet niet echt veel over gesloten ecosystemen maar ik vind het wel interessant.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

Heb langere tijd geen reactie gehad dus ben uiteindelijk zelf maar op onderzoek gegaan. Ik heb er een lasius niger kolonie ingezet van 10 a 15 werksters.
Eerste paar dagen zag ik regelmatig werksters rondlopen, voornamelijk in het groene plantje rechts (sorry weet de naam niet). Volgens mij zit hun nest ingang in de paarse plant.
Ongeveer een week later zie ik ze eigenlijk nooit meer. Kans is natuurlijk aanwezig dat ik net op de verkeerde plek kijk, op het verkeerde moment. Of... Een gesloten eco systeem is niks voor mieren.

Zal over 1 a 2 weken wel weer een update plaatsen.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Scrom schreef:Heb langere tijd geen reactie gehad dus ben uiteindelijk zelf maar op onderzoek gegaan. Ik heb er een lasius niger kolonie ingezet van 10 a 15 werksters.
Eerste paar dagen zag ik regelmatig werksters rondlopen, voornamelijk in het groene plantje rechts (sorry weet de naam niet). Volgens mij zit hun nest ingang in de paarse plant.
Ongeveer een week later zie ik ze eigenlijk nooit meer. Kans is natuurlijk aanwezig dat ik net op de verkeerde plek kijk, op het verkeerde moment. Of... Een gesloten eco systeem is niks voor mieren.

Zal over 1 a 2 weken wel weer een update plaatsen.
Een kolonie van 10 á 15 werksters zul je niet veel rond zien lopen de eerste tijd. Misschien moet de kolonie wel 100 werksters hebben totdat je ze actief de hele tijd buiten ziet lopen. Werksters zijn nu te kostbaar om te verliezen voor de kolonie. Daarnaast kun je de pot het beste in de koelkast zetten nu, aangezien de kolonie in winterslaap gaat.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

MiereManneke schreef: Een kolonie van 10 á 15 werksters zul je niet veel rond zien lopen de eerste tijd. Misschien moet de kolonie wel 100 werksters hebben totdat je ze actief de hele tijd buiten ziet lopen. Werksters zijn nu te kostbaar om te verliezen voor de kolonie. Daarnaast kun je de pot het beste in de koelkast zetten nu, aangezien de kolonie in winterslaap gaat.
Pot is 5 liter.. Die past niet gemakkelijk in de koelkast.

Leuk experiment: ja.
Goed aangepakt: nee.
Wijze les voor de volgende keer haha.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Scrom schreef:
MiereManneke schreef: Een kolonie van 10 á 15 werksters zul je niet veel rond zien lopen de eerste tijd. Misschien moet de kolonie wel 100 werksters hebben totdat je ze actief de hele tijd buiten ziet lopen. Werksters zijn nu te kostbaar om te verliezen voor de kolonie. Daarnaast kun je de pot het beste in de koelkast zetten nu, aangezien de kolonie in winterslaap gaat.
Pot is 5 liter.. Die past niet gemakkelijk in de koelkast.

Leuk experiment: ja.
Goed aangepakt: nee.
Wijze les voor de volgende keer haha.
Misschien kan de pot in een garage of schuur? Hoewel je wel een winterslaap kan overslaan hoor.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

Heb zojuist de pot eventjes open gedaan en er kwam toch een lucht uit!

Heb in een video op youtube gezien dat als de pot naar bos ruikt het goed gaat, en wanneer de pot stinkt dat het dan niet goed gaat, vrij logisch natuurlijk. Maar helaas.. Die van mij kan ik afschrijven.
Screenshot_2017-11-20-16-44-52.png
Tip voor de mensen die ook zoiets willen proberen / maken, let op de vochtigheid!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Kwam er wel zuurstof in de pot?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Scrom
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Scrom »

Nee, bedoeling was dat de planten voor de zuurstof zorgde, ook waren deze planten er totaal niet voor geschikt. Ben van plan om hierna een natuurlijke formicarium te maken met vliegende eilanden, hopelijk gaat dat me beter af haha
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Scrom schreef:Nee, bedoeling was dat de planten voor de zuurstof zorgde, ook waren deze planten er totaal niet voor geschikt. Ben van plan om hierna een natuurlijke formicarium te maken met vliegende eilanden, hopelijk gaat dat me beter af haha
Ik zou wel zorgen dat er gewoon lucht in de pot kan komen. Dat proces van die planten is iets ingewikkelder dan je misschien denkt. Het is zelfs zo dat een plant in zijn levenscyclus evenveel Co2 als zuurstof produceert.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Mika »

Een gesloten ecosysteem kan nooit werken natuurlijk. Gedurende 'enige' tijd is het mogelijk, maar zelfs hele grote projecten falen op termijn.

En een plant die groeit is opgebouwd uit suikers, die afkomstig zijn van CO2 uit de lucht: die kan dus per definitie enkele een negatief CO2 saldo hebben. Over de gehele levensloop van de plant niet natuurlijk, als je de afbraak door micro-organisme meerekent, want de hele omzetting heeft energie gekost.

nb. Sinds kort is er weer opleving van de theorie dat aardgas abiotisch gevormd wordt...Altijd leuke dingen om mee te nemen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Ook is het zo dat tijdens het leven van een landplant (Zonder het afbreken dus) de landplant heel erg weinig co2 omzet naar zuurstof. 80% van de zuurstof op aarde wordt gemaakt door zee-algen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door Mika »

Wat betreft CO2 hoor ik bij de klimaatskeptici. Wetenschappelijk een zeer soliede positie, al zijn de meningen daarover verdeeld.

Ik houd ook niet van activistische wetenschappers, omdat zij de wetenschap in de weg staan. Ik probeer zo weinig mogelijk te geloven, al is dat niet altijd even gemakkelijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gesloten ecosysteem

Bericht door MiereManneke »

Mika schreef:Wat betreft CO2 hoor ik bij de klimaatskeptici. Wetenschappelijk een zeer soliede positie, al zijn de meningen daarover verdeeld.
Daar hoor ik ook bij. Nooit geweten dat daar een woord voor was en er zo veel mensen in geloven. Het is vaak genoeg bewezen dat de temperatuur van de aarde constant stijgt en dan bij een ijstijd ineens daalt, om vervolgens weer te stijgen tot de volgende ijstijd. Volgens mij is er zelfs nog een milde ijstijd voorspeld die ik nog mee ga maken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie