Mierensoorten in Nederland

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Mierensoorten in Nederland

Bericht door MierenPlaats »

Hallo allemaal,

Ik ben alweer aan het wachten op de bruidsvluchten, en heb al wat soorten in gedachten die ik zeker wil gaan vangen. Ik heb ook al wat gezocht op internet, en kwam toen bij een wikipedia-pagina over miersoorten in Nederland. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Hierop staan heel wat soorten, en ook een aantal die mij zeer verbaasden: Pheidole pallidula, Oecophylla smaragdina (Groene wevermier), Polyrhachis dives, Odontomachus brunneus, Solenopsis geminata, Paratrechina longicornis, Carebara diversa.

Leven deze soorten echt in Nederland, of zijn ze een keer aangetroffen, en daarna weer verdwenen uit Nederland? Ik zou het namelijk wonderlijk vinden om een Carebara Diversa kolonie aan te treffen, of een Oecophylla smaragdina in de boom te zien hangen. Is deze lijst betrouwbaar?

Alvast bedankt voor antwoorden!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door Hessel »

Dit zijn puur mieren gespot in Nederland. In een gemiddelde grote kas of botanische tuin of zelfs een tuincentrum kom je al gouw Solenopsis invicta, Oecophylla Smaragdina en zeker paratrechina longicornis en tapinoma, ik denk dat het een zeldzaamheid is als die laatste 2 niet gespot worden in een grote verwarmde kas haha!
Moet wel eerlijk zeggen dat ik van carebara diversa nogal sta te kijken.
Maar goed, dit is natuurlijk vrij onbetrouwbaar en ga je niet snel vinden buiten kassen, dierentuinen of andere plekken waar veel planten worden geïmporteerd.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door MierenPlaats »

Oke, interessant! Zelf heb ik nog nooit een kolonie in een tuincentrum/kas gezien, maar ik heb er dan ook nog nooit op gelet.

Trouwens, je zegt dus dat ze op plekken zoals kassen, dierentuinen, en andere plekken waar planten geïmporteerd worden zitten. Maar op wikipedia staat: De lijst is gebaseerd op het Nederlands Soortenregister en bevat 183 soorten die in het wild zijn aangetroffen.
Met nadruk op in het wild. Zouden ze daar dan ook tuincentra en kassen onder rekenen?
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door timdgd »

Hmmm inderdaad wel raar, er staat inderdaad wel duidelijk bij "in het wild aangetroffen" echter denk ik niet dat dit kan kloppen. Ik gebruik altijd antmaps om te kijken welke soorten in welk land zijn aangetroffen in het wild maar hier staan ook geen carebara diversa of oecophylla smaragdina tussen :lol: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door Elan »

Die wikipedia geeft ook aan (dmv vetgedrukte tekst) welke soorten inheems of 10+ jaar gevestigd zijn. Dat is ook wel iets om op te letten.

Een andere bron die je hiervoor kunt raadplegen is de lijst op de website van Peter Boer: http://www.nlmieren.nl/websitepages/specieslist.html
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door MierenPlaats »

Elan schreef:Een andere bron die je hiervoor kunt raadplegen is de lijst op de website van Peter Boer: http://www.nlmieren.nl/websitepages/specieslist.html
Op deze site lijken dezelfde soorten te staan: Paratrechina longicornis, Solenopsis geminata, Oecophylla smaragdina, Odontomachus brunneus, Pheidologeton diversus (Carebara diversa). Pheidole pallidula kan ik weer niet vinden, maar de twee lijsten lijken overeen te komen.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door Aljosha »


Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door MierenPlaats »

Inderdaad lijkt deze mij het meest logische, maar er lijken alleen/grotendeels inheemse soorten op te staan. Is dit zo, of staan er ook soorten op die later zijn geïntroduceerd in Nederland?
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door Aljosha »

Er staan ook soorten op die later zijn geïntroduceerd in Nederland zoals Monomorium pharaonis.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierensoorten in Nederland

Bericht door Elan »

MierenPlaats schreef:
Elan schreef:Een andere bron die je hiervoor kunt raadplegen is de lijst op de website van Peter Boer: http://www.nlmieren.nl/websitepages/specieslist.html
Op deze site lijken dezelfde soorten te staan: Paratrechina longicornis, Solenopsis geminata, Oecophylla smaragdina, Odontomachus brunneus, Pheidologeton diversus (Carebara diversa). Pheidole pallidula kan ik weer niet vinden, maar de twee lijsten lijken overeen te komen.
Het zou ook wat zijn als de lijsten niet veel overeen zouden komen... Het ging me er meer om dat de wikipedia pagina blijkbaar niet goed gelezen werd. Vandaar de nlmieren link; daar staan ze duidelijk gecategoriseerd als inheems, incidenteel gespot, etc.
Plaats reactie