Tropische kas.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Tropische kas.

Bericht door MiereManneke »

Vandaag zag ik in een tropische kas een aantal mieren lopen. Deze lijken erg op Lasius niger, maar zijn een stuk kleiner, smaller, sneller, en lijken ook veel meer in paden te lopen dan ik ben gewend van Lasius niger. Ook vertelde een medewerker mij dat de soort er was sinds ze verkeerd voedsel uit het buitenland hebben gekocht, waardoor ook een kakkerlakken-uitbraak is geweest. Weet iemand wat het is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische kas.

Bericht door Mika »

Kijk maar eens naar de foto's:

https://en.wikipedia.org/wiki/Technomyrmex_albipes

Dus de witvoetmier. Soms zit het in een klein hoekje.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tropische kas.

Bericht door MiereManneke »

Mika schreef:Kijk maar eens naar de foto's:

https://en.wikipedia.org/wiki/Technomyrmex_albipes

Dus de witvoetmier. Soms zit het in een klein hoekje.
Bedankt! Knap dat je dat zo kunt determineren. Ik las dat de soort zeer invasief is. Moet ik maatregelen nemen om de mieren te bestrijden, of kunnen ze de winter niet overleven? Of zal ik proberen de koningin te vinden om de mieren te houden of weggeven?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Tropische kas.

Bericht door Elan »

Bestrijding van T. albipes schijnt haast niet te doen te zijn. Mede door het feit dat ze vruchtbare werksters hebben ipv één koningin.
In dit artikel valt wat meer te lezen: http://www.nlmieren.nl/websitepages/EB% ... bergen.pdf

Al met al zou ik het (proberen te) houden van deze mieren sterk afraden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische kas.

Bericht door Mika »

Het is een relatief uniek systeem in de mierenwereld, niet? Het lijkt sterk op hoe de termieten(Reticulotermes) in Frankrijk zich voortplanten, en die kan je ook nagenoeg niet vernietigen.

Het is inderdaad ten sterkste afgeraden om deze soort te proberen houden: je zal enkel bijdragen aan de verspreiding van alweer een nieuwe exoot.

Ik neem wel aan de het topic werd opgestart om een exoot in een tropische kas te determineren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tropische kas.

Bericht door MiereManneke »

Elan schreef:Bestrijding van T. albipes schijnt haast niet te doen te zijn. Mede door het feit dat ze vruchtbare werksters hebben ipv één koningin.
In dit artikel valt wat meer te lezen: http://www.nlmieren.nl/websitepages/EB% ... bergen.pdf

Al met al zou ik het (proberen te) houden van deze mieren sterk afraden.
Zal de kolonie dan doorleven als de koningin doodgaat? Of is de koningin de enige die eitjes kan leggen waar vruchtbare werksters uitkomen? Interessant systeem.

Ik zal niks met deze kolonie doen dan. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Met Vriendelijke Groeten,

MiereManneke
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische kas.

Bericht door Mika »

Je hebt een antwoord als je mijn eerste link leest.
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Tropische kas.

Bericht door Hessel »

Eerder Deze kolonie is al in meerdere kassen in Nederland verspreid. Toen ik vandaag met mijn werk op de beurs in de hortus botanicus, Utrecht, was, sprak ik hier een hovenier die mij wist te vertellen dat ze zeer last hadden van de 'witvoetmier'. Verder heb ik ze ook in Schotland in de botanische tuin gezien, maar hier worden al honderden jaren tropische planten geïmporteerd en je zou kunnen zeggen dat het zijn eigen ecosysteem ontremd mieren heeft onderhand :) minstens 5 invasieve miersoorten gespot.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie