Bijen afval

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

Hallo allemaal,

Ik verwacht komenden dinsdag of woensdag mijn eerste Lasius niger koningin met paar werksters.

Ben zelf ook imker en heb vandaag de bijenkasten gekuist en heb hierbij enorm veel bijenafval verzameld bij het afschrapen van de bijenkasten. Dit afval bezit propolis en mogelijks ook stuifmeel, honing, was, ...

Nu is mijn vraag of ik dit mag/kan voeren aan de mieren of heeft dit niet echt zijn voordelen?
En dode bijen mag ik ook als voedsel geven?

Mvg Maarten
-Lasius niger
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bijen afval

Bericht door Martijnk »

Ik weet niet het antwoord op het eerste deel van je vraag, maar ik kan me voorstellen dat honing en dergelijke wel lekker zijn voor je Lasius niger. Wat betreft dooie bijen: die kun je gewoon voeren. Mijn kolonies vinden dat erg lekker. Ik vries ze echter wel ff in, vanwege de kans op mijten...
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

Ok perfect! Bedankt voor je antwoord.
-Lasius niger
-Messor barbarus
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Bijen afval

Bericht door MierenPlaats »

Ik zou het inderdaad goed invriezen, omdat het me niet zou verbazen dat er mijten op zitten. (En let natuurlijk ook op schimmel. Ik weet niet of dit aanwezig is, maar dit kan schadelijk zijn voor de mieren).
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

Heb net inderdaad al een paar bijen in de vriezer gestoken. De kans is groot dat er (varoa) mijten op zitten.
Zou schimmel de vriezer overleven?

Mvg
-Lasius niger
-Messor barbarus
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Bijen afval

Bericht door MierenPlaats »

BrMaarten schreef:Zou schimmel de vriezer overleven?
'Active mold produces microscopic spores in enor­mous quantities which are spread by air currents—meaning they are almost always there waiting for the right conditions to reproduce. Extreme cold, freez­ing, and heat can deactivate spores but it does not kill them. They are resistant to desiccation (drying out). If temperatures go up after a cold spell, spores can reactivate and continue to grow.'
https://www.imagepermanenceinstitute.or ... not-friend

Blijkbaar wordt de sporen van de schimmel dus 'gedeactiveerd', maar overleeft hij het wel, en zal weer activeren na de kou. (Zelf wist ik dit ook niet, weer wat geleerd!) :D
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

Ik had inderdaad iets soortgelijks gelezen ergens :)

Bedankt!
-Lasius niger
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bijen afval

Bericht door miel »

Ik zou dit dus NIET doen: je weet namelijk (meestal) niet waarom een bij sterft. Het kan zijn dat ze insecticiden binnen heeft... Als je dit aan je mieren voert, kunnen deze hieraan dood gaan. Ook honing kan een zeer kleine hoeveelheid insecticiden bevatten, maar dat risico moet je zelf maar inschatten.

Ik ben zelf ook imker trouwens. :D Ben opzoek naar een nieuw volk.
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

miel schreef:Ik zou dit dus NIET doen: je weet namelijk (meestal) niet waarom een bij sterft. Het kan zijn dat ze insecticiden binnen heeft... Als je dit aan je mieren voert, kunnen deze hieraan dood gaan. Ook honing kan een zeer kleine hoeveelheid insecticiden bevatten, maar dat risico moet je zelf maar inschatten.

Ik ben zelf ook imker trouwens. :D Ben opzoek naar een nieuw volk.
Dat klopt inderdaad, maar aangezien ik 2 volledige kasten ben verloren door de winter en verdwijnziekte zit ik met duizenden dode bijen. Dus is de kans dat dit pesticiden zijn toch een pak kleiner? Of zie ik dit verkeerd?
-Lasius niger
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bijen afval

Bericht door miel »

De kans lijkt mij klein, maar dat moet je zelf inschatten. Ik waag het niet om te voeren...
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Bijen afval

Bericht door BrMaarten »

Hmmm, dan ga ik het ook niet doen voor de zekerheid. ;)

Genoeg dode insecten in de wereld denk ik :p
-Lasius niger
-Messor barbarus
Plaats reactie