Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Bericht door Dahubster »

De vraag in de titel is misschien niet erg duidelijk, maar hier mijn vraag wat duidelijker :

Kan het gebeuren dat je mieren een bepaald voedsel geeft, dat ze ook weldegelijk aannemen, maar dat voor hen schadelijk blijkt te zijn en waar ze dus eventueel aan kunnen sterven?
En ik bedoel hiermee niet het eventueel opduiken van mijten etc. he. Ik bedoel echt dat het voedsel zelf giftig blijkt te zijn (achteraf)

Ik dacht dat mieren via sensoren op hun antennes perfect op voorhand kunnen weten of aangeboden voedsel goed is voor hun, dus ik vermoed dat het antwoord "neen" is. Maar misschien zijn er onder jullie die weet hebben van andere informatie?
Gebruikersavatar
lucant
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 juli 2017
Locatie: rond Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Bericht door lucant »

voor welke soort kolonie :?:
1 x Lasius niger (ca. 15)
1 x Camponotus barbaricus (32) oktober 2017
1 x Messor barbarus (50) 29 maart 2018
1 x Pheidole pallidula (20)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Bericht door Dahubster »

Wel, mijn vraag is eigenlijk algemeen gesteld, zodat anderen hier ook eventueel wat kunnen aan hebben.

Zelf heb ik een kolonie Pheidole pallidula en een beginnend nestje Lasius niger.

Maar, zoals gezegd, is de vraag echt algemeen.

Ik denk net aan iets anders : mieren die normaal levende insecten vangen, weten zij wanneer bepaalde insecten (of bv rupsen) niet eetbaar of zelfs schadelijk voor ze zijn, waardoor ze deze dan dus niet aanvallen...
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Bericht door Floris »

Een mierenlokdoos bevat gif dat de mieren aanzien voor voedsel en enthousiast verzamelen en binnen de kolonie verspreiden. Dus dat is zeker mogelijk.
Ik weet niet of er ook schadelijke insecten zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Kan je mieren "fout" voedsel geven?

Bericht door Hexednl »

Ze nemen ook voedsel mee waar ze niks aan hebben, bijvoorbeeld visvoer, ze namen het mee en in het nest begon het te schimmelen na een aantal dagen.
Dus ze zullen zich ook wel vergissen in voedsel wat wel schadelijk is voor ze.
8-)
Plaats reactie