Camponotus barbaricus (hielke)

Alle Camponotus kolonies van de leden
hielke
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 september 2017
Gender:

Camponotus barbaricus (hielke)

Bericht door hielke »

Vragen of opmerkingen kan hier.

Sinds dinsdag (17 april) is de Camponotus barbaricus kolonie bij mij. Deze heb ik besteld via mierenboederij.nl.
De dag dat ik ze kreeg zat er 1 koningin en 6 werksters in de reageerbuis.
Hierbij had ik een voedingsbakje gekocht en die meteen aangesloten zodat ik wanneer nodig gemakkelijk voeding kan geven.
Dit wordt gedaan doormiddel van het geleverde koppelstukje en het kleine buisje wat er ook bij zit.

Het gene wat opvalt aan deze soort is dat ze veel groter zijn dan de normale mier die je over straat ziet lopen.
Dit in de combinatie met dat er verschilde groottes in de kolonie kunnen voorkomen, is de rede dat ik deze kolonie heb gekocht.

Ze worden op een tempratuur van rond de 28 graden gehouden, dit zodat ze zich snel kunnen ontwikkelen.
Het moeilijkste is om niet naar ze te kijken, omdat ze zo anders zijn dan de dagelijks mier die je tegen komt.

Er valt op veel sites te lezen dat deze soort vooral in het begin erg stressgevoelig is. Om deze rede probeer maar 1 a 2 keer per week te gaan kijken hoe het met ze gaat.

De eerste avond had ik wat suikerwater in het voedingsbakje gedaan. De eerste werkster was al druk door het buisje aan het heen en weer lopen. Maar wanneer ze over de helft was ging ze steeds weer terug. Later heeft ze er toch nog wat van gehad en is ze weer teruggegaan naar de kolonie.

De volgende dag zag ik helaas dat er een van de werksters in het suikerwater lag.
Dit lag op een stukje plastic en was met een dun laagje bedekt. Ik weet niet hoe de mier hier dood in is gegaan.
Het kon namelijk niet diep genoeg zijn om in te verdrinken. Al zag ik wel dat ze er meer van hun troep in hadden gedaan.
Waarschijnlijk was de werkster doodgegaan door stress en daarna in het suikerwater gelegd.

De kolonie zal van af nu veder moeten gaan met 5. Gelukkig zijn er al grootte larven en wat eitjes.
20180419_210641.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie