Ik ga ermee starten.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jeedai
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 april 2018
Gender:

Ik ga ermee starten.

Bericht door Jeedai »

Hoi ik ga starten met een ant farm en na wat opzoek werk denk ik dat ik ga starten met een lasius niger deze heb ik al in de tuin gezien. Ik heb al veel gelezen op dit forum maar toch heb ik nog enkele vraagjes. Als ik deze zomer een koningin kan vangen doet deze dan volgende winter al een slaap? En als ik men ytong nest op winterrust zet moet ik deze dan ook vochtig houden? Men laatste vraag, kan ik in deze periode (begin mei) al een koningin vinden?

Ik kijk er al naar uit om met alles te starten.

Dank u wel.

Groetjes.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door emier »

Hoi Jeedai,
Wat leuk dat je ook begint met de hobby.
Je kan je mieren het eerste jaar in winterslaap doen maar dat hoeft niet.
Als ik jou was dan zou ik je mieren pas na de winterslaap in een ytong nest doen.
hier heb je een schemaatje: http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door MierenPlaats »

Jeedai schreef:Hoi ik ga starten met een ant farm en na wat opzoek werk denk ik dat ik ga starten met een lasius niger deze heb ik al in de tuin gezien. Ik heb al veel gelezen op dit forum maar toch heb ik nog enkele vraagjes. Als ik deze zomer een koningin kan vangen doet deze dan volgende winter al een slaap? En als ik men ytong nest op winterrust zet moet ik deze dan ook vochtig houden? Men laatste vraag, kan ik in deze periode (begin mei) al een koningin vinden?

Ik kijk er al naar uit om met alles te starten.

Dank u wel.

Groetjes.
Een kolonie/koningin doet in het wild elke winter een winterslaap. (Normaal gesproken dan).
Je moet het nest vochtig houden tijdens de winterslaap, anders zal de kolonie uitdrogen en sterven. Maar mij lijkt dat je minder vocht hoeft te geven, aangezien op een koele, donkere plek (koelkast bijv.) er minder water verdampt.
De meeste koninginnen zul je pas later in het jaar vinden.
Zoals de gene voor mij al zei, zou ik een kolonie nog niet naar een nest verhuizen voor de winterslaap. (Meestal is de kolonie dan nog te klein).
Jeedai
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 april 2018
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Jeedai »

Wat een snelle reacties, bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Koenkaan »

Je hoeft een koningin in het eerste jaar niet in winterslaap te doen.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Other »

Koenkaan schreef:Je hoeft een koningin in het eerste jaar niet in winterslaap te doen.
Waarom niet?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Koenkaan »

Ze doen aan winterslaap omdat de koningin bij moet komen van het eitjes leggen. In het eerste jaar legt ze weinig eieren en hoeft ze dus niet veel bij te komen. Dit heb ik op een aantal plekken gehoord. Ook heb ik dat zelf ook gedaan en bij mij gaat alles goed.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Other »

Eitjes leggen kost energie, maar de bruidsvlucht kost ook energie.
Ik denk dat juist de eerste winterrust het belangrijkste is om een succesvolle kolonie op te kweken.

Als ik mijn mieren verwarmd houd tijdens de winter, is de activiteit dermate minder dan in de zomer periode.
Mijn ervaring is, dat als er in de winter rust word gehouden het aankomende jaar betere resultaten behaald worden.

Het kan misschien geen kwaad, toch raad ik uit ervaring aan een winterslaap/rust te houden.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Koenkaan »

Tot nu toe is het bij mij goed gegaan, maar ik denk dat ik volgend jaar je advies opvolg en mijn nieuwe kolonies wel een winterrust laat houden.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door MierenPlaats »

Koenkaan schreef:Ze doen aan winterslaap omdat de koningin bij moet komen van het eitjes leggen. In het eerste jaar legt ze weinig eieren en hoeft ze dus niet veel bij te komen. Dit heb ik op een aantal plekken gehoord. Ook heb ik dat zelf ook gedaan en bij mij gaat alles goed.
Ik weet niet of deze stelling bewezen is, maar ik heb het idee dat kolonies/koninginnen winterslaap houden omdat het winter, dus koud is. (Weinig voedsel, te koud om op het oppervlak te verkennen). Waarom zouden tropische koninginnen die over het algemeen meer eieren leggen, geen winterslaap/rust nodig hebben om te herstellen?
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door DJRGEN »

Ik denk misschien dat de winterslaap er ook is om gyne ook een rustpauze te gunnen.

Het is maar een gok maar als de koningin continue zonder winterslaap broed moest leggen zonder de winter rust zou het kunnen dat dit de levensduur van haar zou verkorten?
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Blue »

Een kolonie kan in het wild zich ook niet verder ontwikkelen in de winter. Het is erg koud en weinig voedsel, dus dan is een rust wel op zijn plaats.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door MierenPlaats »

DJRGEN schreef:Ik denk misschien dat de winterslaap er ook is om gyne ook een rustpauze te gunnen.

Het is maar een gok maar als de koningin continue zonder winterslaap broed moest leggen zonder de winter rust zou het kunnen dat dit de levensduur van haar zou verkorten?
Maar tropische soorten (neem nou Solenopsis geminata) blijven ook het hele jaar doorgaan. Waarom zouden deze gynes dat wel kunnen, en andere niet? (Ik weet ook niet hoe lang deze koninginnen leven, dat zou nog wel korter kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ik ga ermee starten.

Bericht door Blue »

Misschien moet hiervoor even een nieuw topic worden aangemaakt want het is allemaal niet meer ontopic
Plaats reactie