koningin uit kolonie geplukt

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Desperados1993
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 september 2009
Locatie: Peer
Gender:
Leeftijd: 30

koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Desperados1993 »

Hallo allemaal

Tijdens het werken in mijn tuin vond ik een mooie beginnende kolonie onder een tuinpot. Aangezien ik vroeger al eens Lasius Niger kolonie had gehouden wou ik proberen deze kolonie te vangen en opnieuw ermee starten. Bij het optillen van de pot was jammergenoeg het kleine nestje dat ze hadden gemaakt verwoest en liepen ze allemaal in chaos weg. Enkel de koningin bleef tussen de tegels zitten en enkel deze kon ik vangen en heb ik haar in een proefbuisje gestoken zoals je doet bij jonge koninginnen.

Nu heb ik verschillende vragen.
- zal deze koningin het overleven nu ik haar zomaar uit haar kolonie heb geplukt. Zal ze in het proefbuisje een nieuwe kolonie starten of is ze gedoemd om te sterven aangezien ze geen Nanitics heeft (en kan ik haar dus best terug in de buurt van het verwoeste nest loslaten?)
- Heeft het zin om enkele mieren die ik nog vind van haar verwoeste kolonie terug bij haar te plaatsen?
- Is het water, een drupje honing en fruitvliegje voldoende om haar (alleen) verder te helpen?

Het was totaal niet op voorhand gepland om de koningin te vangen maar bij het tegenkomen van het nest kreeg ik er toch weer zin om een kolonie op te starten... Moest het niet zo impulsief gebeurt zijn en ik beter was voorbereid dan had ik uiteraard getracht de hele kolonie te vangen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Desperados1993 op 05 mei 2018, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lasius Niger
- Messor Barbarus
- Temnothorax Nylanderi
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Manor »

Het is mogelijk dat ze op zichzelf terug een kolonie start, ik heb het zelf ook voorgehad met een gyne die ik tegenkwam zonder werksters er rond, dit was geen bruidsvlucht gyne want haar gaster was veel te groot voor een gyne te zijn afkomstig van een bruidsvlucht.
Je kan ook als het nog niet te lang geleden is proberen om wat van haar werksters toe te voegen, maar hou dit wel in het oog zodat ze niet agressief reageren tegen de gyne, dan zal je de werksters moeten weghalen.
Water is altijd nodig voor mieren, honing en een fruitvliegje kunnen helpen maar zijn niet altijd nodig, dit hangt af van hoeveel reserve ze zelf nog heeft.
Formica cunicularia
Lasius niger
Desperados1993
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 september 2009
Locatie: Peer
Gender:
Leeftijd: 30

Re: koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Desperados1993 »

Dank je voor het snelle antwoord. Daarnet ben ik eens gaan kijken maar vind geen miertjes in de buurt jammer genoeg. Laten we hopen dat ze op zichzelf terug een kolonie start.
- Lasius Niger
- Messor Barbarus
- Temnothorax Nylanderi
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Manor »

Geef ze veel rust, niet teveel kijken en hopelijk lukt het
Formica cunicularia
Lasius niger
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Hexednl »

Lagen er geen larven en poppen meer? Dat scheelt haar een hoop energie om weer te starten.
8-)
Desperados1993
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 september 2009
Locatie: Peer
Gender:
Leeftijd: 30

Re: koningin uit kolonie geplukt

Bericht door Desperados1993 »

Neen die zaten er niet tussen jammergenoeg, anders had ik ze er wel bij gedaan.
- Lasius Niger
- Messor Barbarus
- Temnothorax Nylanderi
Plaats reactie