Polyrhachis illaudata (Chefbaard)

Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 26

Polyrhachis illaudata (Chefbaard)

Bericht door ChefBaard »

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie mijn eerste blog lezen!

Deze blog gaat over mijn net nieuw verkregen kolonie van Polyrhachis illaudata, een exotische soort.
Desbetreffende kolonie heb ik via de heren van Netherlants(Ricardo/RicardoR en Stijn/Leeuwenlever) gekocht, en is op zaterdag 12 mei 2018 binnengekomen.

Ik was al een tijd op zoek naar mijn eerste exotische soort, die ik heb gevonden in de prachtig goudgekleurde, bepantserde, stekelige Polyrhachis illaudata. Na wat onderzoek en rondvraag gedaan te hebben was ik er gelijk zeker van; dit was de perfecte soort voor mij.

Taxonomie:
- Familie: Formicidae (Mieren)
-- Onderfamilie: Formicinae (Schubmieren)
--- Geslachtengroep: Camponotini
---- Geslacht: Polyrhachis
------ Soort: Polyrhachis illaudata, Walker, 1859

Algemene informatie/Caresheet:
Verspreidingsgebied:
Borneo, Indonesië, Krakatoa eilanden, Maleisië, Filipijnen, Bangladesh, India, Laos , Nepal, Sri Lanka, Thailand en China.

Leefomgeving:
Regenwouden, bossen en botanische tuinen

Winterrust:
Geen

Koloniestichting:
Polygynie

Koningin:
Grootte: 14-15mm
Kleuren: Zilver/zwart, gouden gloed in het licht

Werksters:
Grootte: 10-12mm
Kleuren: Zilver/zwart, gouden gloed in het licht

Soldaten:
Niet aanwezig

Mannetjes:
Grootte: 9mm
Kleuren: Zilver/zwart, gouden gloed in het licht

Dieet:
Honingdauw(en andere zoetigheden), insecten

Luchtvochtigheid:
Buitenwereld: 50-70%
Nestgedeelte: 50-80%

Temperatuur:
Buitenwereld: Overdag: 28-30°, S ’Nachts: 24-28°
Nestgedeelte: 28-30°

Nestvorming:
Grote nesten, ze weven er mos en gras in

Algemene informatie:
Ze leven vaak laag op de grond, bouwen hun nest graag op stenen of schors. Ze gebruiken hun larven om gedeeltes van het nest te weven(Niet op de zelfde manier als bekend is bij Polyrhachis dives).
Ze hebben een soort pantser met daarop opmerkelijke stekels. Ook “ratelen” ze hun gaster bij teken van gevaar.

Moeilijkheidsgraad om te houden:
Gemakkelijk te houden, maar hogere eisen aan het klimaat en ontsnappingspreventie

Set-up:

Het begon bij een glazen aquarium met een lichtbak die ik via marktplaats heb opgehaald. De betreffende maten waren: 60cm lang, 35cm breed, 45cm hoog.
Helaas zat het aquarium helemaal onder de water/algenaanslag, waardoor ik hem helemaal moest reinigen.

Foto’s aquarium
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als volgende stap ben ik naar de lokale tuincentrum gegaan, om een mooi tak te halen die ik uiteindelijk zou gebruiken als middelpunt van de bak, om het nestgedeelte tegen vast te zetten.
Toen ik een gaaf stuk met twee vertakkingen had gevonden, heb ik deze op de juiste maat gezaagd, en hier een houten plaatje onder gemaakt, die dient als plateau om de tak overeind te houden.

Foto tak
Afbeelding

Als nestgedeelte had ik het idee om uitgeholde halve kokosnoten tegen de glazen ruit aan te maken, zodat ik altijd inzicht zou kunnen hebben in het nest. Dus ben ik naar de Albert Heijn gegaan, heb ik een kokosnoot gekocht, deze doormidden gezaagd met een cirkelzaag en deze met een schuurmachine zo vlak mogelijk gemaakt.
Tussen de twee halve kokosnoten heb ik via een slangetje een verbinding gemaakt, waardoor de mieren van het ene naar het andere gedeelte kunnen lopen. Natuurlijk zit in beide kokosnoten ook een ingang, waardoor de mieren het nest kunnen betreden.
Ook heb ik een soort scheidingsplaatjes gemaakt die de kokosnoten scheiden in twee kamers.
De kokosnoten heb ik aan het glas vastgekit met niet giftige siliconenkit.
Als een soort natuurlijke bedekking heb ik het connectieslangetje verstop onder een stuk boomschors.

Fotos van kokosnoten en schors
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als substraat heb ik terrarium humus, ook wel cocoshumus gebruikt. Deze heb ik in bricks gehaald bij de Action.
Voor mij was het ook de eerste keer dat ik een natuurlijk formicarium gemaakt heb, dus ik heb ook wat fouten gemaakt, een van die fouten was dat ik het substraat té vochtig heb gemaakt, waardoor ik uiteindelijk schimmelvorming kreeg rond de boom. (Mijn advies, minder water toevoegen dan op de verpakking staat, of het humus eerst goed laten drogen in de zon voordat het geplaatst wordt in het formicarium)
De humus heb ik zo natuurlijk mogelijk in het formicarium geplaatst doormiddel van heuveltjes etc.

Foto's cocoshummus brick
Afbeelding
Afbeelding

Voor planten heb ik wat navraag gedaan bij de mensen die er verstand van hebben.
Op de twee Cryptanthus bivitattussen (Pink en white pink versies) en de Red Diamond fittonia na, weet ik de namen van de planten niet.
De planten heb ik samen met een vriend bij de Intratuin uitgezocht, en deze daarna in voldoende substraat in het formicarium geplaatst.
Als bodembedekking heb ik gekozen voor Sphagnum veenmos, die ik ook verkregen heb bij de Intratuin.
Verder heb ik ook een stuk terrarium hout gebruikt als een soort boog, waaronder Sphagnum veenmos onderdoor loopt als een soort groene loper.
Verder heb ik een grote zwarte steen uit mijn tuin gehaald, deze schoongemaakt en daarna 30 minuten op 250° in de oven gehad, om alle bacteriën dood te maken.

Foto’s formicarium
Afbeelding
Afbeelding

In het substraat heb ik ruim van te voren zo’n 200 springstaartjes, en 100 tropische pissebedden losgelaten als bodemopruimers, zodat eventueel overgebleven voedselresten niet gaan schimmelen en rotten.

Als uitbraakpreventie heb ik meerdere dingen gedaan, namelijk een 5cm dikke fluon/PFTE laag aangebracht.(Netherlants) Dit de eerste keer te dik gesmeerd, waarna ik het advies kreeg het watje eerst te bevochtigen voor het aanbrengen, waarna het gewenste resultaat behaald was. (natuurlijk wel 5cm aan kitranden van het aquarium weggesneden zodat de mieren daar geen grip op hebben)
Ik heb de rand van 5cm uitgemeten en hieronder een laagje tape geplakt, zodat de fluonlaag mooi en strak wordt.

Foto/Video fluon laag
Afbeelding



Mijn tweede maatregel was een plexiglas plaat, op maat laten zagen bij de Gamma, waarin ik meerdere ventilatiegaten heb geboord met een gatenboor. Zodat de plaat goed op zijn plek blijf heb ik aan de binnenkant van rand gaten geboord en schroeven met een soort beschermhoesje erin gedraaid. Helaas zakje de plaat in het midden door, waardoor hij niet goed aansloot in de hoeken. Als oplossing heb ik er wat stroken acryl op gekit, en wat aluminium T vormige profielen erop geschroefd.

*De plaat wordt nog verandert, hij is niet helemaal naar wens, volgt in de volgende update*

Foto’s/Video plaat
Afbeelding
Afbeelding


Als tijdelijke oplossing heb ik even de kokosnoten afgeplakt met dik papier, zodat er geen licht in het nest komt. Op dit moment heb ik 1 van de kokosnoten verwarmd met een warmtemat op 28-30°.

Foto warmtemat
Afbeelding

Hieronder valt dan het eindresultaat te bezichtigen, laat me vooral weten wat je ervan vindt, en als je nog tips hebt zijn die altijd welkom!

Video eindresultaat



Nu dan eindelijk over naar de kolonie zelf. Ik kreeg ze vanzelfsprekend goed ingepakt binnen, in een reageerbuis met daarin een stukje toiletpapier.
De kolonie telde 12 gezonde werksters, een paar eitjes en een prachtige koningin.
De reageerbuis heb ik aangesloten op 1 van de gaten van de kokosnoten, waardoor ze nu druk in de weer zijn met stukjes toiletpapier om het nieuwe nest in te richten. Zodra ze zich comfortabel voelen in de nieuwe ruimte, zal de gyne extra eitjes gaan leggen. (Polyrhachis doet het over het algemeen niet zo goed in reageerbuisjes)

Als ze gesetteled zijn komen hier nog updates over het jaaggedrag en wat filmmateriaal over het verhuizen en het voeren.

Geniet hieronder nog van wat leuke foto’s van de soort.

Foto’s Kolonie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je het verschil in grootte tussen Polyrhachis dives en illaudata

Foto’s naast dives
Afbeelding
Afbeelding

Foto Gyne
Afbeelding

Hoge kwaliteit foto's(Niet door mij gemaakt overigens)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerking mogen hier geplaatst worden!

Hopelijk hebben jullie genoten van mijn blog!

Tot de volgende update, met vriendelijke groet,

Brian/Chefbaard
Laatst gewijzigd door ChefBaard op 15 mei 2018, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Plaats reactie