Is dit een mier? Zo ja welke?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
hielke
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 september 2017
Gender:

Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door hielke »

Locatie:
-Geografische ligging: Zwolle
-Type vegetatie: In huis
-Nestplaats: Niet van toepassing

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Koningin
-Grootte: 10 mm - 15mm
-Kleur: zwart
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving: Gevonden door iemand anders. Volledig zwart met kleine zwarte haren op kont(abdomen). Heeft nog vleugels. Gisteren gevangen(14 mei).
-Foto:
ec3a8d46-8d03-4ab8-bd4f-868748de1421.jpg
5b846130-b7eb-49ec-9889-569c048ea23b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door Floris »

Op basis van de voelsprieten op de onderste foto zou ik zeggen dat het een wespje is, geen mier.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
hielke
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 september 2017
Gender:

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door hielke »

Wat ik vergeet te zeggen is dat de ogen een puntje zijn. zoals je bij mieren vaak ziet. Niet zoals een wesp of bij heeft.
Wat ik weet is dat de voelspriet ook langer zijn dan te zien is op de foto's. Door dat het in het buisje zit.
Momenteel zit het op een nat watje wat ook in de buis zit, zichzelf schoon te maken en probeert ook niet te vliegen wat meestal wespen en vliegen proberen te doen.
Misschien helpt dit. Ik kan dit zelf namelijk pas vrijdag zien. Maar de antwoorden die ik krijg zeggen me dat het eerder een mier is dan wesp. Kan het wel fout hebben
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door Floris »

Zit er een 'elleboogje' in de voelsprieten? Zo'n knik erin is op de foto's namelijk niet te zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door MiereManneke »

Floris schreef:Op basis van de voelsprieten op de onderste foto zou ik zeggen dat het een wespje is, geen mier.
Wat bedoel je precies met "wespen"? Ik kan namelijk geen soort vinden die onder wespen valt en hier op lijkt. Mierwespen, graafwespen, en dergelijke zijn namelijk geen wespen, maar wespachtigen. Maar hier vallen mieren ook weer onder dus dat zou je dan waarschijnlijk ook niet bedoelen.

Onder de wespachtigen heb je dan wel weer heel veel soorten die op mieren lijken, maar geen mieren zijn. Bijvoorbeeld de bruine mierwesp:
20180515_195249.png
Maar ook vele andere wespachtigen, dus ik zou niet weten welke soort Hielke heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door MiereManneke »

MiereManneke schreef:
Floris schreef:Op basis van de voelsprieten op de onderste foto zou ik zeggen dat het een wespje is, geen mier.
Wat bedoel je precies met "wespen"? Ik kan namelijk geen soort vinden die onder wespen valt en hier op lijkt. Mierwespen, graafwespen, en dergelijke zijn namelijk geen wespen, maar wespachtigen. Maar hier vallen mieren ook weer onder dus dat zou je dan waarschijnlijk ook niet bedoelen.
Ik heb net wat research gedaan en elke pagina zegt wat anders qua taxonomie. Maar uiteindelijk kwam ik op een Engelse wikipediapagina waar "wasps" stond, maar geen wetenschappelijke naam. Hier stond: "A wasp is any insect of the order Hymenoptera and suborder Apocrita that is neither a bee nor an ant." Dus ik neem aan dat dat is wat je bedoelt. De wespen waar ik het over had waren Plooivleugelwespen, wat door de Nederlandse wikipedia gewoon wespen genoemd werd.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door Aljosha »

Dit is geen mier noch wesp, het is een bijeensoort genaamd Ceratina acantha.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
hielke
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 september 2017
Gender:

Re: Is dit een mier? Zo ja welke?

Bericht door hielke »

Ceratina acantha heeft een witte stip voor op het hoofd. Dat heeft de gene in het buisje niet.
Ik weet niet hoe het met de voelsprieten zit, kan ik vrijdag pas zeggen. Maar zover ik te horen kreeg heeft het niet wesp achtige ogen zo als op de afbeelding van Mierenmanneke. Al lijkt het er inderdaad wel op dat het toch eerder een wesp of iets is dan een mier. Omdat iedereen hier al eerder daar naar toe gaat
Plaats reactie