Mierenplanten/symbiose

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Mierenplanten/symbiose

Bericht door Arnhem1 »

Hallo,
Na wat research over mijn mieren ,kwam ik verschillende planten tegen die samen met mieren leven. Van varens tot aan orchideeën.
Ik vroeg me af of er iemand is die zoiets in huis heeft?
Vandaag mijn Pheidole p. kolonie opgehaald, dus dit keer geen symbiose bak. Het idee staat me wel erg aan, ook omdat ik planten erg leuk vind.
Ben erg benieuwd of iemand iets heeft en wat voor soorten dan?
Proud Owner of Pheidole Island
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door MierenPlaats »

Arnhem1 schreef:Hallo,
Na wat research over mijn mieren ,kwam ik verschillende planten tegen die samen met mieren leven. Van varens tot aan orchideeën.
Ik vroeg me af of er iemand is die zoiets in huis heeft?
Vandaag mijn Pheidole p. kolonie opgehaald, dus dit keer geen symbiose bak. Het idee staat me wel erg aan, ook omdat ik planten erg leuk vind.
Ben erg benieuwd of iemand iets heeft en wat voor soorten dan?
Ik heb momenteel niet zulke planten, maar ik ging eens zoeken en vond toen wat over de 'Myrmecodia'. Deze plant heeft holletjes en gangetjes in zijn knol, waar mieren in leven. Een soort natuurlijk formicarium dus. In ruil voor deze huisvesting laten mieren hun afval in andere kamers achter, waar de plant voedsel uit opneemt.

https://www.nrc.nl/nieuws/1991/07/26/ee ... 86-a971335
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door Arnhem1 »

Zo zijn er dus heel veel planten die profiteren van een miersoort en andersom. Zelfs planten die eiwitrijk vocht afgeven voor hun bewoners.
Een mierenvaren heeft ook holle wortels om in te nestelen.
Ik wil hier zeker wat verdere info over zoeken. Bv welke soort in welke plant leeft. Indien mogelijk zal ik een combi gaan nemen.
Proud Owner of Pheidole Island
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door MierenPlaats »

Arnhem1 schreef: Ik wil hier zeker wat verdere info over zoeken. Bv welke soort in welke plant leeft. Indien mogelijk zal ik een combi gaan nemen.
Inderdaad lijken de meeste van deze planten uit Azië of Zuid-Amerika te komen. Ik kon zelf geen info vinden over de soorten die in deze plant leeft.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door Hexednl »

Antscanada heeft in 1 filmpje een stuk over een vleesetende plant die samenwerkt met mieren. De plant geeft suikers af die de mieren eten en 'in ruil' valt er zo nu en dan een mier in de plant.
8-)
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door wardvander »

Wat ik zelf een leuk voorbeeld vind van een leuke symbiose met een plant en mier, is de pimpernel.
Een soort roosachtige bloemenplant. Deze leeft samen in symbiose met het pimpernelblauwtje en Myrmica rubra.
Jammer genoeg is deze vlinder praktisch uitgestorven in Belgie, maar niet in Nederland
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door Elan »

wardvander schreef:Wat ik zelf een leuk voorbeeld vind van een leuke symbiose met een plant en mier, is de pimpernel.
Een soort roosachtige bloemenplant. Deze leeft samen in symbiose met het pimpernelblauwtje en Myrmica rubra.
Jammer genoeg is deze vlinder praktisch uitgestorven in Belgie, maar niet in Nederland
Ik heb van mensen van de Vlinderstichting begrepen dat dit om de Moerassteekmier (Myrmica scabrinodus) gaat, niet M. rubra.

Toch een beetje lastige cyclus om kunstmatig te doen, denk ik! :)
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierenplanten/symbiose

Bericht door wardvander »

Thnx voor de update. Ik dacht dat dit met vrijwel elke myrmica soort werkte, oeps!
Thnx!
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie