Crematogaster Striatula

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Crematogaster Striatula

Bericht door Antkeeper1 »

Hi,

Ik hoop dat ik deze vraag op de goede plaats stel.
---

Crematogaster Striatula

Een mier soort die graag, eigenlijk alleen maar, termieten eet en zijn prooi vergast. Hell, onder het verdrag van Genava zou deze mier oorlogsmisdaden begaan.

Omdat dit een heeeele bijzondere miersoort is met een hele bijzondere jacht strategie, wil ik deze mier soort eigenlijk best wel graag hebben. Nu kwamen er bij mij uiteraard wel een paar vragen naar boven.

Buitenom dat ik hier een GIGANTISCHE bak voor nodig
heb, van waarschijnlijk iets van 15m2, dus zeg maar
gewoon een extra tuin, maar dan binnen, het volgende;
1) Wat is een juiste volgorde?
A) eerst de termieten laten nestelen, daarna de mieren
B) eerst de mieren, dan de termieten (lijkt me onlogisch)
C) beide te gelijker tijd

2) Omdat ik vol bizarre ideeën zit, moet dit gebeuren natuurlijk binnen staan en niet buiten, waar de mieren wss snel bevriezen in NL. Omdat de mieren hun prooi letterlijk vergassen het volgende;
1) in hoeverre of in welke mate is dit gif schadelijk /
dodelijk voor mensen (uitgedrukt in PPM als het kan)
2) Is het aannemelijk dat deze grens snel of überhaupt
berijkt wordt?
3) ik weet dat de mieren zenuwgas los laten, maar wat
voor soort gas is mij onduidelijk. Iemand een idee?
4) Met welk meet apparaat zou ik de PMM's van dit gas
het beste in de gaten kunnen houden? (Zou dit kunnen
met de zelfde apparaatuur voor fosgeen?)
5) Afhankelijk van de vorige antwoorden; is het.
raadzaam om afzuiging te plaatsen?

En ja, ik begrijp dat ik dan de eerst komende 20jaar niet meer kan verhuizen zonder een massa moord te plegen
En nee, ik heb op zich nog niet zoveel plannen om een
hart aanval te krijgen, om zo m'n familie met de puinhoop
op te zadelen ;).
Yep, i know its insane, but don't tell me the sky is the limit, while there are footsteps on the moon:D
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Elan »

Leesstof; waarschijnlijk heb je wat populair wetenschappelijke artikelen gelezen die geschreven zijn op basis van deze publicatie: http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0028571
Er is nog geen vervolgonderzoek naar buiten gebracht, dus veel van je vragen zijn niet te beantwoorden.


Buiten dat zou ik aan willen stippen dat
a) het, hoe goed je je ook inleest, zeker niet aan te raden is om meteen te duiken in exotische soorten (je hebt immers nog maar net een paar beginnerskolonies, begrijp ik). Als je dat toch wilt en er geld in wilt storten zou ik voor toegankelijkere, doch imposantere, soorten gaan. Maar nogmaals, doe eerst goed ervaring op met omgaan met mieren, ontsnappingen, voeren, verhuizen, etc.
en b) de ex- & import van niet alleen deze niet-standaard mier maar óók de geprefereerde termiet zeker niet zonder poespas zal gaan.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Floris »

Een toevoeging op terechte punten van Elan: In het hypothetische geval dat je dit echt zou willen doen, en ik zou daarbij vooral denken aan een omgeving voor wetenschappelijk onderzoek, zou ik de beide kolonies apart houden. Zo kun je gecontroleerd termieten overzetten naar het verblijf van de mieren. Zo voorkom je dat een van beide kolonies wordt uitgeroeid.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door DJRGEN »

Dit lijkt me erg mooi mocht je dit kunnen verwezenlijken Antkeeper1 qua budget zal het wel een investering vergen qua formaat van jouw setup, en een hele kamer enkel voor 1 kolonie daar moet je ook de ruimte voor hebben.

Het pak kan je alvast bestellen bij alibaba

https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 53512.html
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Mika »

Persoonlijk vind ik dat gedrag niet zo uitzonderlijk om daar die enorme moeite voor te gaan doen.

Het lijkt me niet noodzakelijk om de kolonies zo groot te houden. Nagenoeg niemand hier houdt mieren op de manier zoals ze voorkomen in de vrije natuur.

Ik denk verder dat dat het niet zinvol is om groot te beginnen zonder enige ervaring... Je kan wel eens bedrogen uitkomen.

Je stapelt hypothesen op elkaar. Ik zou klein beginnen en zo opbouwen. De europese Crematogasters doen gelijkaardige zaken, en dat is eerder een reden om af te zien om ze te houden dan om ze wel te houden. Die kolonies stinken wel naar hun afweer, bij frequente verstoring.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Antkeeper1 »

Elan schreef:
a) het, hoe goed je je ook inleest, zeker niet aan te raden is om meteen te duiken in exotische soorten (je hebt immers nog maar net een paar beginnerskolonies, begrijp ik). Als je dat toch wilt en er geld in wilt storten zou ik voor toegankelijkere, doch imposantere, soorten gaan. Maar nogmaals, doe eerst goed ervaring op met omgaan met mieren, ontsnappingen, voeren, verhuizen, etc.
@Elan @Mika
Klopt inderdaad. Buiten om het motto: "don't tell my the sky is the limit, when there are footsteps on the moon"
Heb ik ook een beetje heel erg het motto: "Think international, but start local" dus zijn een beetje toekomst dromen.
Omdat ik, zoals je bij B) stelt, besef dat ik er heel veel pijn en moeite in zal moeten steken en dat dit alles behalve soepel zal gaan, ben ik mezelf toch een klein beetje aan het verdiepen in het doel waar ik uit eindelijk heen wil. Iedereen moet een droom hebben zeg ik dan maar :) Om een Crematogaster Striatula kolonie te houden, is een doel voor over 20/25 jaar, niet
al voor volgend jaar zeg maar. Besef me heeeel goed dat ik hiermee iets op m'n nek haal, wat je eigenlijk niet zou moeten
willen. Persoonlijk vind ik dat als je iets levends in huis haalt, dat je er 100% voor moet gaan. Hell, ik voel me al lichtelijk
schuldig als er een plant dood gaat hier... Ik ga dus echt geen levens van duizenden wezentjes op het spel zetten, zonder dat
ik er van overtuigd ben dat ik voldoende kennis / instrumenten en middelen heb om dit tot een mogelijk succes te brengen.
En waar begin je met je dromen mee? Juist, de meest spannendste vragen ;-) Mocht je in de loop der tijd nu nog nieuwe
informatie over deze soort tegen komen, please, let me know!!

Daarbij, ik heb wel een onuitputbare bron van geduld, vandaar dat ik hier ook voor kan gaan (anders wordt het sowieso geen
succes), alleen ik houd wel van groot en Kolossaal zeg maar. Nu vergt het aardig wat geduld om bij mieren van 1Q10W naar
Kolossaal te gaan (zeker met de soorten die ik dan nu heb), maar ik hoop in de loop der tijd natuurlijk veel te leren door
ervaringen, onderzoek, en hier van het forum uiteraard zodat ik uit eindelijk mijn doel kan behalen.

Momenteel heb ik alleen nog wat moeite om het kapje het voedingsbakje af te halen
( https://www.mierenboerderij.nl/voedingsbakje.html ), is nu nog geen probleem... maar als er straks 10 / 15 mieren
in dat voedingsbakje blijven lopen en ik doe er dan nog 5 minuten over om 2 fruitvliegjes in het bakje te leggen, heb ik wel
snel een uitdaging.... Zou ik bijvoorbeeld wat babypoeder al op die randjes kunnen doen? Vermengt met alcohol? Of komt dit dan te dicht in de buurt van het loop vlak voor de mieren?
Kan het heel erg veel kwaad om al vroeg uit te breiden naar een iets grotere arena? Er zijn namelijk van die arena's waarbij
het kapje boven op gewoon "los" ligt. ( https://www.mierenboerderij.nl/arena-m-10x8x7.html )

Nu advies vragen over een voedingsbakje van 5x2,5 ... en dan over 20/25 jaar ons eigen kapot lachen dat ik toen al die
rare ideeen had over die Crematogaster Striatula.
Floris schreef:Een toevoeging op terechte punten van Elan: In het hypothetische geval dat je dit echt zou willen doen, en ik zou daarbij vooral denken aan een omgeving voor wetenschappelijk onderzoek, zou ik de beide kolonies apart houden. Zo kun je gecontroleerd termieten overzetten naar het verblijf van de mieren. Zo voorkom je dat een van beide kolonies wordt uitgeroeid.

Buiten om de omgeving, zou ik het juist belangrijk vinden om hier wetenschappers in te betrekken zodat er meer informatie en kennis komt over deze soort. Misschien, als ik zelf veel meer ervaring heb en meer bestudeerd heb, dat ik in de loop der tijd zelf nog wel een boek uit breng ;-) Future dreams :)
DJRGEN schreef:Dit lijkt me erg mooi mocht je dit kunnen verwezenlijken Antkeeper1 qua budget zal het wel een investering vergen qua formaat van jouw setup, en een hele kamer enkel voor 1 kolonie daar moet je ook de ruimte voor hebben.

Het pak kan je alvast bestellen bij alibaba

https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 53512.html
Budgetair gezien, denk ik dat ik maar een kickstarter campagne ga starten denk ;-)
Ik vraag me dan alleen weer wel af waarom jij zomaar parate kennis hebt over waar je zulke pakken kunt bestellen... ... *hmmm* thnx btw ! haha
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Elan »

Antkeeper1 schreef:Momenteel heb ik alleen nog wat moeite om het kapje het voedingsbakje af te halen
( https://www.mierenboerderij.nl/voedingsbakje.html ), is nu nog geen probleem... maar als er straks 10 / 15 mieren
in dat voedingsbakje blijven lopen en ik doe er dan nog 5 minuten over om 2 fruitvliegjes in het bakje te leggen, heb ik wel
snel een uitdaging.... Zou ik bijvoorbeeld wat babypoeder al op die randjes kunnen doen? Vermengt met alcohol? Of komt dit dan te dicht in de buurt van het loop vlak voor de mieren?
Kan het heel erg veel kwaad om al vroeg uit te breiden naar een iets grotere arena? Er zijn namelijk van die arena's waarbij
het kapje boven op gewoon "los" ligt. ( https://www.mierenboerderij.nl/arena-m-10x8x7.html )
Offtopic: Ik ken de bakjes niet zelf, maar zou ik zelf wel de bovenste centimeter met talk behandelen ja. Een klein/middel arena lijkt me ook geen probleem. Mijn oude kolonies lagen met reageerbuis in ijs- of nasi-bakken...

Mika schreef:De europese Crematogasters doen gelijkaardige zaken, en dat is eerder een reden om af te zien om ze te houden dan om ze wel te houden.
Wat Mika hier zegt komt ook als hint voor in de eerder door mij gelinkte literatuur. Het is nu gewoon dat het ietsje duidelijker is bekeken bij de Afrikaanse. Om dezelfde reden dat er in Europees onderzoek maar aandacht is/was voor Lasius en Formica soorten, om maar wat te noemen. Location location location...

Wat ik wil zeggen is: als het je alleen maar gaat om het speciale gedrag (met het gif etc), dan hoef je niet zo ver te kijken. Je moet niet naar de maan ;)
Nu heb ik zelf bijvoorbeeld Lasius niger en Lasius platythorax thuis, dus ik kan nu wel trots roepen dat ik n+1 soorten heb, maar dat kun je echt niet zien op basis van gedrag en uiterlijk! :lol:
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door DJRGEN »

@Antkeeper1,

Gewoon gezocht naar een degelijk pak voor de gas ;-)
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Antkeeper1 »

@elan, ja, soms begrijp ik hints niet helemaal... naja, eigenlijk nooit... zoals je waarschijnlijk wel een beetje gemerkt heb, heb
ik meestal concrete en duidelijke woorden nodig, zo niet instructies ;-) Maar thnx tho!
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Aljosha »

Dat is wel een groot plan..
Afhankelijk van je andere posts zie ik dat je nog nieuw bent in de hobby, natuurlijk heeft iedereen wel grootse plannen. Maar daar zou ik nu nog niet bij stil staan en over denken. Er zijn veel verschillende factoren en een hoop geld die je in dit project zou moeten steken.
Zoals Mika zegt begin je het beste klein en werk je, je zo naar boven.
Begin eerst met de kolonies die je nu hebt groot te brengen en daarna altijd wat moeilijkere soorten bij te nemen.
Een meerdere jaren process.
Dus zou me er nu nog niet druk om maken en al alles rondvragen als je pas over X aantal jaren mee wilt beginnen.
De soort die je zou willen wordt ook totaal niet aangeboden. Ik kijk een aantal keren per week op de meeste webshops, en heb deze soort in 6 jaar nog nooit aangeboden gezien.
Maar hopelijk lukt je plan binnen een aantal jaar en kan je, je ervaringen met ons delen :)
Natuurlijk veranderen interesses qua soorten ook in de loop der jaren, naarmate je meer soorten leert kennen.. die toch wel regelmatig aangeboden en bereikbaar zijn.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Crematogaster Striatula

Bericht door Antkeeper1 »

@aljosha Waarschijnlijk zal ik er inderdaad zelf heen moeten om zo iets te vangen.
Maar juist daarom wil ik het, omdat (bijna) niemand het heeft ;-)
Maar je hebt gelijk, omdat het een 25 jaren plan is, heeft het niet veel nut om er nu al heel diep op in te gaan, maar een klein beetje een zicht hebben van hoe je doel er uit ziet kan natuurlijk ook geen kwaad ;-)

Maar goed, hopelijk horen we in de toekomst nog veel van en over elkaar :D
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Plaats reactie