stress volle dag voor de 3

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

stress volle dag voor de 3

Bericht door Antkeeper1 »

Hi allen, dit leek me de beste plek om even mijn hart te luchten...
Ik heb de mieren vandaag een super stress dag laten beleven...

Ik heb 2 Lasius niger kolonies en 1 Messor Barbarus, na een week deze mieren te hebben, besloot ik eens om in
het nestje (reageer buisje) te kijken. Ik zag dat 1 lasius niger, die tot noch toe op een ini mini arenatje aangesloten zat,
echt mega veel eitjes had en die dingen met zwarte kopjes zijn larfjes dacht ik (iets van 20/25) (Colony des Senus).
Een teken dat ik het goed deed dacht ik zo maar, dit is ook echt een hele rustige kolonie die het totaal niet spannend vind om
over randen en daken te lopen...

De andere Lasius niger kolonie, die nog nergens op aangesloten zat, die was een beetje blijven hangen in het formaat in
dat ik hem had ontvangen. Iets wat logisch lijkt, omdat deze kolonie tot noch toe nog niet echt iets extra's heeft gehad en
gezien de groei van de andere kolonie begon ik mij echt schuldig te voelen ten opzichte van deze kolonie.

Wat ik heb gedaan, ik heb vandaag de "succes volle" kolonie aangesloten op mijn Tfarm en het reageer buisje uiteraard
donker laten liggen, als ze zin hebben verhuizen ze vanzelf wel naar het zand. Ik houd er zelf ook niet zo van als ik ergens toe
gedwongen word, dus laat ze maar lekker. Boven in deze Tfarm zit ook nog een arena gedeelte waar ik het voer en alles in
kan leggen. De wat, tot noch toe, genegeerde kolonie (Colonly des Activae), heb ik aangesloten op het ini mini arenatje.
Ik heb er maar gelijk 2 fruitvliegjes en 2 druppels honingdauw bij gedaan. Wat ik wel merkte is dat de kleine kolonie echt een
soort van hyper actief is. Ik sloot het buisje aan en van de 6 werksters die deze kolonie had, schoten er gelijk 4 de arena in.
Over de wanden van de arena heen rennen, over dat ene steentje, op z'n kop hangen en ga zo maar door. Zeker een kwartier
heb ik hiernaar zitten kijken.

Ik zat vandaag een stuk te lezen in het boek; Ant Farms. Ant Farms Guide. Ant Farms and Raising Colonies of Ants as Pets.
van Luckhurst, Tori. Niet echt een wetenschappelijk boek, maar wel met veel info voor de newbies. Echt aan te bevelen
overigens voor de gene die net beginnen en echt nergens op internet wat kunnen vinden.
Wat ik hier in las, is dat mieren ook "naar school gaan". De ene mier leert van de andere mier en beide mieren worden door
dit leerproces beïnvloed.
Toen ik dus zat te kijken naar hoe de mieren die kleine arena aan het verkennen waren en eindelijk oog kregen voor de
fruitvliegjes, dacht ik hier gelijk aan. 1 mier pakte het fruitvliegje op, maar liep naar de totaaaal verkeerde kant van de
arena. De andere mier had dit snel genoeg door en dacht waarschijnlijk iets van; "ja mevrouwtje, en waar gaat u naar toe met
ons voedsel?" en zo begon het fruitvliegje-trekken (de mieren vorm van touwtje trekken ofzo, i dont know, net bedacht...)
En dan denk je, oh, ze hebben het buisje naar de reageerbuis gevonden, nu komt het wel goed... nee hoor, daar komt
mevrouwtje eigenwijs en die trekt hem weer vrolijk weg van het nestje, tot er 2 zusjes aan kwamen en de ene mier het niet
op kon nemen tegen de 2 anderen en toen liepen ze maar met z'n 3, al sjouwend, terug het reageerbuisje in met de buit.

De andere kolonie, die inmiddels over is gezet naar de TFarm, had net zo'n lol. Nooit zag ik bij deze kolonie meer dan 2
werkster buiten de deur. Was er voer? 2 werksters, kwam het honingdauw of suikerwater? 2 weksters... en nu? Nu waren ze
gewoon met z'n 5en buiten en 2 bleven een beetje in het luchtslangetje rond dwarrelen. Steeds maar heen en weer rennend
over het zand, sommige zelfs met een zand korreltje. Alsof ze wilde zeggen; HEY KIJK! KIJK! ZAAAAAAAND!!

Zoals de titel zegt, is er nog een 3de kolonie die wat stress heeft gehad vandaag :( Namelijk de Messor kolonie.
Deze ligt onder de zelfde doos als de Colonly des Activae. Door al het her aankoppel gebeuren, is de Messor ook tot zeker
15 minuten blootgesteld aan dag licht. En helaas heb ik ook een aantal keren tegen de wandelgangen van de Messor
aangestoten. Ik heb deze tijd ook wel gebruikt om een beetje de kant van de Messor op te kijken en wat blijkt, ook hier zijn
eitjes bij gekomen :D echt heel dichtbij heb ik maar niet gekeken, dat komt volgende week of over 2 weken wel weer.
De Messor heeft helemaal niets te klagen, deze nemen nu al de meeste ruimte in beslag.

Ik begin nu wel te twijfelen of het slim is geweest om de kolonies een ander verblijf te geven. De Colonly des Activae had
sowieso een klein buiten verblijfje nodig voor voedsel en water etc, dus dat geloof ik wel. Maar misschien heb ik de andere
Lasius kolonie (Colony des Senus) te vroeg aangesloten op de TFarm. Nu stond er wel ergens dat de kolonie ook in de Tfarm
prima groot kan worden, maar toch. Misschien had ik dit beter eerst kunnen vragen, alvorens het te doen...

Korte toelichting van de zojuist uit mijn duim gezogen namen: Colony des Senus - Kolonie der kalmen (omdat ik ze serieus nog
nooit over de wanden heb zien klimmen of wat dan ook)
Colony des Activae - Kolonie der actieve (omdat dit van de 3 kolonies echt de meest actieve zijn)
Yes, klopt, 1/3 Engels, 1/3 Spaans ofzo en 1/3 latijns... niet omdat het moet, maar omdat het kan :D
De Messor heeft nog geen naam, maar goed, dat volgt vanzelf :D
Laatst gewijzigd door Antkeeper1 op 01 jun 2018, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: stress volle dag voor de 3

Bericht door Antkeeper1 »

Antkeeper1 schreef: Ik begin nu wel te twijfelen of het slim is geweest om de kolonies een ander verblijf te geven. De Colonly des Activae had
sowieso een klein buiten verblijfje nodig voor voedsel en water etc, dus dat geloof ik wel. Maar misschien heb ik de andere
Lasius kolonie (Colony des Senus) te vroeg aangesloten op de TFarm. Nu stond er wel ergens dat de kolonie ook in de Tfarm
prima groot kan worden, maar toch. Misschien had ik dit beter eerst kunnen vragen, alvorens het te doen...
kak, had ik ook gedaan...Zit net een "oudere post" door te lezen... * zucht *... te vroeg...
Naja, ze zitten in iedergeval nog in het reageer buisje... hopen dat ze daar nog eventjes lekker blijven zitten, VOORAL GEEN
LICHT BIJ LATEN KOMEN!! * zucht *

Edit: Vooralsnog zie ik de een na de ander een zandkorrel mee nemen naar het reageer buisje... dus ik denk dat ze dat dan nog
maar gewoon even zo comfortabel mogelijk maken ofzo...
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: stress volle dag voor de 3

Bericht door Yvon »

Wat heerlijk omschreven die Kolonienamen!! :D
Als je zeker weet dat ze nog niet in het zand zijn getrokken kan je misschien met een watje de ingang dichtmaken. En het reageerbuisje weer afkoppelen. Ik heb ze hier in een klein bakje liggen. Met reageerbuis en al :D Ook best handig.
Wel de randjes van het bakje ingesmeerd met PTFE.
Zo heb ik beide kolonies liggen. Ik ben ook zó geduldig (ahum!) aan het wachten tot mijn Messor barbarus groot genoeg is voor het 3D geprintte nest wat ik hier heb liggen :)
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: stress volle dag voor de 3

Bericht door Antkeeper1 »

@yvon

PTFE ? Teflon bedoel je? Dat spul wat hoogst kankerverwekkend is? >.<"
Ik had trouwens wel anti-uitbraak olie toegevoegd bij de Colony del Senus, weet je wel, die kolonie die nooit over wanden LIEP?
Nou, die lopen nu dus vrolijk over die anti-uitbraak olie heen te lopen... Fijn... Verblijf dus maar dicht laten voor nu.
Misschien dat baby poeder met wat pure alcohol beter zal helpen?
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: stress volle dag voor de 3

Bericht door Yvon »

PTFE Ja. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=97

Op mijn flesje staat Teflon Liquido
Het is deze die ik toen besteld heb: https://www.anthouse.es/en/otros-acceso ... 03974.html
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: stress volle dag voor de 3

Bericht door Antkeeper1 »

Yvon schreef:PTFE Ja. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=97

Op mijn flesje staat Teflon Liquido
Het is deze die ik toen besteld heb: https://www.anthouse.es/en/otros-acceso ... 03974.html
die tiep, komt weer net te laat natuurlijk, maar thnx :D haha
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Plaats reactie