Ook maar even voorstellen!

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Ook maar even voorstellen!

Bericht door jobbe »

Hey mensen,
Al een tijdje het forum aan het lezen, vond het nu toch wel tijd om me aan te melden.
Aangenaam ik ben Jobbe en sinds een half jaar toch echt geïnteresseerd geraakt in mieren. Nu heb ik een paar vraagjes, iemand uit omgeving Twente die dit jaar al gyne's heeft zien lopen/vliegen? Ik zag laatst wel een mier voorbij vliegen, kon niet zien of het een mannetje of koningin was.
Nu wil ik graag mijn eigen gyne gaan vangen binnenkort. Alleen heb ik een vraag over de reageerbuis opstelling. Welk water doen jullie bij een net gevangen gyne, suikerwater, kraanwater of demi-water/afgekoeld gekookt water?

Als ik een gyne heb gevangen laat ik het jullie weten!
Groetjes Jobbe :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door dvd »

jobbe schreef:Hey mensen,
Al een tijdje het forum aan het lezen, vond het nu toch wel tijd om me aan te melden.
Aangenaam ik ben Jobbe en sinds een half jaar toch echt geïnteresseerd geraakt in mieren. Nu heb ik een paar vraagjes, iemand uit omgeving Twente die dit jaar al gyne's heeft zien lopen/vliegen? Ik zag laatst wel een mier voorbij vliegen, kon niet zien of het een mannetje of koningin was.
Nu wil ik graag mijn eigen gyne gaan vangen binnenkort. Alleen heb ik een vraag over de reageerbuis opstelling. Welk water doen jullie bij een net gevangen gyne, suikerwater, kraanwater of demi-water/afgekoeld gekookt water?

Als ik een gyne heb gevangen laat ik het jullie weten!
Groetjes Jobbe :D
Welkom op het forum.Gewoon kraantjeswater.Midden juni beginnen ze uit te vliegen afhankelijk van het weer natuurlijk.Ik heb nu al gevleugelde gynes gezien dus goed opletten.
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door Yvon »

Hi Jobbe,
Welkom op het forum!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door Blue »

Welkom op dit prachtige websitetje op het internet!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door Hexednl »

Welkom op het forum!
Ik denk dat je morgen en overmorgen wel kans maakt om wat te vinden. Dus zorg dat je iets bij je hebt om ze te vangen!
8-)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door mrMojo »

Welkom op het forum.
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door jobbe »

Bedankt voor de antwoorden!
Nu heb ik nog een vraagje, zijn de gynes heel snel? Had wel wat mieren gevonden, wist alleen niet of ze gynes waren, ze waren wel wat groter maar echt héél snel(het waren er wel veel bij elkaar, niet echt gezamenlijk ofzo). Had eergisteren wel een gyne, was jammer genoeg gewond dus heb haar maar weer vrijgelaten.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door MiereManneke »

Ik denk dat je zwarte renmieren (Formica fusca) tegenkwam. Deze mieren zijn redelijk groot en hebben ook een redelijk grote thorax vergeleken met Lasius niger. Dit zou de verwarring veroorzaakt kunnen hebben. Om een gyne te herkennen moet je vooral kijken naar de vorm van de thorax, en desnoods de littekens van de vleugels. Ook het gaster kan het soms verraden, maar dat is minder betrouwbaar.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Re: Ook maar even voorstellen!

Bericht door jobbe »

Oh oke, Bedankt voor de snelle reactie!
Plaats reactie