Vandaag keek ik even bij mijn Temnothorax kolonie en er waren enkele vrouwelijke geslachtsdieren te zien, zonder verrasing want eerder had ik al enorme naaktpoppen gespot. Nu was ik enorm opgelucht want sinds ik de kolonie naar een reageerbuis heb verhuist ben ik nooit een gyne tegengekomen maar blijkbaar is er dus wel een bevruchte gyne. Het probleem is alleen dat ik geen mannelijke geslachtsdieren zie, zouden die nog moeten komen? En wat als ze er zijn, zal er dan een bruidsvlucht in mijn kamer plaatsvinden?
Temnothorax Geslachtsdieren
Temnothorax Geslachtsdieren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Temnothorax Geslachtsdieren
Een kolonie maakt toch of alleen maar mannelijke- of alleen maar vrouwelijke geslachtsdieren?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Bruidsvluchten vinden alleen plaats bij de juiste omstandigheiden (tijdstip, tijd van het jaar, weer, feromonen(?)). Meestal houdt een kolonie binnen in gevangenschap geen bruidsvlucht. En anders heb je twintig miertjes op je raam zitten.
Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Ik neem aan dat de gevleugelde gynes dan zullen functioneren als werksters? Klopt het dan wat @Koenkaan zegt, dat de kolonie alleen maar mannelijke of vrouwelijke geslachtsdieren maakt?
EDIT: Ik heb het specifiek over Temnothorax, bij andere soorten ben ik er vrijwel zeker van dat ze mannetjes en vrouwtjes produceren
EDIT: Ik heb het specifiek over Temnothorax, bij andere soorten ben ik er vrijwel zeker van dat ze mannetjes en vrouwtjes produceren
Laatst gewijzigd door Blue op 05 jun 2018, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- MiereManneke
- Lid
Bij de Lasius fuliginosus kolonie in mijn tuin zag ik vorig jaar vrouwtjes en mannetjes lopen. Maar deze soort is ook polygyn, dus misschien maakt 1 koningin alleen maar mannetjes en een ander alleen maar vrouwtjes.Blue schreef:Ik neem aan dat de gevleugelde gynes dan zullen functioneren als werksters? Klopt het dan wat @Koenkaan zegt, dat de kolonie alleen maar mannelijke of vrouwelijke geslachtsdieren maakt?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Dat kan voorvallen, als strategie, maar de meeste soorten maken steeds beide.Koenkaan schreef:Een kolonie maakt toch of alleen maar mannelijke- of alleen maar vrouwelijke geslachtsdieren?
DUCKDUCKGO!
- Elan
- Lid
Als ik daar naar kijk dan zou ik zeggen dat dat juist wel mannetjes zijn, geen prinsesjes.Blue schreef:Vandaag keek ik even bij mijn Temnothorax kolonie en er waren enkele vrouwelijke geslachtsdieren te zien, zonder verrasing want eerder had ik al enorme naaktpoppen gespot. Nu was ik enorm opgelucht want sinds ik de kolonie naar een reageerbuis heb verhuist ben ik nooit een gyne tegengekomen maar blijkbaar is er dus wel een bevruchte gyne. Het probleem is alleen dat ik geen mannelijke geslachtsdieren zie, zouden die nog moeten komen? En wat als ze er zijn, zal er dan een bruidsvlucht in mijn kamer plaatsvinden?
IMG_20180604_151339885~3.jpg
Hmm ik heb ze nog even vergeleken met enke foto's van het internet en ik denk toch echt dat het prinsesjes zijn door het grote gaster.