Knoopmier gevonden

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Cazimier
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 juni 2017

Knoopmier gevonden

Bericht door Cazimier »

Deze week heb ik deze mier gevonden en ik hoop dat het een koningin is.

Kan iemand op basis van deze foto's zeggen of het een koningin is? En wellicht welke soort?

Lengte: 5-6mm
Vindplaats: heide aan bosrand

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door Blue »

Absoluut een gyne! Kun je herkennen door het relatieve grote middenlijf. Wat ik kan zeggen is dat ze van het genus Myrmica is maar ik zou geen uitspraken durven doen over de soort.
King4457
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 juni 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door King4457 »

Ik heb zo'n gevoel dat dit een Solenopsis fugax is. Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk het, omdat je die knots op de sprieten ziet zitten.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door miel »

Zeker niet. Deze komen (dacht ik) niet in Nederland voor. Daarnaast is Solenopsis fugax zwart, dus niet rood zoals op deze foto's... :)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door MiereManneke »

Solenopsis fugax komt wel in Nederland voor, maar lijkt totaal niet op de koningin in de foto's.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door MiereManneke »

Daarnaast hebben de meeste Myrmica soorten knotsen op de antenna
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Cazimier
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 juni 2017

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door Cazimier »

Super leuk! Mijn eerste Myrmica, erg blij mee! Wellicht is het M. ruginodis want ik heb haar gevonden in bos/heidegebied en volgens het overzicht op nlmieren kan deze vanaf nu al uitvliegen.

Ik had wel mijn twijfels of het een koningin was omdat ze ander gedrag vertoont dan mijn L. niger gyne. Toen ik die net had gevangen was die heel rustig, maar deze Myrmica zit steeds aan het watje te trekken en probeert uit te breken. Daarom dacht ik dat het misschien toch een werkster was of een parasitaire soort. Het gedrag lijkt namelijk op die van L. umbratus, die zat ook aan het watje te trekken.

Ze zit nu in een 16mm doorsnee buisje. Kan het zijn dat dit toch wat te groot is voor deze soort? Iemand hier ervaring mee? Of wat kan anders de reden zijn dat ze zulk onrustig gedrag vertoont?
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door MiereManneke »

Het kan inderdaad zijn dat het te groot is en ze het nest kleiner probeert te maken door het watje naar binnen te trekken. Mijn Myrmica gynes weigerde ook eitjes te leggen in zo'n grote reageerbuis. Daar heb ik wat zand bij gedaan zodat ze hun nest kleiner konden maken, maar een kleiner reageeebuisje zou ook moeten werken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door Blue »

Waarschijnlijk is ze semi-claustraal, dat betekent dat ze zichzelf afsluit maar ook nog naar buiten komt om voedsel te zoeken. Je zou haar zo nu en dan wat suikerwater en fruitvliegjes aan moeten bieden.
Cazimier
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 juni 2017

Re: Knoopmier gevonden

Bericht door Cazimier »

Dank voor de tips!

Ik heb op dit moment alleen buisjes van 16mm diameter, dus zal eens kijken of ik op een andere manier het nest wat kleiner kan maken. Wellicht kan ik watjes erin doen ofzo.

Myrmica is inderdaad semi-claustraal, daar had ik nog niet bij stilgestaan! Ik heb er nog wat informatie over opgezocht en heb begrepen dat ze zelf op jacht gaat naar voedsel en dat je daarom het beste direct al het buisje op een buitenwereld kan aansluiten, zodat ze zelf kan fourageren. Toen ik haar had gevangen heb ik al wat suikerwater gegeven, maar zal dan nu ook een fruitvliegje aanbieden en een setup met buitenwereld maken.
Plaats reactie