Welke cameralens?

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Welke cameralens?

Bericht door MiereManneke »

Ik maak al een tijdje macrofoto's met mijn mobiele telefoon, maar hiermee kun je natuurlijk niet hele mooie foto's maken... Ik heb hier nog een Canon camera liggen, maar daar heb ik geen goede lens voor, dus maakt mijn mobiele telefoon betere foto's dan die camera. Dus ik moet een nieuwe lens hebben. Alleen ik ben nog maar een beginner, dus ik heb niet heel veel verstand van die camera's.
Toch heb ik me al een beetje ingelezen en ik kwam uit op deze lens: https://www.bol.com/nl/p/tamron-af-70-3 ... 005876667/ (maar dan geschikt voor nikon natuurlijk)

Alleen deze heeft een minimale scherpstelafstand van iets minder dan een meter. Dat is niet heel handig bij supermacrofoto's natuurlijk. Nu had ik ook iets gelezen over voorzetjes, en ik zat aan zoiets te denken: https://www.bol.com/nl/p/raynox-dcr-250 ... 012455830/ .

Ik zou graag foto's maken van bijvoorbeeld alleen het hoofd van de mier, maar ook van bijvoorbeeld een groepje mieren die bladluizen melken, welke dus een stuk minder ingezoomd is. Ook moet het niet al te duur, aangezien ik nog maar een beginner ben. De lenzen die ik heb uitgekozen zijn al een beetje aan de prijzige kant, maar een lens die beter bij mij pastte kon ik niet vinden. Maar jullie misschien wel, daarom vraag ik dus: Zijn er misschien andere lenzen die ik beter kan kopen?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Welke cameralens?

Bericht door wardvander »

Wel, wat ikzelf gebruik zijn macro tubes, dat zijn holle ringen die tussen de lens en de camera komen. Die kan je ook goedkoop vinden.

Op men 300mm heb ik een grotere scherptediepte dan bij men 50 mm, daarom gebruik ik vooral de 50mm.
Let wel dat als je filmt of fotografeert je niet alles scherp zal krijgen. Daarvoor heb je veel licht nodig zodat je ook je iso niet te hoog moet zetten.

Een andere methode om haarscherpe macro fotos te maken is via een stack installatie. Dan trek je eigenlijk meerdere foto's, die dan later 'gestackt' worden via software zoals photoshop.

Ik hoop dat ik dit zo eenvoudig mogelijk uitgelegd heb. En dat je via deze informatie verder Google kan gebruiken ;)
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Welke cameralens?

Bericht door MiereManneke »

Bedankt voor de uitleg. Ik zie nu ook in dat de lenzen waar ik het over had toch een stuk te duur waren en al voor gevorderde fotograven. Dat met die stack-installatie zal ik morgen eens proberen.
Wat ik was vergeten is dat de huidige lens een canon efs 18-55 mm is. Ik denk dat ik deze sowieso wel kan blijven gebruiken en dan of een voorzetje erop zet of een macro tube, waar jij het over had.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Welke cameralens?

Bericht door Elan »

Een Raynoxje of een extension tube zijn wel ongeveer de voordeligste mogelijkheden, en kun je prima met je kitlens gebruiken (een Raynox geeft wel meer vergroting met meer zoom ervoor, dat wel).
Let wel op dat je voor een prikje tubes kunt krijgen, maar dat er dan vaak geen electrische verbinding is met de lens. Dat is vooral met diafragma vervelend (en autofocus, maar dat raadt ik sowieso af voor macro). Beter geef je ietsje meer uit waardoor je wél verbinding houdt met de lens.


Als je écht voor macro wilt gaan, dan moet je niet zo'n zoomlens "met macrostand" nemen. Je krijgt net een vergroting van 0.5x, dan ga je daar alsnog een tube of voorzet bij willen...
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Welke cameralens?

Bericht door MiereManneke »

Elan schreef:Een Raynoxje of een extension tube zijn wel ongeveer de voordeligste mogelijkheden, en kun je prima met je kitlens gebruiken (een Raynox geeft wel meer vergroting met meer zoom ervoor, dat wel).
Let wel op dat je voor een prikje tubes kunt krijgen, maar dat er dan vaak geen electrische verbinding is met de lens. Dat is vooral met diafragma vervelend (en autofocus, maar dat raadt ik sowieso af voor macro). Beter geef je ietsje meer uit waardoor je wél verbinding houdt met de lens.


Als je écht voor macro wilt gaan, dan moet je niet zo'n zoomlens "met macrostand" nemen. Je krijgt net een vergroting van 0.5x, dan ga je daar alsnog een tube of voorzet bij willen...
Inmiddels heb ik al een setje macrotubes gekocht op aliexpres. Mét digitale verbinding, beweren ze. Deze zullen over een paar week aankomen. Voor de komende tijd vind ik macrotubes genoeg. Als ik beter word in macrofotografie, kan ik nog wel een echte macrolens kopen. Maar dan moet ik nog wel een tijdje oefenen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie