Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Blue »

Binnenkort ga ik voor school naar Schiermonnikoog om daar een klein ecologisch onderzoek te doen. Vanwege de verschillende ecologische gebieden willen we onderzoek doen waarom mierensoorten die bijvoorbeeld in het bos zitten niet in het dorp zitten. Nu vroeg ik mij of er in het bos van Schiermonnikoog wel veel variatie is aan mierensoorten? Of zijn er andere plekken die qua mierensoorten sterk verschillen van het dorp?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Blue »

Update: na wat onderzoek gedaan te hebben over hoe we enkele mierenvallen op kunnen zetten ben ik een pdf van Peter de Boer tegen gekomen die uitgebreid enkele technieken uitlegt en ook zit daar een tabel bij met biotopen en voorkomende mierensoorten. Nu nog een goede onderzoeksvraag :roll:
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Elan »

Genoeg leuke vragen te bedenken lijkt me :)
Je kunt als uitgangspunt even opzoeken op Waarneming of in de 'Ecologische atlas van Nederlandse mieren' wat de populatie zou moeten zijn in die regio.

Ik zou wel even checken of je toestemming hebt (of kunt krijgen) van de lokale natuurbeheerder/boswachter om buiten de paden te treden voor onderzoek.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Blue »

Bedankt! Waarneming had ik al bekeken maar daar waren niet veel gegevens te vinden. We gaan dinsdag al maar ik zal nog even met de leraar overleggen tot hoeverre we toestemming hebben. Onze onderzoeksvraag is: Welke biotische en abiotische factoren beïnvloeden een hoge diversiteit mieren in een ecologisch gebied?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Elan »

Dat wordt flink wat meten dan! Succes :)

Waarneming is inderdaad wat lastig als je overzicht van een bepaald gebied wilt krijgen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Blue »

Het was een enorm succes! We zijn naar het dorpje geweest, het bos en een stuk heide. We hebben Formica sp., Formica fusca, Lasius fuliginosus, Lasius niger, Tetramorium sp. en Myrmica sp. gevonden. Nu willen we nog determineren welke Formica en Myrmica soorten we hebben gevangen, ik heb ze onder de microscoop bekeken vanmiddag maar dat gaat erg lastig. De vergroting is net te veel en de mieren kan je niet goed neerleggen en bekijken vanwege de poten. Weet jij een manier hoe we dit wel kunnen doen?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Elan »

Ik weet niet hoe jullie ze nu bewaren, maar ik zou ze bewaren in een potje met alcohol.

Als je ze dan in de alcohol in een bakje/schaaltje onder de microscoop (binoculair/stereomicroscoop) bekijkt dan zijn ze wat flexibeler en zijn details beter te zien.
Ik neem aan dat jullie Mieren van de Benelux gebruiken voor de determinatie? Myrmica is behoorlijk pittig, vind ik...


In het najaar is er weer een determinatiedag van de Mierenwerkgroep waar je ook eigen materiaal kan laten controleren, maar dat zal wel te lang duren ;-)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Blue »

Momenteel liggen ze niet alcohol, ze zitten in plastic reageerbuisjes zonder enige middelen om ze te behouden. Dit is een klein project dat iedereen met biologie in de vierde klas doet dus het word niet enorm professioneel aangepakt, al probeer ik dat wel te doen :D. Ik zou de exemplaren dus gewoon in een bakje met alcohol kunnen leggen en dan het hele bakje onder de microscoop of bedoel je dat ik de mieren in de alcohol moet laten weken?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Ecologisch Onderzoek Schiermonnikoog

Bericht door Elan »

Gewoon even een tijdje erin laten liggen, je merkt vanzelf of het lang genoeg is als je makkelijk de pootjes kan bewegen met een pincet. Dan wordt de mier bekijken voor identificatie een stuk makkelijker!
Plaats reactie