Lasius niger (koen)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Hallo allemaal,
Ik heb vorig jaar een lasius niger koningin gevangen. Ik heb deze verzorgd en ze heeft nu ongeveer 20 werksters. Ik hou ze nu in een bakje van Ferrero rocher met wat zand en een begraven reageerbuis en een reageerbuis met suikerwater. Hiernaast heb ik nog een zelfgemaakte nest van ytong aangesloten.
Hieronder wat foto’s.

Zoals je ziet zijn ze deels in het nestje verhuist. Ze zitten nu zo al een aantal dagen, dus ik denk niet dat ze van plan zijn verder te verhuizen. De koninging zit nog in het buisje. Volgens mij gebruiken ze het als een sataliet nest omdat het lekker vochtig is. Ik vind het wel vreemd dat zo’n kleine kolonie al verschillende nestjes maakt.

Ik zal jullie op de hoogt houden.

V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Koenkaan op 17 jun 2018, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Hallo allemaal even een kleine update

Ik heb het kleine nest weggehaald, omdat de mieren nog geen intresse toonde in verhuizen.
Ik heb ze een vliegje gegeven die ze zo snel mogelijk het nest in wilde trekken, alleen hadden ze moeite met grip houden op de zandkorrels en dus waren ze met ze achten aan het trekken. Ik moet hier nog wat op bedenken
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Ik heb vandaag even gekeken in het nest. Ik zag een gigantische stapel poppen en larven liggen. Ik was hartstikke blij, omdat het al een hele tijd geleden was dat ik poppen zag bij deze kolonie. Ik heb ze de laatste week heel veel insecten gegeven om een snelle groei te stimuleren. Ook ben ik bezig met een klein nest te maken. Daar ga ik jullie snel een update over geven.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Ik heb de kolonie aan een klein nest gekoppeld. Ze wonen daar nu al 1 week en het gaat hartstikke goed. Ze hebben veel poppen dus er zal wel snel een explosie in populatie komen. Verder heb ik ze veel vliegjes gegeven die ze heel snel aan nemen.
Hieronder heb ik nog wat foto's toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Sinds de vorige keer is er veel gebeurd. Ik heb de kolonie een broed boost gegeven van ongeveer 50 poppen.
IMG_20180617_162934.jpg
Omdat het nest met al die poppen vol begon te raken werd ik bang dat als die uitkwamen het nest veel te klein zou worden. Daarom heb ik er nog een bij gezet door een zelfgemaakte T-splitsing.
IMG_20180617_162822.jpg
Verder lijkt het goed te gaan. De koningin heeft een grote gaster, de werksters nemen alle eiwitten meteen aan. Ook is de kolonie al gegroeid naar ongeveer 50 werksters.

V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Ruben1
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 juni 2018
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Ruben1 »

Mooi gedaan!
Wat bedoel je precies met een broed boost?
Ps. Is het ook mogelijk om poppen van een lasius Niger kolonie bij een kleinere lasius Niger kolonie te voegen?
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Lasius niger (koen)

Bericht door Koenkaan »

Ruben1 schreef:Mooi gedaan!
Wat bedoel je precies met een broed boost?
Ps. Is het ook mogelijk om poppen van een lasius Niger kolonie bij een kleinere lasius Niger kolonie te voegen?
Dat is precies wat het is. Je pakt van een andere kolonie van dezelfde soort broed(het liefst poppen omdat die geen voeding meer nodig hebben) en die doe je bij je eigen kolonie. Dan zullen de mieren uit die poppen denken dat ze bij die kolonie horen en gewooon hun ding doen. Dit heet broed boosten omdat je eigenlijk de kolonie sneller laat groeien

Vragen en opmerkingen mogen trouwens hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11638
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Plaats reactie