Hoe eraan beginnen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Dako22
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 juni 2018
Gender:

Hoe eraan beginnen?

Bericht door Dako22 »

Hallo

Ik heb het gevoel dat ik vragen ga stellen die overal al twintig keer beantwoord zijn, maar na het lezen van een paar handleidingen wou ik ze toch nog even stellen.

Ik heb 0 ervaring in het houden van insecten, maar wil dit toch graag eens proberen.

Ik dacht een formicarium + koningin te kopen voor zelf een ytongblok aan te gaan met een bijtel en een “bruidsvlucht” te onderscheppen.

Ik had de soort lasius niger in gedachte (beginnerssoort), maar kan ik best direct kijken voor een koningin met een X-aantal werksters? Ben ik dan zeker dat ze bevrucht is? Is er risico bij de levering als ik de mieren online koop? Als ik zie PostNl hun pakjes behandeld soms, ben ik op zijn minst bezorgd om het zacht uit te drukken.

Daarnaast wou ik even vragen welk eerste formicarium jullie aanraden voor een beginner? Ik ken al de soorten, maar welk is jullie advies? Ik dacht aan een ytong voor die modulaire mogelijkheden, maar zo’n cube lijkt me wel een gemak. Is er ook een bepaalde webshop die jullie een voorkeur geven voor de aankoop van mieren en/of formicarium? Het mogen 2 verschillende zijn

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Blue »

Geduld is een schone zaak, en zeker een belangrijke bij het houden van mieren. Als ik jou was zou ik nog even wachten totdat er bruidsvluchten plaatsvinden, ik kan bijna wel garanderen dat je een aantal gynes gaat vangen. Dat is een stuk goedkoper dan ze kopen vanaf het internet, het enige wat je in de koloniestichting nodig hebt is een reageerbuisje, voedseldieren, watten, suikerwater, buitenwereld en antiuitbraak. Als je kolonie een grootte van 100 werksters heeft berijkt zou je zelf een nest van gips of ytong kunnen maken. Daar staan genoeg voorbeelden van hier op het forum. Veel succes!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Mika »

Het probleem met proefbuisjes vinden is dat ze zo goedkoop zijn...

dat je ze per 2000 moet/kan kopen.

100 Plastic proefbuisjes kosten 4 EUR. (toch toen ik ze nog kocht)

Proefbuisjes verzenden kost altijd een veelvoud van de eingenlijke waarde.
DUCKDUCKGO!
Loki9120
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 juni 2018
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Loki9120 »

Ik heb net dezelfde overweging moeten maken.
Gyne kopen of zelf vangen?

Zelf vangen:
Zoeken naar proefbuisjes die je per 100 moet kopen (+ verzendkosten)
Op zoek gaan naar bruidsvluchten op goed geluk (zijn hier tips en trics voor?)

Kopen:
Hier in BE heb ik nog geen winkel/webshop gevonden om gynes aan te kopen, maar in NL al wel. En die kosten maar €10 a €15 met een paar eerste werkertjes. En dat allemaal in een proefbuisje waar je een paar weken mee verder kan.


Besluit:
Dus tenzij je een die-harder bent, lijkt me er gewoon eentje kopen toch veruit de makkelijkste route. En intussen kan je zelf je volgende setup fabriceren met AAC/zand/plaaster/... en een aquarium.

Disclaimer:
Dit is mijn slechts mijn amateuristische mening.
Mijn kolonies:
1x Messor barbarus 100+w
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Mika »

Je krijgt de meeste voldoening van zelfvang, en opkweken. Het beste zijn proefbuisjes.

Ik hebt ze ooit gekocht per 2000. Ik weet niet of je ze gemakkelijk in kleinere aantallen kan vinden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Blue »

Het blijft natuurlijk je eigen keuze maar ik zou het enorm aanraden om zelf te vangen, een bruidsvlucht komt er zeker wel, daar hoef je je echt niet druk om te maken. Voor het geld wat je wil besteden zou je ook een aantal reageerbuizen kunnen kopen.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Hexednl »

Reageerbuiswinkel.nl verkoopt kleinere aantallen. Als je echt graag al een kolonie wilt kun je ze bestellen gaat eigenlijk altijd goed. Toch is het leuk om zelf gynes te vangen en die te zien uitgroeien tot een kolonie .
8-)
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Koenkaan »

Je kan wel buisjes in kleine aantallen kopen op AliExpress. Maar dan moet je wel rekening houden met de verzendtijd.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 juni 2018
Locatie: den haag
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door Shifty »

brouwmarkt.nl
1x lasius niger (mierenboederij)
1x messus babarus ( netherlants)
1x lasius gyne 2018
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Hoe eraan beginnen?

Bericht door MiekeRoth »

Ik ben begonnen met een cube van mierenboerderij inclusief een kolonie Lasius niger van toen 10 werksters. Dat brak voor mij het ijs en al snel begon ik zelf koninginnen te verzamelen. Dus ik kan me voorstellen dat je eerst op zeker wilt spelen. Ik had geluk, het eerste wat ik toen misdeed was het buisje met de kolonie direct koppelen waarna ze gelijk naar de cube verhuisden. Dat ging zonder problemen hoewel je dus vaak hoort dat het misgaat. Een jaar later was deze kolonie al meer dan 200 werksters groot en hij doet het nog steeds erg goed.
De zelfgevangen koninginnen kunnen erg lang in hun reageerbuisjes blijven, gemiddeld meer dan een jaar en sommigen zelfs langer. Ik heb bv vorig jaar een 20-tal koninginnen gevangen. De “normale” kolonies zitten nu op een werkster of 20-30, de echt hard groeiende (2 van de 20) zitten zelfs al op meer dan 50 werksters en nog meer poppen.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie