Hoe omgaan met vliegende mieren?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Ruben1
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 juni 2018
Gender:

Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Ruben1 »

Hallo,

Ik ben nieuw in het mieren houden.
Ik heb vandaag een open wereld gemaakt met ytong blok.
(zie bijlage)
Graag krijg ik tips over verbeter punten.
Nu wil ik de Lasius Niger koningin gaan vangen tijdens de bruidsvlucht dit jaar, nu is mijn vraag.
Hoe gaan jullie om met vliegende mieren?

Ik hoor het graag!

Mvg Ruben
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Yvon »

Wat bedoel je met 'vliegende mieren'?
Die je buiten wilt vangen? Of bedoel je als je kolonie zo groot is dat je een bruidsvlucht krijgt?

Buiten kan je gyne vangen als ze op de grond lopen, bevrucht zijn en dus hun vleugels afgegooid hebben.
Ruben1
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 juni 2018
Gender:

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Ruben1 »

Yvon schreef:Wat bedoel je met 'vliegende mieren'?
Die je buiten wilt vangen? Of bedoel je als je kolonie zo groot is dat je een bruidsvlucht krijgt?

Buiten kan je gyne vangen als ze op de grond lopen, bevrucht zijn en dus hun vleugels afgegooid hebben.
Ik bedoel inderdaad dat als de kolonie zo groot is dat je een bruidsvlucht krijgt.
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Yvon »

Volgens mij komt dat vrij weinig voor.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Mika »

Ruben1 schreef:
Yvon schreef:Wat bedoel je met 'vliegende mieren'?
Die je buiten wilt vangen? Of bedoel je als je kolonie zo groot is dat je een bruidsvlucht krijgt?

Buiten kan je gyne vangen als ze op de grond lopen, bevrucht zijn en dus hun vleugels afgegooid hebben.
Ik bedoel inderdaad dat als de kolonie zo groot is dat je een bruidsvlucht krijgt.
Als het een inheemse soort betreft, in de omgeving gevangen, of vanuit een gyne die in dezelfde omgeving is gevangen: indien mogelijk de bak buiten zetten, en laten wegvliegen. Er is mogelijkheid voor een kleine genetische invloed, maar verwaarloosbaar imho.

Alle andere: vangen en vernietigen/opvoederen aan andere kolonies.

De meeste mieren zullen immers niet paren in een huis... Dus ze zelf organiseren om kolonies te kweken is nagenoeg zinloos.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door blackbalfur »

@ Mika is het een probleem wanneer je een gesloten opstelling hebt deze dieren erbij te laten?

Of eindig je dan met inteelt of afslachtingen?

Kunnen zij niet als gewone mier/werkster verder leven (dit geld dus voor de vrouwelijke dieren, mannetjes sterven toch binnen enkele dagen) ?
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
NVO
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juni 2018
Gender:

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door NVO »

Bruidsvluchten bij je eigen kolonie krijg je rond de 10.000 werksters, dus als je nu nog een koningin moet vinden spreken we al over enkele jaren.

Zover ik weet als het voorkomt dat ze gevleugelde mannetjes en vrouwtjes produceren, krijgen ze nooit het natuurlijk signaal om effectief te vliegen.
Ze kruipen misschien wel een paar weken rond en dan sterven de mannetjes inderdaad vermits ze nooit gaan vliegen.

Heb al gelezen dat in sommige gevallen de koninginnen hun vleugels afwerpen en zich als werksters gaan gedragen tot ze sterven.

Maar als je nog aan een kolonie moet beginnen is dat nog heel ver weg :)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door MiereManneke »

NVO schreef:Bruidsvluchten bij je eigen kolonie krijg je rond de 10.000 werksters, dus als je nu nog een koningin moet vinden spreken we al over enkele jaren.

Zover ik weet als het voorkomt dat ze gevleugelde mannetjes en vrouwtjes produceren, krijgen ze nooit het natuurlijk signaal om effectief te vliegen.
Ze kruipen misschien wel een paar weken rond en dan sterven de mannetjes inderdaad vermits ze nooit gaan vliegen.

Heb al gelezen dat in sommige gevallen de koninginnen hun vleugels afwerpen en zich als werksters gaan gedragen tot ze sterven.

Maar als je nog aan een kolonie moet beginnen is dat nog heel ver weg :)
Het verschilt per soort hoe lang het duurt voordat er gynes tevoorschijn komen in het nest. Bij Myrmica soorten kan dit al bij 100 werksters het geval zijn. En het kan soms ook zo ver komen dat ze uitvliegen in je kamer...
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door blackbalfur »

Bij Temnothorax had ik al gevleugelde dieren bij 80 mieren dus ja het verschilt zeker per soort.

Ik heb zelf een Pheidole pallidula kolonie die in 1 jaar tijd van 15 mieren naar honderden is gegaan dus mijn vraag gaat niet over enkele jaren.

Ik heb ook verhalen gelezen en youtube filmpjes gezien dat de prinsessen in het nest blijven als "gewone" werksters.

Maar ook dat onvruchtbare exemplaren afgeslacht worden.

Het blijft dus denk ik een gok of het in je kolonie geaccepteerd word.

Zelf denk ik dat je met een polygyne soort meer succes zult hebben dan met een monogyne soort.

Maar mijn vraag aan Mika was gesteld omdat hij zo stellig zegt afmaken en of laten leven als werkster geen optie is.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met vliegende mieren?

Bericht door Mika »

Het aantal werksters dat het reproductief stadium van de kolonie bepaalt verschilt in inderdaad van soort tot soort, en de tijd om dat te bereiken ook. Bij bladsnijders zijn er miljoenen nodig, en ze bereiken dat na 3 jaar. Ik neem aan dat het bij (echte) wevers tien tot honderdduizenden zijn, en het tijdstip kan ook niet veel verschillen.

De gynes opvoeren of doden is niet echt nodig. Maar ik vind het persoonlijk gewoon geen zicht om al die gynes met beschadigde vleugels te zien rondlopen in een kolonie, en werkstertaken te zien vervullen. Er is namelijk en goede reden dat mieren geen vleugels meer hebben. Ik neem aan dat die van bijen en wespen anders geëvolueerd zijn dan de vleugels van mierengynes en mannetjes, en dus beter bestand zijn tegen beschadiging, bijvoorbeeld.

Plus je kan ze gebruiken als voedseldieren voor andere kolonies, meestal zonder probleem.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie