Dan stel ik mijzelf ook voor

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Marbella »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Marente en op dit moment heb ik nog geen mieren.
Eerst wil ik zo grondig mogelijk onderzoek doen om de mieren het beste te geven wat ze nodig hebben.

Na eerst veel getwijfeld te hebben over welke soort mier ik wil hebben, Lasius flavus of Messor barbarus, nijg ik toch eerder naar de Lasius flavus. Eerst dacht ik dat ze wel erg klein zijn en dat ik ze dan niet goed kan bekijken maar ze zien er een stuk vriendelijker uit door hun gele kleur dan de Messor barbarus. En aangezien ik stiekem een beetje bang ben voor kriebelbeestjes, dacht ik dan maar voor de lieve uitstraling te gaan.

Het duurt nog wel even voordat ik ze in huis wil hebben want ik ga eerst nog wat knutselen met gips of toch liever met zand of iets heel anders hihi.
Hoewel ik wel al weet dat ik in het begin ga voor een buizennest met een simpel leeg bakje als arena.

Ondertussen heb ik geloof ik het hele forum al gelezen dus ik ben denk ik, op het laatste onderwerp na dan, bijna klaar om te beginnen.
Hoewel me ineens te binnen schiet dat ik nog iets over vochtigheid moet opzoeken.
En ook bedenk ik me ineens dat de bruidsvluchten bijna beginnen voor deze soort en of ik niet liever een zelf gevangen koningin wil. (Geen idee hoe dit moet hoor, misschien bij een weiland gaan zitten wachten tot ik iets zie vliegen?)

Al met al geniet ik al heel veel van dit forum en heb ik hier al veel geleerd. Iedereen bedankt daarvoor al.

Zodra ik mijn mieren heb wordt ik vast actiever in het forum.
Groetjes Marente
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Yvon »

Hoi Marente,
Welkom!!

Zelf een gyne vangen is heel gemakkelijk. Ze lopen o de grond. En dan gewoon in een buisje (met water voorziening) laten lopen :)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Hexednl »

Welkom op het forum! Lasius flavus en Lasius niger zullen binnenkort hun bruidsvluchten hebben dus je hoeft niet lang meer te wachten voor je kan beginnen! Zorg dat je alvast wat reageerbuisjes in huis haalt voor het zover is!
8-)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door mrMojo »

Dag Marente, welkom op het forum.
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Marbella »

Dankjulliewel!
En ga ik dan gewoon op mn knieën door n weiland kruipen (begreep dat de flavus veel onder gras zit en weiland staat daar meestal vol mee) of zie ik ze echt vanzelf vliegen en op de grond zitten? Geloof dat als ze geen vleugels meer hebben dat ze dan waarsch bevrucht zijn toch?
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Calvinier »

Welkom op het forum!

Als ze hun vleugels hebben afgedaan zou het kunnen dat ze bevrucht zijn, al heb ik ook meerdere vruchtbare gynes gevangen met vleugels en na 9 maanden deze nog steeds hebben.

Als je bijvoorbeeld een steen oppakt en je ziet er 5 lopen met meerdere werksters en poppen moeten deze nog vliegen.

Succes met je flavus! Dat lijkt me ook een hele leuke soort :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Dan stel ik mijzelf ook voor

Bericht door Mika »

Lasius flavus heeft zijn bruidsvluchten meestal na Lasius niger. De gynes zijn iets kleiner en geler, met vooral verschil ter hoogte van het achterlijf (onderaan). Je kan ze met vele tegelijk in een proefbuisje doen.

Ik dacht dat ze wel eens polygyn zouden kunnen blijven.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie