Messor barbarus (Mika)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Messor barbarus (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb besloten om nog eens actief mieren te gaan houden.

Ik heb de kolonie enkele weken geleden ontvangen, met een twintigtal werksters en 3 larven, waarvan slechts 1 het nu tot pop heeft gebracht. In de tussentijd zijn er een twintigtal eitjes gelegd, en zijn er al grotere larven van. De kolonie zit in een proefbuis die gekoppeld is aan een buitenwereld, met talklaag.

Voorlopig krijgen ze enkel insecten, voornamelijk huiskamerplankton( dus vliegen die binnengevlogen zijn). Ik houd ze momenteel in de warmste kamer van het huis, zonder bijkomende verwarming. Mogelijk leg ik er toch nog een warmtematje bij, maar die kamer kan in de zon sterk opwarmen...

Geen graantjes tot nu toe, omdat ik wil wachten tot ze wat groter zijn, en ik een buisje zonder vocht kan aankoppelen. Vroeger heb ik het wel eens voorgehad dat zaden ontkiemden in een klein buisje, hetgeen dan weer schimmels en dergelijke, en een onbruikbaar buisje opleverde. Een vliegje blijft meestal geen 2 uur liggen in de buitenwereld: ik zie bijna nooit werksters buiten, maar er wordt wel degelijk gepatrouilleerd.

Vragen en opmerkingen
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Mika)

Bericht door Mika »

De eerste werkster is uitgekomen, er is een hele hoop broed met eerder kleine poppen...

Ik heb besloten om ze toch graan te geven, maar wel in de vorm van beperkte havervlokken.

Ik denk niet dat ze nog kunnen ontkiemen, en de voedingsbestanddelen lijken me zeer vlot beschikbaar. Ze werden gretig aangenomen, samen met een grote steekmug. Als ik ze geen huisplankton kan aanbieden, doen ze frequent 'niets', dus ik dacht dat ik de groei kon doen versnellen door toch havervlokken aan te bieden.

Nog geen foto's, ik neem aan dat iedereen genoeg kleine Messor kolonies kan zien.

Vragen en opmerkingen
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Mika)

Bericht door Mika »

De kolonie is nu ongeveer verdubbeld: er zijn een 60 tal werksters. Er is een verse media werkster, met een kop even breed als de grootste werkster die aanwezig was.
De watervoorraad van het proefbuisje is bijna opgedroogd, maar ze verhuizen toch niet naar het tweede buisje.

Ze eten frequent een havervlokje per dag. Grote vliegen worden bijna niet aangenomen, kleine vliegen en mugjes wel.

Vragen en opmerkingen
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie