Low budget of bijzaak.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Low budget of bijzaak.

Bericht door Arnhem1 »

Hallo,

Ik lees veel op het internet over mieren, maar ook over mijn andere hobby's. Wat me telkens opvalt bij mierenhouders is het lowbudget aspect van de hobby.
Ik heb er zelf geen idee van, want heb een grote kolonie gekocht en flink uitgepakt voor het verblijf. Even een snelle rekensom en ik haal al snel de 200€
Nu valt het me dus op dat er een vrij hoog knutselgehalte in deze hobby zit. Slangetjes,buisjes,bakjes,tape en zelfs pleisters zie ik voorbij komen. Helemaal niks mis mee, integendeel. Heerlijk als je lekker crea bezig kunt zijn met je hobby. Maak heel veel zelf, pruts het liefst de hele dag.
Maar het lijkt soms zo armoedig...bijna viezig.
Aan elkaar geplakte slangen en doorgangen die niet eens netjes geboord zijn waardoor er weer klodders lijm overheen moet. Uitbraakmiddeltjes die een halve bak beslaan...enz enz.

Even voor de duidelijkheid, kraak niks af en val niemand aan. Vroeg me alleen af hoe dat zou komen?!
Is het een hobby naast je echte hobby?
Is het je het geld niet waard?
Misschien het ratio apsect...kleine hobby dus weinig geld aan uitgeven. Zie sommige met hele bouwwerken in kasten,die dus duidelijk niet op een paar centen hebben gekeken.
Is het alleen in een beginstadium...opstap naar meer?
Is het een keuze of bijkomstigheid?

Of je er nu veel , teveel of praktisch niks aan uitgeeft, doet niks af aan je intenties en zorg voor de diertjes. Daar schort het hier gelukkig niet aan! Dat is in andere hobby's wel eens anders,helaas.
Proud Owner of Pheidole Island
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Blue »

Omdat het een van de mooiste dingen is om het zelf te maken, dat is een van de aspecten wat deze hobby nou zou leuk maakt. We zijn absoluut geen vakmansen op het gebied van maken maar dat bederft het plezier niet. Tuurlijk zou je enkele honderden euro's kunnen uitgeven aan deze hobby maar mensen die dat niet doen hebben niet gelijk minder voor over. De vraag is of het nodig is, moet je veel geld uitgeven voor een strak nest of maak je er zelf een en leer je ervan. De mieren gaat een een spik en span nest echt niet uitmaken. Zoals wel eens eerder gezegd draait het er niet om, om het zo goedkoop mogelijk te maken, maar om het zo duur te maken als jij dat wil.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door MierenPlaats »

Arnhem1 schreef:Hallo,

Ik lees veel op het internet over mieren, maar ook over mijn andere hobby's. Wat me telkens opvalt bij mierenhouders is het lowbudget aspect van de hobby.
Ik heb er zelf geen idee van, want heb een grote kolonie gekocht en flink uitgepakt voor het verblijf. Even een snelle rekensom en ik haal al snel de 200€
Nu valt het me dus op dat er een vrij hoog knutselgehalte in deze hobby zit. Slangetjes,buisjes,bakjes,tape en zelfs pleisters zie ik voorbij komen. Helemaal niks mis mee, integendeel. Heerlijk als je lekker crea bezig kunt zijn met je hobby. Maak heel veel zelf, pruts het liefst de hele dag.
Maar het lijkt soms zo armoedig...bijna viezig.
Aan elkaar geplakte slangen en doorgangen die niet eens netjes geboord zijn waardoor er weer klodders lijm overheen moet. Uitbraakmiddeltjes die een halve bak beslaan...enz enz.

Even voor de duidelijkheid, kraak niks af en val niemand aan. Vroeg me alleen af hoe dat zou komen?!
Is het een hobby naast je echte hobby?
Is het je het geld niet waard?
Misschien het ratio apsect...kleine hobby dus weinig geld aan uitgeven. Zie sommige met hele bouwwerken in kasten,die dus duidelijk niet op een paar centen hebben gekeken.
Is het alleen in een beginstadium...opstap naar meer?
Is het een keuze of bijkomstigheid?

Of je er nu veel , teveel of praktisch niks aan uitgeeft, doet niks af aan je intenties en zorg voor de diertjes. Daar schort het hier gelukkig niet aan! Dat is in andere hobby's wel eens anders,helaas.
Ik begrijp wat je bedoelt, en moet hier mijzelf ook op aankijken. Ik ben helemaal niet van het geld uitgeven en maak dus alles liever zelf, soms zonder het goed uit te denken. Ik zie daarentegen wel dat ik naar verloop van tijd beter ben geworden in het 'knutselen'. Een gipsnest dat ik lang geleden heb gemaakt, is bijvoorbeeld niet heel handig omdat het nest van gips tegen de zijkant, zo hoog is dat het bijna bij de rand komt. Dit maakt anti-uitbraak toevoegen lastig. Maar van fouten leer je. Dus de volgende keer als ik een gipsnest maak, zal ik hier zeker op letten.

Iets wat mij ook weerhoud van het kopen van mijn formicaria etc, is dat de prijzen vaak hoog zijn. (Een set voor Messor barbarus met nest en buitenwereld is al €75,-, wat voor mij best een bedrag is. (Ik moet wel zeggen dat ik vind dat de spullen van Mierenboerderij heel mooi gemaakt zijn)).

Ik ook van mening dat het welzijn van de mieren belangrijker is dan het uiterlijk van het nest.

Disclaimer: Dat ik weinig geld uitgeef betekent niet dat ik minder om mijn mieren/hobby geef. Ik denk ook niet dat uitgegeven geld een goede indicator is voor de liefde voor de hobby. Verder ben ik ook van mening dat je iemand moeilijk kunt beoordelen op zijn zelfgemaakte nesten, aangezien die persoon misschien minder materiaal tot zijn beschikking heeft/minder handig is.
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Koenkaan »

Ik maak altijd zelf mijn nesten, omdat dit goedkoper is dan een formicarium kopen en naar mijn mening ook veel leuker. En aangezien ik nog maar 15 ben heb ik niet heel veel geld om uit te geven. Dit gaat allemaal op aan frikandelbroodjes :D
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Arnhem1 »

Tja...frikandellenbroodjes..kan ik weinig tegenin brengen.

Zoals ik al zei ..ik oordeel en veroordeel niet. Maar het viel me gewoon op.
Ik snap dat zelf maken geweldig is en geld geen graadmeter voor de zorg is. En een mier kijkt idd niet naar het prijskaartje of het luxe nest.
Ik heb ook zelfbouw toegepast,zei het op een andere manier. Zonder al teveel er aan uit te geven denk ik dat plakband best tot noodgevallen beperkt kan worden.

Belangrijkste en ook als laatste in de beginpost genoemd:
Twijfel niet aan de zorg die men hier heeft voor zijn mieren,integendeel!
Proud Owner of Pheidole Island
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Mika »

Ik ben er al bijna 30 jaar mee bezig: al die online shops voor formicaria bestonden nog niet, en je was dus verplicht om alles zelf te maken.

*Bovendien: het belangrijkste is het functionele... De mieren moeten het goed hebben en vooral niet ontsnappen, en het uitzicht is secundair. Ik heb me voorgenomen om deze keer het esthetische wat meer op de voorgrond te brengen. (voorlopig zonder succes: te veel andere zaken dringen zich op)

*Als je tientallen kolonies hebt geldt dat nog meer...

*Formicaria die je koopt... zijn ook niet altijd geschikt, hoe mooi ze er soms uitzien.

*Een kolonie kan soms verdubbelen om minder dan een maand. Een dergelijke kolonie groeit op minder dan 3 maanden uit 'een' formicarium. Je kan daar een mouw aan passen met modulaire formicaria, maar ook hier... oppassen met ontsnappingen...

Mogelijk nog een aspect: het is geen sexy hobby natuurlijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Paarsemier »

Mika schreef: Mogelijk nog een aspect: het is geen sexy hobby natuurlijk.
Helaas... :cry:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Hexednl »

Snap wel wat je bedoelt, maar vooral de beginstadium van een kolonie is tijdelijk dus wil je er niet te veel aan uitgeven.
En als je 10 kolonies heb ga je niet 10 x 200 euro uitgeven... (Ik iig niet)
Daarbij komt ook dat niet iedereen even handig is met gereedschap om een mooi nest te maken, of de ruimte beperkt is om mooie grote nesten en bakken te maken. Bij mij staat alles in de woonkamer, dus probeer de grotere bakken zo mooi mogelijk te maken omdat je er altijd tegen aan kijkt. Als je alles in een hobbykamer hebt staan waar niemand anders komt, hoeft het natuurlijk niet allemaal aantrekkelijk te zijn voor het oog.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Mika »

Aangezien het nestingang topic ook van jou is:

je kan mieren geen terrarium geven zoals andere dieren: ze organiseren de zaken zelf tot op zeker hoogte...

Aangezien ze niet vrij kunnen rondlopen, zullen ze gedrag stellen dat ze in de vrije natuur minder doen, of dat daar normaal is en in je terrarium niet leuk, zoals planten ondergraven...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door DJRGEN »

Zijt ge lomp betaalde veel geld, zijt ge slim is het goedkoper :-) Correctie of onwetend, een beetje forum bijdrage lezen scheelt je heel wat euro's.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Dap
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 mei 2018
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Dap »

Ik denk dat je ook heel goedkoop iets fraais in elkaar kunt zetten maar je moet er de handigheid voor hebben. En ik zie hier veel erg jonge leden die het geld niet hebben voor een luxe formicarium. Zo lang het maar werkt is het toch prima?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door Westdijk »

Ik beschouw het als een bijzonder leuk onderdeel van deze hobby, waar ik bovendien nog veel van leer. Voor de mieren lijkt het weinig uit te maken of je er veel of weinig geld aan uit geeft, zolang je maar aan een aantal voorwaarden voldoet waaronder mieren kunnen gedijen. Ik ben oorspronkelijk met ytong in plastic bierbekers begonnen uit noodzaak, omdat ik op dat moment niet snel aan reageerbuizen kon komen. Het dwong me om kleinschalig te denken en maakte deze hobby voor mij ook persoonlijker. Het is leuk om tegen mensen te vertellen dat jij dit hebt gemaakt en met welke middelen je dat gedaan hebt.

Een kolonie groeit ook in omvang en maakt het noodzakelijk om de mieren een ander nest aan te bieden of het huidige uit te breiden. Dat kan behoorlijk oplopen als je daarvoor steeds je portemonnee moet trekken. In het begin verloopt de groei van een kolonie allemaal traag en kan het voor je gevoel niet snel genoeg gaan, maar daar komt later zo snel verandering in dat je soms wenst dat de koningin voldoende eieren legt om alleen de doden te vervangen.

Wel vind ik het interessant om de vorderingen in de ontwikkeling van formicariums te volgen. Er verschijnen er steeds meer van op de markt. Soms twijfel ik aan het nut van bepaalde zaken en andere keren zet het me aan het denken van hoe ik mijn eigen nesten kan verbeteren aan de hand van wat ik heb gezien.
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Low budget of bijzaak.

Bericht door AntLove4Ever »

Ik ben nog maar 11 jaar, dus ik heb ook geen fortuin voor te spenderen aan de hobby, al zou ik dat al te graag willen...
Volgens mij is het juist een uitdaging om zo weinig mogelijk geld te spenderen. Voor mijn eerste formicarium heb ik niets gekocht, buiten de kolonie. Als jij 200 euro wilt spenderen aan een mooi formicarium, voor mij is dat geen probleem, maar ik zou het nooit zelf doen, omdat ik daar het geld niet voor heb (en van mijn ouders mag ik ook niet alles kopen...).
Het ziet er dan wel armoedig uit, maar waarom zou je veel geld verspillen als het niet nodig is?
Dit alles is niet aanvallend bedoeld, integendeel, ik vind het goed dat je dit topic hebt aangemaakt, zo kunnen we ieders mening weten, wat handig is voor latere conversaties.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Plaats reactie