Mierenflat in Ytong

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Mierenflat in Ytong

Bericht door iasimov »

Ik heb 2 jaar geleden een prototype gemaakt van het formicarium dat ik wil voorstellen. De kern bestaat uit een Ytongblok van 300x200x50mm. Op dit blok teken ik de 'woonlagen' af met een timmermanspotlood aan beide zijden van het blok: in totaal 11 etages, te beginnen op 30mm van onderen en 70mm voor 3 complete verdiepingen. Een verdieping is dus (ruimte + vloerdikte) 23,3mm hoog en doordat ik de vloerdikte op 8mm houd wordt de hoogte van de nestkamer dus 15,3mm.
Vervolgens neem ik een haakse slijper en begin aan één kant de nestkamers uit te frezen; vervolgens komt de andere kant aan de beurt en krijg ik dit resultaat:
Afbeelding
Met de Dremel bewerk ik verder en krijg ik:
Afbeelding
Nog even verder bewerkt met de Dremel en een aluminiumbuisje van 12mm diameter geplaatst vastgezet met 2 componentenlijm (dit is de voorzijde en verbinding tussen de etages gaat via de trappetjes links en rechts, die aan de achterzijde ontbreken):
Afbeelding
Bij de Action kocht ik een fotolijst van 400x300mm (in de praktijk bleek het 404x302mm te zijn), die ik met een glassnijder versneed in 2 stukken van 302x202mm. Van rest glas sneed ik nog 2 stroken van 300x48mm, die op de zijkanten moeten plaats nemen. Aan de kant van het aluminium buisje sneed ik een luikje in de betreffende strook. Voorts zaagde ik 4 aluminium hoekprofielen 15/15 2mm op 302mm lengte.
Dan begint het plakken met heldere siliconenkit: met een spateltje smeer ik voldoende in de hoekprofielen en verbind ermee 2 glazen panelen die tegen het ytong-blok aanliggen. Dit doe ik verticaal zodat de panelen, Ytong en profielen onderaan uitgelijnd blijven. Ik werk rondom het blok totdat alle profielen en glasplaten op hun plaats zitten ondertussen houdt een licht elastiekje de boel op zijn plaats. Daarna voer ik de druk op met krachtiger elastiek en laat ik uitharden, met als gevolg:
Afbeelding
Tenslotte lijm ik er een glazen voet onder en laat ik nog even de situatie rond het buisje zien:
Afbeelding

Per etage bedraagt het oppervlak 16 x 5 = 80 cm2
Voor het hele formicarium is dat dus 880 cm2 of 8,8 dm2.
Totale inhoud is 880 x 1,53 = 1346,4 cm3 = 1,35 liter ongeveer..
Laatst gewijzigd door iasimov op 28 mei 2018, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door Elan »

Ziet er leuk uit, en duidelijke omschrijving!

Een paar vragen:
1. Vraag 1 vervalt bij nog eens lezen :D
2. Ben je van plan dit nest te bevochtigen, zo ja hoe?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door Hexednl »

Mooi ontwerp! Ook lekker efficiënt met de ruimte omgegaan zo, wat voor soort komt erin te zitten?
8-)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door iasimov »

@Elan: Om het blok stofvrij te maken heb ik het afgedouchet, waarna ik het een nachtje liet drogen. Ik bied de mieren water aan, wat zij naar behoeven drinken. Doordat het ingekapseld is in glas - er komt nog een glasplaatje bovenop - verliest het weinig vocht en profiteert het van de metabole waterproductie van de mierenkolonie. Door verbranding van voedsel ontstaat water..
@Hexednl: In dit geval komt er een Formica sanguinea kolonie in die uit zijn behuizing aan het groeien is. In principe geschikt voor grote volkrijke mieren, dus. In het prototype huist een grote Formica cinerea kolonie..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door DJRGEN »

Wow ziet er wel mooi uit ik zal binnenkort ook de mijne moeten uitbreiden want ik had net gekeken en het ligt vol met broed dus ik zal een geheel nieuwe setup moeten maken, wat ik altijd doe om de ytong stofvrij te krijgen is goed naspoelen in de douche dan in de oven 10 minuten op 200 graden en daarna laten drogen en met de haardroger er meermaals over.
Ik denk wel dat het makkelijker was geweest mocht de ytong iets breder zijn geweest met een gaatje van 1cm daarnaast voor het te bevochtigen maar je kan het gewoon zo ook natmaken of daarboven iets voorzien om het te bevochtigen bijvoorbeeld een druppelaar of dergelijke. Ik vind de flat wel heel mooi gemaakt :-D
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door Yvon »

Wauw, erg sjiek!!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door iasimov »

@DRJGEN en @Yvon Dank voor de complimenten! :D
Wat betreft de vochthuishouding: De Formica's die ik houd hebben het liever wat droger, met name als zij poppen hebben. Ik bied water aan in een dopje en als ze dat bevuilen, :shock: bied ik ze een reageerbuisje met water afgesloten met een wattenprop, waaraan ze kunnen sabbelen. 8-)
Voor de Manica's die ik ook houd zou dit echter geen geschikte behuizing zijn..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door Calvinier »

Hou je ons op de hoogte als je kolonie hierin zit? Ik vind het namelijk een prachtontwerp!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door iasimov »

Mijn Formica sanguinea's zijn verhuisd !

Zo staat hij op de plank:

Afbeelding

Een overzicht:

Afbeelding

Rara zoek de gyne:

Afbeelding

Hier:

Afbeelding

Ander overzicht:

Afbeelding

Zoeken elkaar op:

Afbeelding

En maken gebruik van plafonds..

Afbeelding

Tête à tête..

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door iasimov »

Ik realiseer me overigens best wel dat dit ontwerp geen recht doet aan een natuurlijke vormgeving en dat de buitenwereld ook maar een gemodificeerd aquarium is. Daar staat tegenover dat ik de flat in de winterstop vrij gemakkelijk in een Ytong koelbox met een petfles bevroren water kan opslaan.
Ik vraag mij af hoe diehard terrarium-adepten het winterprobleem aanpakken ?
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenflat in Ytong

Bericht door DJRGEN »

Hoe groot het nest ook is een winterstop inlassen kan altijd er is altijd wel een beschutte ruimte te vinden waar het iets warmer is dan buiten en toch koeler dan binnen een kelder zolder garage tuinhuis, bij iemand anders thuis..
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Plaats reactie