Buitenwereld met katoen

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Buitenwereld met katoen

Bericht door Marbella »

Hoi allemaal,

Hier ben ik weer met wat vraagjes over mijn mieren/nest/buitenwereld.

Aan mijn buitenwereld (bakje v d action) heb ik 4 korte slangetjes zitten waarvan ik er 3 heb afgesloten (voor toekomstige uitbreiding) .
In het 4e slangetje heb ik een stukje v een rietje zitten met watten eromheen (zie foto) zodat het niet te ruim is voor de mieren. Aan het slangetje heb ik het buisje zitten met mijn mieren erin (Lasius flavus koningin met ong 6 werksters.
Is dit een goede begin setup?

De mieren heb ik nu ongeveer 2 wkn en ze zijn nog niet uit hun buisje gekomen om te eten. Ik leg ongeveer om de 3 dagen een nieuw fruitvliegje voor het rietje, een druppeltje honingdauw (hoe snel verdampt dit eigenlijk?) en een wattenbolletje met suikerwater (heb er nu gewoon water ingedaan voor de verandering).

Ik heb aan de binnenkant van de buitenwereld een rand met antiuitbraak olie (van mierenboerderij.nl) “geverfd met een kwastje”. Maar nu ben ik wat onzeker over of ik dit wel goed gedaan heb aangezien het eruit ziet alsof er niet veel op zit (zie foto)
Dus dacht ik, ik maak een gat in de deksel en doe deze erop met gaas of iets. Vervolgens werdt het i.p.v. een mooi gaatje, een dikke scheur en heb ik hier vervolgens maar een gat uitgeknipt.
Ik bedacht me toen dat als mieren zelfs door een watje in het buisje genoeg zuurstof krijgen, dat ik dan voor nu ook best een stuk uit een rompertje van mijn dochter kon knippen en deze onder de deksel kon doen (zie foto) Is dit een goed idee vinden jullie?

Voor nu weer even genoeg gevraagd maar geheid dat er in de toekomst meer komt hihi.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door Marbella »

Hoera! Ze hebben voor het eerst een fruitvliegje mee het nest in genomen want die is ineens verdwenen.
Nu nog antwoord op de rest v mijn vragen.
Hoop dat iemand antwoord.
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door mrMojo »

Marbella schreef:Ik heb aan de binnenkant van de buitenwereld een rand met antiuitbraak olie (van mierenboerderij.nl) “geverfd met een kwastje”. Maar nu ben ik wat onzeker over of ik dit wel goed gedaan heb aangezien het eruit ziet alsof er niet veel op zit (zie foto)
Als er geen mieren over deze barrière geraken is er genoeg op. ;)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door mrMojo »

Marbella schreef:Aan mijn buitenwereld (bakje v d action) heb ik 4 korte slangetjes zitten waarvan ik er 3 heb afgesloten (voor toekomstige uitbreiding) .
In het 4e slangetje heb ik een stukje v een rietje zitten met watten eromheen (zie foto) zodat het niet te ruim is voor de mieren. Aan het slangetje heb ik het buisje zitten met mijn mieren erin (Lasius flavus koningin met ong 6 werksters.
Is dit een goede begin setup?
Dit is zeker een goede begin setup. Mooi gedaan Marbella!
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door Marbella »

Ah fijn om te horen! Dankjewel!
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door Calvinier »

Naar mijn idee ook een goede set up!
Well done!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door Mika »

Ik zie de noodzaak niet van het katoen en het deksel. Gewoon open is het beste om schimmelvorming tegen te gaan.

Lasius flavus komt niet veel bovengronds... Eventueel de hele setup in het donker plaatsen (kast?).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Buitenwereld met katoen

Bericht door Marbella »

Die deksel is vooral omdat ik niet weet of mijn uitbraakpreventie werkt. Zodra ik dit weet gaat de deksel eraf.
Dat de hele bovenkant van katoen is voorzien was vooral omdat ik eigenlijk gaas wilde gebruiken maar dit niet voor handen heb op dit moment. En een klein stuk katoen voor alleen het gat en scheur bleef niet zitten
Ben nog niet erg bang voor schimmelvorming op dit moment maar houdt er zeker wel rekening mee.
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Plaats reactie