Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan, vandaar de titel. Maar als het een succes wordt, is het toch handiger om nu te gaan beginnen met de blog.

Hoe het begon:
Vanmiddag vond ik een L. fuliginosus gyne lopen. Ik wist op dat moment geen L. niger nesten die ik kon roven, dus deed ik iets anders. Om mijn hele huis en de omgeving heen zit een heel groot L. fuliginosus nest. De kans was dus best groot dat de gyne daar vandaan kwam. Dus heb ik wat L. fuliginosus werksters bij haar gezet, deze vielen de koningin niet aan. Later vond ik steeds meer gynes, inmiddels zitten er ongeveer 11 gynes in 1 nest... Ik heb nog wat L. fuliginosus werksters toegevoegd, maar de kans was alsnog klein dat de werksters de koninginnen zouden helpen met het broed, en de kans was dus ook klein dat de koninginnen eitjes gingen leggen.
Later die dag kwam ik puur per toeval (Was opzoek naar opruimende insecten voor een schimmeluitbraak in een ander terrarium) een L. niger nest tegen onder een plastic bak. In dit nest zaten enorm veel poppen en werksters. Je raadt het misschien al, die poppen en werksters zitten nu ook in het nest. Wonder boven wonder vielen ze elkaar niet aan.

Dan nu over de huidige situatie:
De mieren zitten in een ytong nest wat bevestigd is aan de buitenwereld. De kolonie bestaat nu uit ongeveer 11 L. fuliginosus gynes, 25 L. fuliginosus werksters, 25 L. niger werksters, en zo'n 80 poppen. De taak van de gynes is eitjes leggen, de taak van de L. fuliginosus werksters is de kolonie beschermen en voedsel halen, en de L. niger werksters zorgen voor het broed. Het lijkt nu heel goed te gaan, maar uit ervaring weet ik hoe snel dat kan veranderen...

Hoe nu verder:
Dit kan op verschillende manieren misgaan:
1. Koninginnen zijn niet bevrucht
2. Koninginnen wel bevrucht maar willen geen eitjes leggen
3. De mieren gaan elkaar aanvallen
4. Alles wat ook bij een normale kolonie mis kan gaan (mijten, schimmels, stress, enz)

Maar stel het gaat wel goed, en alle 11 gynes gaan eitjes leggen, dan gaat de kolonie natuurlijk heel snel groeien. De kolonie kan dan ook heel groot worden. Die zou ik dan niet meer kunnen huisvesten. De opties zijn dan om de kolonies op te splitten, of om ze weg te geven aan een project of dierentuin ofzo, het zijn namelijk erg mooie mieren. Ik ben bang dat het nooit zo ver gaat komen, maar we moeten hoop hebben.
Als het goed gaat zal ik over een weekje een update schrijven, als het binnen een week fout gaat komt er eerder een update.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

Ik ga komend weekend op vakantie, dus alvast nu een update.

De eerste twee dagen na het vangen van de gynes leek het mis te gaan. De mieren deden namelijk helemaal niks. De poppen lagen nog in de buitenwereld, en afval zoals dode mieren bleven gewoon tussen de andere mieren in het nest liggen. Want in het begin werden er wel een paar mieren gedood. Van de L. fuliginosus werksters en gynes was het de bedoeling dat ze niks deden, maar de L. niger werksters moesten juist hard doorwerken. Gelukkig zag ik de derde dag dat de poppen al in het nest waren gebracht. Maar het afval niet uit het nest... Het nest was te groot. Dit komt omdat ik rekening hield met het aantal poppen en het aantal koninginnen. Ik hoop dat het probleem daardoor wel opgelost wordt. Mocht het toch gaan schimmelen voordat de afval uit het nest is, dan zal ik wat zand toevoegen. Hiermee kunnen die mieren de 2 kamers afsluiten van het nest, zoals ze in de natuur ook wel eens doen.
Inmiddels zijn er al poppen uitgekomen, maar nog geen eitjes gelegd. Dat had ik al verwacht. Ik ga ze nu een tijd rust geven en hopen dat de gynes eitjes gaan leggen. Nu een paar foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

Dit zal het laatste bericht zijn in een lange tijd. Ik ga ze namelijk voor een maand met rust laten, en dan hopen dat ze eitjes gaan leggen. Nu gaat het nog steeds erg goed. Interessant is dat alle L. fuliginosus werksters nu dood zijn... Ik weet niet hoe maar de meest logische verklaring is dat ze dan toch 1 voor 1 aangevallen zijn door de L. niger werksters. Nu is het nest een stuk leger zonder de L. fuliginosus werksters en het afval wordt nog steeds in het nest gedumpt. Zou ik de kolonie dan toch nog broedboosten met wat L. niger poppen? Ik heb net ook nog even geteld: De kolonie heeft nu 9 gynes en 50 L. niger werksters.
Verder nog een paar foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

Ik heb net gekeken en zie dan toch dat alle gynes overleden zijn. Vermoedelijk zijn alle gynes dan toch aangevallen door de L. niger werksters. Dit is toch een beetje raar, want de gynes hebben heel vaak gecommuniceerd met de werksters en dus zou je toch denken dat de koloniegeur hetzelfde is. Maar helaas.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door miel »

Misschien hebben ze dan te weinig voedsel gehad? VIjftig werksters is misschien een te klein aantal om voor negen gynes te zorgen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door Mika »

Heb je de kolonie voldoende voedsel gegeven, en was het nest voldoende vochtig?

Spijtig, want in de vrije natuur zijn het ook veel Lasius fuliginosus gynes die samenwerken, en ik heb ze nog nooit aangetroffen in die hoeveelheden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

Ik heb de kolonie (pasgeboren) pissenbedden gegeven. Dit omdat de L. fuliginosus werksters achter het huis erg veel met de beestjes liepen en omdat ik even niks anders had. De pasgeboren pissenbedden werden opgegeten.
Net heb ik een paar dode gynes uit het nest gehaald en met een klein microscoopje gekeken of ik iets zag zoals afgebeten stukjes antennae of andere tekens van doodsoorzaken. Het enige interessante is een gyne waar de achterkant van haar gaster vanaf is gehaald. Hierdoor kon ik in het gaster kijken. Deze was inderdaad leeg. Dit kan dus betekenen dat de gyne dood is gegaan met een leeg gaster, en de acherkant toen eraf is gevallen. Of het kan zijn dat de mieren de inhoud van het gaster op hebben gegeten.
20180708_210520.jpg
20180708_210400.jpg
Ik zie nog steeds gevleugelde gynes uit gaten in de bomen steken, dus waarschijnlijk vind ik wel meer gynes. Dan ga ik dit overnieuw proberen of de gynes opsturen naar iemand met meer ervaring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door miel »

Ik vermoed dat zoetstoffen belangrijker zijn. Daarmee worden de gasters gevuld. Dus ja... Nou ja,een nieuwe les,succes met andere experimenten!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door MiereManneke »

miel schreef:Ik vermoed dat zoetstoffen belangrijker zijn. Daarmee worden de gasters gevuld. Dus ja... Nou ja,een nieuwe les,succes met andere experimenten!
Ehh... nu je het zegt. Ik was zo druk bezig met het succesvol laten verlopen van de introductie dat ik totaal was vergeten suikers te geven :roll: Zonde van de kolonie dat ik weer zo'n domme fout maak.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door Mika »

MiereManneke schreef:
miel schreef:Ik vermoed dat zoetstoffen belangrijker zijn. Daarmee worden de gasters gevuld. Dus ja... Nou ja,een nieuwe les,succes met andere experimenten!
Ehh... nu je het zegt. Ik was zo druk bezig met het succesvol laten verlopen van de introductie dat ik totaal was vergeten suikers te geven :roll: Zonde van de kolonie dat ik weer zo'n domme fout maak.
Ik vrees dat het daarop neerkomt. :oops:

Volgende keer beter. Die fout ga je alvast nooit meer maken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door miel »

Ik heb deze fout ook gemaakt, maar daardoor weet ik het nu. Het is geen ramp, het hoort erbij. Zo enorm dom is het dus niet he....
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Succes onzeker)

Bericht door Mika »

Het is sowieso een zeer moeilijke zaak om een dergelijke kolonie te laten stichten, en om ze door te zetten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie