Pheidole SP Jeppekroezen

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

Hier graag alle tips en tricks en commentaar!

linkje naar het bijbehorende topic: PheidoleSP
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Koenkaan »

Leuk dat je een blog bij houdt!
Ik zou als ik jou was het gipsnest nog niet aansluiten, want dat is nog te groot voor de mieren.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

ja dat had ik indd al door. ik zal eens kijken als er geen mier inzit om hem af te sluiten
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Hexednl »

Houd er rekening mee dat Pheidole best snel door gips kan graven. Je wilt ze niet door je kamer hebben lopen.
8-)
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

Ik had het al gelezen inderdaad. Ik ga het in de gaten houden, en zodra ik merk dat het gebied te klein wordt en ze gaan knagen, zlrg ik gelijk voor iets nieuws
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door blackbalfur »

He he he, in de gaten houden.

Voordat je het in de gaten heb heb je een kamertje vol mieren

Je bent altijd te laat, je moet er voor zorgen dat je setup klopt voor de soort die je houdt.

En zelfs als je setup klopt zijn het nog steeds ontsnapping artiesten van de eerste orde.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

hahaha zo snel ja?

ik neem aan dat als ze het zo verkopen dat het wel goed zou zijn, zeker als beginner !?!?
maarja op het moment kan ik alleen alles in de gaten houden en ze met rust laten
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Dahubster »

Ik wil niet lastig doen, maar ben ik de enige die het vreemd vindt dat er 15 werksters zijn en al meer dan 5 majors? Bij mijn kolonie kwam de eerste major er pas na 30-50 minors! Ik vind 1/3 trouwens een eerder verontrustende verdeling van majors/minors.
King4457
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 juni 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door King4457 »

Dit verschilt meestal per kolonie, maar 1/3 van de kolonie major is niet helemaal gezond vgm :geek:
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door wardvander »

Ik heb net hetzelfde. Waarschijnlijk heb je net als mij je kolonie via mierenboerderij.nl.

Nu ben ik ook in het bezit van een Pheidole sp. waarin er ook veel majors zijn. Ongeveer 20 werksters tegen 14 majors. Natuurlijk vind ik dit super. Maar zeer verdacht.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door MierenPlaats »

Volgens mij zijn majors ook minder nuttig in een kleine kolonie als minors. Majors zijn volgens mij meer een kostenpost dan een voordeel in een kolonie van die grootte.
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

tja ik kan er niks aan doen dat er zoveel inzitten :D
zoals Wardvander ook zei heb ik ze indd van mierenboerderij en ik heb ze zo gekregen. tis indd een heel mooi aanzicht maar als ze bijna nutteloos zijn heb ik er weinig aan. en de kolonie ook
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Dahubster »

Ik vind het op z'n minst merkwaardig.
Om een eerste major te produceren heeft de kolonie toch al een zeker stabiliteit nodig. Majors zijn log en traag, zij kunnen niet zo makkelijk een prooi neerhalen of zich verdedigen wanneer nodig. Zij dienen - zeker in het begin - vooral voor het beschermen en voeden van de kolonie (in het nest), en ook wel voor het versnijden van taaie prooien.
Er moet toch iets "fishy" zijn aan de manier hoe de kolonies tot stand gebracht zijn. Maar, hopelijk kan dat in gevangenschap niet kwaad. Als er nu voldoende gewone werksters geproduceerd worden, kan het misschien nog goed komen.
Alleszins veel succes ermee! Het zijn inderdaad leuke miertjes om te houden... Maar heel heel heel snel en explosief in groei! Zeker goed opletten dat ze niet uitbreken...
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

Mocht deze kolonie het niet overleven door het gebrek aan werkers en overschot aan majors dan koop een nieuwe set maar dan ergens anders heb sinds ik deze mieren heb gigantisch veel geleerd en veel betrouwbare sites tegengekomen.
Ik hoop alsnog dat ze het gewoon mooi en goed gaan doen. Ik zit er aan te denken om zelf een nest voor ze te maken in een plastic bak ofz wat een stukje grkter is dan deze alleen ik heb nof niet gevonden wat ik zoek. Ik zoe een mooie bak die dicht kan zodat ik er een klepje in kan maken bovenin en niet hoef te letten op het ontsnappen met talk od olie of teflon.

Toch bedankt voor het melden dat het wat appart is dat ze zo deze kolonies verkopen
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Paarsemier »

In het wild zou dit misschien problemen op kunnen leveren maar in gevangenschap niet lijkt me. Als de majors eenmaal volgroeid zijn hebben ze nauwelijks voedingsstoffen meer nodig en daarom zou ook een kleine kolonie dit prima aan moeten kunnen. Ik zou er wel voor de zekerheid maar voor zorgen dat ze de komende weken in ieder geval genoeg voedsel hebben.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

ze hebben 24/7 suikerwater en ik probeer ze zoveel mogelijk te voeren.
ik zit nog te zoeken naar goed voer voor de beesjes. al nemen ze de fruitvliegjes en krulvliegen graag aan.

gisteren namen ze alleen de vliegen niet helemaal mee het nest in maar vanmorgen zag ik ze al weer wat verder erin.
ik ga het aankijken en houdt ze nu voorlopig met rust. alleen zo af en toe voeren.
honingdauw zit ik nog te twijfelen of ik deze 24/7 erin moet hebben want dat klont redelijk snel.

voor tips hierover Graag !
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door Dahubster »

Ik weet niet zeker of het nu al zal lukken, maar ik had redelijk wat succes met hele kleine krekeltjes toen ze nog maar met 20 waren.
Aangezien er bij jou al majors bij zitten, zou dat toch ook wel moeten lukken, lijkt me... Ondertussen (en ik spreek van enkele maanden nadien) geef ik ze enkel nog springlevende krekels. Wel liefst nog niet in imago stadium, want ik wil het geluid er niet bij! :)
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

ik kan hier verschillende grote krekels kopen maar laat ze eerst maar eens hun nieuwe broed uit laten komen met nieuwe werkers.. daarna gaan we kijken naar krekels.. al denk ik dat die wel smakelijker zijn als vliegen

hoeveel blijft er eigenlijk over van een vlieg?
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door wardvander »

Waarschijnlijk bestaat onze kolonies uit 1 grotere kolonie. Deze Pheidole kan polygyn zijn. En ze hebben het waarschijnlijk gesplitst. Dat kan het groot aantal mayors verklaren.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

Ja indd.
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door blackbalfur »

Er kunnen zoveel factors zijn waarom er zoveel majors zijn.

In dit filmpje over Pheidole pieli is het warmte geweest:


unfortunately I was try to move them into the setup with heat and it did not go as planned and many works died but what I love about this colony is they get those workers back so quickly.
Zo zie je dat er van alles kan zijn gebeurt.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
jeppekroezen
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 juli 2018
Locatie: drenthe
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole SP Jeppekroezen

Bericht door jeppekroezen »

We gaan het wel zien wat het word. Ik heb een leuke foto op mn blog staan de laatste. En gwn afwachten wat hun gaan doen
Pheidole Sp. 1Q 15W (05-07-2018)
Plaats reactie