Voeding Lasius Flavus

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NewToTheAntWorld
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 juli 2018
Locatie: Rijssen
Gender:
Leeftijd: 19

Voeding Lasius Flavus

Bericht door NewToTheAntWorld »

Hallo,

morgen krijg een een L.Flavus kolonie binnen met 1 gyne en 4 werkers.
wanneer moet ik beginnen deze te voeren en wat moet ik ze voeren, ik weet dat ik in 2 categorieën moet voeren: glucose en eiwitten, ik lees veel over honingdauwsurrogaat (maar dit wil ik online niet bestellen en zelf maken voor mini kolonie komt duur uit) en fruitvliegjes (en later grotere insecten), aan fruitvliegjes kan ik zat komen (composthoop in de achtertuin) alleen wat moet ik op gebied van glucose voeren? Is honing of/en suikerwater genoeg?

Hoop op snel antwoord! :D ;)
~Lasius Flavus~ Sinds 12-07-2018
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeding Lasius Flavus

Bericht door mrMojo »

NewToTheAntWorld schreef:Hallo,

ik weet dat ik in 2 categorieën moet voeren: glucose en eiwitten, ik lees veel over honingdauwsurrogaat (maar dit wil ik online niet bestellen en zelf maken voor mini kolonie komt duur uit) en fruitvliegjes (en later grotere insecten), aan fruitvliegjes kan ik zat komen (composthoop in de achtertuin) alleen wat moet ik op gebied van glucose voeren? Is honing of/en suikerwater genoeg?

Hoop op snel antwoord! :D ;)
Je kan zelf je honingdauwsurrogaat maken volgens het recept van Floris (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1065), hierin zit reeds glucose verwerkt.
Suikerwater is bij mijn L. flavus geen succes.
Gebruikersavatar
NewToTheAntWorld
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 juli 2018
Locatie: Rijssen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Voeding Lasius Flavus

Bericht door NewToTheAntWorld »

Oke bedankt voor de informatie, ik ga het maar ff proberen met honing en misschien suikerwater, honigdauwsurrogaat komt duur uit omdat ik 1 druppel per paar dagen nodig ga hebben.
~Lasius Flavus~ Sinds 12-07-2018
Gebruikersavatar
Marbella
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 juni 2018
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Voeding Lasius Flavus

Bericht door Marbella »

Mijn jonge flavusjes vinden juist het suikerwater heerlijk maar geloof dat ze de honingdauw nog niet 1 keer aangeraakt hebben.
Verder geef ik ze 1 fruitvliegje per week uit de vriezer (ik heb ongeveer 6 werksters nu) en die hebben ze nu 2 weken achter elkaar mee het nest in genomen en 1 weer naar buiten gebracht. (Geen idee of dit de oude was maar voelde heel hard aan dus gok dat ze m leeggezogen hadden)
Lasius flavus x3
Lasius niger x3
Fruitvliegjes
Op zoek naar Messor barbarus
Plaats reactie