Myrmica rubra

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Myrmica rubra

Bericht door Daisy »

Omdat ik nu toch wat de vaste nesten weet zitten in onze tuin is het makkelijker om de bruidsvluchten in het oog te houden, soms is het nog wel moeilijk soorten uit elkaar te houden wanneer de soorten allemaal samen uit gaan vliegen.
Dus gister heb ik tot 2 uur 's nachts buiten gezeten en de mieren bestudeerd.
Gister was de Myrmica rubra uitgevlogen, het viel mij op dat deze erg naar het licht worden toegetrokken om te paren, dus lichtje op voorhoofd was niet zo een goed idee :lol:
Ik had dan de verlichting van ons waskot aangelaten en jawel hoor daar zaten ze dan met honderden op het raam (zie foto), ook kwamen ze door de spleetjes naar binnen dat was wel wat minder.
Ik vond het zeer moeilijk de mannetjes en vrouwtjes uitelkaar te houden, na enig kijken zag ik het verschil de thorax was groter van de gyne, ook bewegen de mannetjes totaal anders, sneller en paniekerig tegen over de gyne die veel rustiger was, alleen zag ik ook mieren paren die echt helemaal hetzelfde waren de thorax was even groot, andere soort myrmica?
Opeens gingen de andere soorten ook uitvliegen en zat alles vol verschillende gynes, Myrmica, Lasius niger, L. flavus, L. umbratus, L. fuliginosus.
Maar na ook deze soorten even te hebben bekeken herken je ze ook makkelijker uit elkaar door hun beweging en grote kop.
Het was leuk om ze even in het oog te houden, en straks gaan er weer uitvliegen onder andere de Myrmica rubra want die zit al weer klaar :)
Iemand trouwens enig idee hoe je Myrmica rubra het beste kan houden?
En wat ze eten?
Vorig jaar ook geprobeerd maar ze wilde toen niet veel aannemen kwa voedsel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Yvon »

Daisy, als je er meer vangt zou ik er graag een van je overnemen!!
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Myrmicra rubra

Bericht door robbygey »

WoW dat ik wel interessant!
Waar woon je ergens? Provincie?
En zeker dat ze vandaag nog is uitvliegen dat zou wel een meevaller zijn.
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Ik woon in Oud-Turnhout :) provincie Antwerpen, ik woon helemaal omringt door bossen :)
Ik heb er echt veel gevangen, wel allemaal met vleugels, maar aangezien ik ze direct had gevangen na de paring vermoed ik wel dat ze bevrucht zijn, vandaag hebben er ook al veel hun vleugels afgeworpen.
Er lopen er hier nog steeds rond van gisteren, ik ga straks nog eens een rondje doen( nu te warm), ik zal er nog vangen voor de geintresseerde.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmicra rubra

Bericht door dvd »

Zeker dat het myrmica sp is?Gisteren avond tegen 22.00 vlogen hier lasius umbratus uit,kwamen ook massaal op de buiten verlichting af samen met de muggen :lol:
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Ja ben zeker, de umbratus zat er ook wel tussen het was een mix van beide soorten :p
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Yvon »

Daisy schreef: Er lopen er hier nog steeds rond van gisteren, ik ga straks nog eens een rondje doen( nu te warm), ik zal er nog vangen voor de geintresseerde.
Leuk!!

Van de week hadden we een hele bult Lasius niger gyne's. Mijn 9 jarige dochter had er uiteindelijk 23 verzameld in een bakje met een randje fluon. ideaal. De gyne's konden er niet overheen. We hebben er 4 in buisjes gestopt. En de rest heeft ze op het gras hier om de hoek weer vrij gelaten :lol:
Ktgtrst
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2018
Locatie: Prov. Grunn
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Ktgtrst »

Wauw dat is zeker tof! Hier in de provincie Groningen helaas nog niets gezien. Zag dat de Lasius al wel standbye staan. Maar wil juist graag de Myrmica proberen te vangen.
Lasius niger
Lasius grandis
Messor barbaru
Myrmica rubra †

Gezocht: Myrmica rubra & Lasius flavus
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Myrmicra rubra

Bericht door mierenhouder »

Hey,

Als je myrmica rubra gaat vangen kan je het beste 4a5 gynes in 1 buisje doen, deze soort is pologyne en kan dus met meerdere koninginnen een nest opstarten.. het kan, hoeft niet.

Als je er een hoop gevangen heb zou ik wel interesse hebben, en zou ik wel een aantal gynes over willen nemen/kopen.

Groetjes
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Peterdemots
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juni 2018
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Peterdemots »

Wat super om te zien. Zou er graag wat willen. Kwam eigenlijk op de forum om te vragen of iemand ze had haha. Wat is het ook een prachtige hobby
Pheidole Noda 500+
camponotus nicobarensis 50+
Lasius Niger
Messor Barbarus 200+
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Het was dus de bedoeling dat de gynes in de verschillende buisjes zouden kruipen, maar blijkbaar vonden ze het leuk om allemaal in 1 buisje te kruipen, dus nu zitten er zeker een 10 tal per buisje zou dat kwaad kunnen?
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Myrmicra rubra

Bericht door mierenhouder »

Naja, je hebt kans dat ze met 10 gynes een kolonie kunnen starten.
Maar het kan ook zo zijn dat ze om territorium gaan vechten, en dan hou je er wat minder over. Dus kan het kwaad? Niet echt.

Ik weet niet hoeveel ruimte ze hebben? Anders het buisje in een buitenwereld leggen met 1 extra buisje?
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmica rubra

Bericht door Daisy »

Er zit een extra buisje aan de buiten wereld aan, ik kan ze ook nog altijd wel uit elkaar halen?
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Myrmica rubra

Bericht door mierenhouder »

Daisy schreef:Er zit een extra buisje aan de buiten wereld aan, ik kan ze ook nog altijd wel uit elkaar halen?
Ik zou ze niet uit elkaar halen, als ze naar het andere buisje willen doen ze dat wel uit zichzelf..
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Plaats reactie