Verhuizen of niet?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
twisty
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 juli 2018
Gender:

Verhuizen of niet?

Bericht door twisty »

Hallo, zoals ik in het voorstel topic vertelde heb ik een aantal Lasius niger koninginnetjes in babyvoedingpotjes zitten en zou ik vandaag buisjes binnen krijgen. Die heb ik binnen en wilde ze gelijk daar naartoe verhuizen.. Maar nu zag ik dat ze alle 4 al eitjes gelegd hebben..

Ik heb in de potjes een klein stukje droog keukenpapier en een nat watje zitten.. Zal ik ze zo laten zitten? Of moet ik ze toch proberen te verhuizen?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door Hexednl »

Leg het potje op z'n kant in een bakje en het verduisterde reageerbuisje half in het potje, zodat de gyne zo kan overstappen. Zou ze niet forceren te verhuizen maar op deze manier Is het een kleine stap voor de gyne zonder stress. Kan alleen wel ff duren voordat ze gaat.
8-)
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door Cris »

Zitten de koninginnen bij elkaar?
twisty
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 juli 2018
Gender:

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door twisty »

Cris schreef:Zitten de koninginnen bij elkaar?
Nee, heb ze elk apart.

Hexednl schreef:Leg het potje op z'n kant in een bakje en het verduisterde reageerbuisje half in het potje, zodat de gyne zo kan overstappen. Zou ze niet forceren te verhuizen maar op deze manier Is het een kleine stap voor de gyne zonder stress. Kan alleen wel ff duren voordat ze gaat.
Nemen ze de eitjes dan mee? Ga ik in elk geval proberen thnx.
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door Cris »

Ze nemen de eitjes mee
twisty
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 juli 2018
Gender:

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door twisty »

Dinsdag avond alles klaargezet (3 potjes in 3 bakjes en buisjes er in (bedekt).. 4e in een "natuurlijke" bak). en laten rusten. Gister waren 3 gynes daadwerkelijk verhuisd. Netjes met eitjes.

Thnx voor het advies
Arden
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 maart 2018
Locatie: België

Re: Verhuizen of niet?

Bericht door Arden »

Geweldig nieuws. Blijkbaar minder problemen gehad als ik met mijn Lasius Niger gynes.

Daarvan hebben er een aantal het 4 dagen lang in een kurkdroog McGuyver buisje (gemaakt uit een plastic flesje, tape en papier) uitgehouden in plaats van lekker te verhuizen naar een proefbuisje.

Rare beestjes soms wel.
Plaats reactie