Mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Mieren

Bericht door Cris »

Ik had een vraag zijn er ook nog mieren die ook zoals de messor barbarus ook zaadjes en of grote koppen hebben hier in nederland?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren

Bericht door Hexednl »

Cris schreef:Ik had een vraag zijn er ook nog mieren die ook zoals de messor barbarus ook zaadjes en of grote koppen hebben hier in nederland?
Je hebt wel Camponotus soorten, maar die zijn bijna uitgestorven hier. En Tetramorium caespitum schijnt kleine zaadjes te eten.
8-)
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Mieren

Bericht door Cris »

Waar zou ik dan een camponotus soort of tetramorium caespitum koningin kunnen vinden of krijgen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mieren

Bericht door dvd »

tetramorium kan je zelf vangen,nu dat het zeer warm en droog is zijn er lokaal kleine bruidsvluchten.ik verwacht dat als het geregend heeft dat ze massaal zullen uitvliegen.camponotus kan je via kalytta bestellen ik heb hier zelf goede ervaringen mee met kalytta.
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Mieren

Bericht door Cris »

De tetramorium caespitum lijkt mij wel een mooie kolonie om te hebben en te verzorgen. Zaadmier ook wel genoemd dus denk wel dat die zaden verzameld
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren

Bericht door Hexednl »

Je kan Tetramorium caespitum vast nog wel tegen komen, Camponotus zul je niet vinden. En als je ze vind moet je ze met rust laten, ze zijn bijna verdwenen in Nederland. Maar het valt me op dat je alles gratis wilt uit meerdere berichten die je plaatst. Het lijkt me dan verstandiger om het bij makkelijke soorten te houden zoals Lasius niger of flavus, Myrmica sp, fusca oid. Zodra je aan exoten wilt beginnen zul je moeten investeren zowel de kolonie die je moet kopen als warmte matje, en voeding.
8-)
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Mieren

Bericht door Cris »

Dat heb ik al alleen ik geef niet geld uit aan mieren als ik die ook goedkoop of gratis kan krijgen en ik heb al lasius niger maar niet lasius flavus omdat hun bruidvlucht nog niet begonnen is hier alleen ik vind mieren die zaden verzameld heel bijzonder en mooi om naar te kijken.
Mijn lievelings mieren zijn ook Messor Barbarus lasius flavus daarom alleen messor kan je hier niet vinden en de Zaadmier wel.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mieren

Bericht door Blue »

Cris, vergeet niet om aan de wetenschappelijke benaming van soorten te denken. Het is Lasius niger, Messor barbarus en Tetramorium caespitum. Het geslacht, de eerste naam, begint met een hoofdletter en de soort, de tweede naam, begint met een kleine letter.

Ook denk ik niet dat er in Nederland polymorphe, zaad verzamelende mieren zijn. Een soort zoals Messor barbarus is prachtig maar als je die niet kan/mag/wil kopen zou ik het eerst houden op de soort die je hebt. Uit Lasius niger kun je net zoveel plezier halen!

Zie het maar zo, doe nu veel ervaring op met Lasius niger en als je dan Messor barbarus kan kopen heb je minder kans om fouten te maken bij een prachtige kolonie waar je geld in hebt geïnvesteerd!
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren

Bericht door Calvinier »

Ik ben het met blue eens.

@Cris, het is hartstikke leuk om weer een lid erbij te hebben die actief is op het forum.
Maar zorg eerst eens voor goede voorbereidingen, doe wat ervaring op met kolonies die hier in Nederland te verkrijgen zijn zoals de Lasius Niger of flavus.
Zoek uit hoe je alles qua logistiek voor elkaar kan krijgen, diverse soorten prooidieren kan uitproberen en hoe ze het het beste kan huisvesten.
ZEKER als je er minder geld voor wilt uitgeven.

En zodra je dat onder de knie hebt, probeer dan eens een soort zoals de Messor die ook zaden nodig heeft, een warmtematje en die elke maand een nieuw nest nodig heeft als deze snel groeit.

Ik heb deze fout in het verleden ook gemaakt, gevolgd door een gestorven Messor kolonie en een zandnest die al een jaar leeg staat.

Wees gewoon net zoals je hobby betaamd. Geduld;)

Groetjes
Calvin
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Mieren

Bericht door Cris »

Oke bedankt
Plaats reactie