Werkster uit vreemde kolonie introduceren 'na 'invriezen'

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kcudysp
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 59

Werkster uit vreemde kolonie introduceren 'na 'invriezen'

Bericht door Kcudysp »

Ik denk dat meer liefhebbers de volgende situatie hebben meegemaakt:
Je hebt 2 aparte kolonies van 1 soort, en bij 1 kolonie overlijdt de koningin. Een logische gedachte is de koninginloze werksters bij de andere kolonie te willen introduceren, maar dat lukt slechts bij weinig soorten. Meestal worden de nieuwe werksters immers niet geaccepteerd en zou het dus eindigen in een slachtpartij.

Onlangs vond ik een interessante bijdrage op een ander forum, ik had dit niet eerder gelezen. Het kort 'invriezen' van de werksters zou hun nestgeur doen verdwijnen, waarna introductie in een vreemde kolonie wel zou kunnen.

http://www.krungkuene.org/ameisen_page/ ... ngAnts.htm

Aangezien ik twee Harpegnathos venator kolonies had, waarvan 1 inmiddels zonder koningin (en de gamergate legde alleen onbevruchte eieren) heb ik het eens geprobeerd.

Eerst met 1 werkster, die ging 1 minuut in de vriezer en daarna bij de nieuwe kolonie. Dit leek eerst goed te gaan, maar na een minuut of 10 werd ze weliswaar niet aangevallen maar wel steeds opgepakt en uit het nest gedragen door de oorspronkelijk werksters. Na een halve dag heen en weer dragen, hield dit op en werd ze opgenomen in de kolonie.

Vervolgens heb ik de resterende 6 werksters van de wees-kolonie 3 minuten in de vriezer gezet. Deze dieren werden direct geaccepteerd!

Ik ben zelf echt heel verbaasd dat dit lukte. En hoewel het natuurlijk risico's geeft (zowel het 'vriezen' als de introductie) kan het soms heel goed van pas komen.

Ik ben heel benieuwd of andere mensen deze methode kennen en welke resultaten ze ermee hebben. Graag reacties.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Werkster uit vreemde kolonie introduceren 'na 'invriezen'

Bericht door MierenPlaats »

Ik lees vaak dat een koningin of werksters vaak in de kolonie lijken opgenomen te zijn, maar vervolgens later toch nog om het leven gebracht worden/overlijden. (Vaak gaat de introductie van parasitaire koninginnen eerst wel goed, maar later gaat de koningin dood. Het zou ook kunnen dat de koningin overlijdt om andere redenen, maar dat weet ik niet).
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Werkster uit vreemde kolonie introduceren 'na 'invriezen'

Bericht door miel »

MierenPlaats schreef:Ik lees vaak dat een koningin of werksters vaak in de kolonie lijken opgenomen te zijn, maar vervolgens later toch nog om het leven gebracht worden/overlijden. (Vaak gaat de introductie van parasitaire koninginnen eerst wel goed, maar later gaat de koningin dood. Het zou ook kunnen dat de koningin overlijdt om andere redenen, maar dat weet ik niet).
Dat een mier niet wordt aangevallen, betekent niet dat ze ook is aanvaard: Parasitaire gynes gaan meestal niet dood omdat ze worden aangevallen, maar omdat ze te weinig voedsel krijgen. Dan lijkt het alsof ze is geaccepteerd en opgenomen in het nest, terwijl dit dan lang niet altijd het geval hoeft te zijn.
Laatst gewijzigd door miel op 23 jul 2018, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Werkster uit vreemde kolonie introduceren 'na 'invriezen'

Bericht door MiereManneke »

Ik heb met deze methode 12 L. niger werksters bij mijn L. niger koningin gezet. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de werksters en koningin elkaar hebben aanvaard. De werksters verzorgen de pasgelegde eitjes van de koningin namelijk ook al.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie