Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Winterslaap

Bericht door 0Tristan0 »

Hellow,

Paar vraagjes over de winterslaap:
- is een winterslaap tijdens de eerste winter van een koningin, na haar bruidsvlucht, nodig of kun je haar het eerste jaar gewoon op kamertemperatuur houden?
- Wat gebeurt er als je een kolonie, bv. Myrmica rubra, tijdens de winter gewoon op kamertemperatuur houdt?

Ik weet dat er al antwoord is gegeven op de vraag of een winterslaap noodzakelijk is bij Noord-europese soorten maar wat als je die nu op kamertemperatuur houdt? Gaan ze zelf in winterslaap en doen ze niet echt iets tijdens die maanden of doen ze voort met hun dagelijkse activiteiten?

Alvast bedankt!
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door MiekeRoth »

Dag Tristan,

Juist omdat Noord-Europese soorten uit zichzelf in winterrust gaan, dus hoe dan ook veel minder actief zijn en met allerlei zaken stoppen, kun je ze, voor hun gezondheid, echt beter een winterslaap geven. Het is niet zo moeilijk, je zet ze bv in de schuur als het daar niet vriest, of desnoods in de kruipruimte. Ook de koelkast is een goede plek. Houd je ze op kamertemperatuur, dan heb je kans dat ze dood gaan.

Je zult straks, rond november, zien dat ze stoppen met eitjes leggen en vrijwel niet naar buiten komen. Zelfs als de temperatuur gewoon nog boven de 20 graden is.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Winterslaap

Bericht door 0Tristan0 »

Bedankt! Was gewoon nieuwsgierig...
Beantwoord dit ook de vraag van de koningin tijdens haar eerste jaar of is dit nog een ander verhaal?
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Winterslaap

Bericht door Blue »

Het zou mij erg apart lijken als de mieren zouden sterven wegens gebrek aan een winterslaap. Rond het topic weglaten van winterslaap zijn de meningen nogal verdeeld, de één zegt dat het nodig is, de ander zegt dat het beter is als je het wel doen en weer een ander zal zeggen dat het niet per sé hoeft. De meeste mensen en ikzelf doen het wel altijd omdat het in de natuur ook zo gaat maar of het echt nodig is zou ik niet weten.
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Winterslaap

Bericht door 0Tristan0 »

Blue schreef:Het zou mij erg apart lijken als de mieren zouden sterven wegens gebrek aan een winterslaap. Rond het topic weglaten van winterslaap zijn de meningen nogal verdeeld, de één zegt dat het nodig is, de ander zegt dat het beter is als je het wel doen en weer een ander zal zeggen dat het niet per sé hoeft. De meeste mensen en ikzelf doen het wel altijd omdat het in de natuur ook zo gaat maar of het echt nodig is zou ik niet weten.
En wat als je bv. Maar een maand winterslaap houdt ipv 3 maanden? Weet je of dat oke is of misschien schadelijk?
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Winterslaap

Bericht door Blue »

Ik zou het niet weten, ik weet niet of iemand dit hier op het forum heeft onderzocht en ik heb ook nog geen onderzoek kunnen vinden wat deze vraag goed beantwoord.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Floris »

Er is inderdaad geen onderzoek naar gedaan. We hebben wel de indruk dat een koningin na een winterslaap flink veel eitjes legt. Voor de groei van de kolonie hoef je de winterslaap niet over te slaan.

Ik vind het juist fijn dat ik in de winter zeer weinig aan mijn kolonies hoef te doen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

0Tristan0 schreef:
Blue schreef:Het zou mij erg apart lijken als de mieren zouden sterven wegens gebrek aan een winterslaap. Rond het topic weglaten van winterslaap zijn de meningen nogal verdeeld, de één zegt dat het nodig is, de ander zegt dat het beter is als je het wel doen en weer een ander zal zeggen dat het niet per sé hoeft. De meeste mensen en ikzelf doen het wel altijd omdat het in de natuur ook zo gaat maar of het echt nodig is zou ik niet weten.
En wat als je bv. Maar een maand winterslaap houdt ipv 3 maanden? Weet je of dat oke is of misschien schadelijk?
Voor sommige soorten kan dit misschien wel gevolgen hebben. Heb al gelezen over iemand met een Formica kolonie, die midden in de zomer stopte met eitjes leggen. Dit had zeer waarschijnlijk te maken met een te korte winterslaap. Had zelf ook een Camponotus ligniperdus nestje, dat ik geen winterslaap had gegeven. Deze stopten ook met het leggen van eitjes in de zomer, hoewel ik niet weet of het door de hiervoor genoemde factor komt. Ook forumlid ProXi had hiermee te maken bij deze soort. Deze hielden op een gegeven moment een winterslaap in de zomer en begonnen eitjes te leggen in de winter. Ik denk wel dat de gevolgen voor de ene soort groter zijn, als er al merkbare gevolgen zijn, dan voor de andere soort.

Het is nooit zeker of het komt door een verkorte winterslaap, maar het zou dus gevolgen kunnen hebben.
Plaats reactie