hallo

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

hallo

Bericht door gifkikker »

hallo allenmaal,

Ik zal me ook ff voorstellen, mijn naam is christiaan en ik ben 38. ik kom uit het zuiden van limburg.
IK heb op dit moment 1 groot terrarium ( 420x80x125cm) met gifkikkers en ben 6 opkweekbakken aan het bijbouwen.
daarnaast heb ik 2 aquaria ( monsterfish en schildpadden) en enkele phelsuma klemmeri.
Mijn hobbykamer begint nu zijn uiteindelijke vorm te krijgen en ik heb nog een stuk muur van ongeveer 4m2 over. hier wil ik een mooie formicarium gaan bouwen. dit verspreid over de muur met een mooi buitengedeelte. Dit via een buizensysteem langs de muur met meerdere kamers. naarmate de kolonie groter word zal ik ook meer ruimtes aansluiten.
mijn oog is vooralsnog gevallen op messor barbarus.

Ik ben hier nu dan ook m.n. om me goed in te lezen en langzaam te beginnen met het bouwen van het formicarium. mijn ervaring is dat goed inlezen/ voorbereiden en vooral ook rustig een doen het resultaat verbetert.
ik hoop daarnaast in contact te komen met leden en ervaren hobbyisten in de buurt waar ik eens kan kijken en ideeen kan opdoen.

m.v.g.
Christiaan
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: hallo

Bericht door Paarsemier »

Welkom op het forum Christaan!

Messor barbarus is inderdaad een erg mooie beginnerssoort, een mogelijk nadeel aan Messor barbarus voor jou zou kunnen zijn dat ze niet zo snel groeien als sommige andere mierensoorten. Dat is natuurlijk niet per se erg, een kleine kolonie is tenslotte ook heel mooi en onder de goede omstandigheden groeit Messor barbarus erg snel, alleen als je wilt dat je kolonie een hele muur in beslag gaat nemen kun je misschien ook een kolonie nemen die iets harder groeit :D

Het is natuurlijk wel zaak om je goed in te lezen en te weten waar je aan begint zodat het wel soepel verloopt allemaal maar als ik je bericht zo lees ben je je daar zelf ook wel bewust van ;)

Veel succes met je project en hou ons op de hoogte van hoe het gaat!
Misschien kan je een blog openen als je begint zodat wij ook nog tips kunnen geven voordat je alles in de muur hebt geboord :lol:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: hallo

Bericht door mrMojo »

Dag Christiaan, welkom op het forum.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

Welkom op het forum!
Messor structor of Messor acciculates zijn polygyn,
Dan kun je meerdere gynes in je kolonie hebben en zullen ze dus sneller groeien. :-)
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hallo

Bericht door Mika »

Hallo, en welkom op het forum.

-Messor barbarus zijn niet zulke goede klimmers. Ik heb ooit de helling van een buis moeten aanpassen tot slechts enkele graden, omdat ze anders niet konden verhuizen.

-Ik snap de gedachte tussen polygynie en snelle aangroei niet. Bij een monogyne soort die grote kolonie kan onderhouden, moet de gyne minstens 50-20% van de kolonie kunnen vervangen per jaar, als de werksters 2-5 jaar leven. Gesteld dat er 15000 werksters zijn, is de mogelijke aangroei dus minstens 3000 werksters per jaar, vermoedelijk een onderschatting. Als de kolonie niet zo snel aangroeit, heeft dat niets met het aantal gynes te maken, maar wel met de aangroei die de hoeveelheid werksters kan realiseren. Een kolonie groeit exponentieel. Je hebt dus een lange aanloopfase, waar er bijna niets gebeurt, en dan een fase waar je als mierenhouder vermoedelijk niet de tijd hebt om bakken bij te maken en eten aan te slepen (bij wijze van lichte overdrijving: zeker bij messor hoeft de voeding niet veel te kosten).
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

@mika, mijn theorie daarover is dat 1 gyne bijvoorbeeld 10 eitjes per dag legt, mijn Messor acciculates bestaat uit een 20tal gynes. Die zullen dan in theorie 20 X 10 eitjes per dag leggen.. Dus dat zal zeker sneller groeien als een kolonie met een enkele gyne.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hallo

Bericht door Mika »

Dat is louter hypothese. Leggen ze inderdaad 20 eitjes per dag? Mijn kolonie Messor barbarus heeft nu een 100 tal werksters. De gyne heeft bij mij dus slechts een 70 tal eitjes gelegd, over enkele maanden. Dit meestal in enkele legsels, niet continue. Ze legt die eitjes als er vele larfjes verpoppen, en er dus extra voedsel is... en ook, als er binnenkort extra werksters zullen zijn om de extra monden te voeden.

De 70 eitjes die in enkele legsels gelegd werden, zijn gemiddeld amper 1 ei per dag... kan ze meer leggen? Natuurlijk, want ze legt soms een tiental eitjes op enkele dagen... De bottleneck zit niet bij de legcapaciteit van de gyne, maar bij het voedsel dat de werksters kunnen verwerken.... (nb, merk op: die granen verwerken is arbeidsintensief!)

Bij een polygyne kolonie heb je mogelijk een grotere hoeveelheid werksters in het begin... heb je die niet, dan zie ik het initiele groeivoordeel van meerdere gynes niet in, tenzij iemand het mij praktisch aantoont.
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

Mika schreef:Dat is louter hypothese. Leggen ze inderdaad 20 eitjes per dag? Mijn kolonie Messor barbarus heeft nu een 100 tal werksters. De gyne heeft bij mij dus slechts een 70 tal eitjes gelegd, over enkele maanden. Dit meestal in enkele legsels, niet continue. Ze legt die eitjes als er vele larfjes verpoppen, en er dus extra voedsel is... en ook, als er binnenkort extra werksters zullen zijn om de extra monden te voeden.

De 70 eitjes die in enkele legsels gelegd werden, zijn gemiddeld amper 1 ei per dag... kan ze meer leggen? Natuurlijk, want ze legt soms een tiental eitjes op enkele dagen... De bottleneck zit niet bij de legcapaciteit van de gyne, maar bij het voedsel dat de werksters kunnen verwerken.... (nb, merk op: die granen verwerken is arbeidsintensief!)

Bij een polygyne kolonie heb je mogelijk een grotere hoeveelheid werksters in het begin... heb je die niet, dan zie ik het initiele groeivoordeel van meerdere gynes niet in, tenzij iemand het mij praktisch aantoont.
Ik ga er achter komen,
heb sinds kort een 20 gyne kolonie en zal mijn ervaring er mee wel delen op het forum.
(ik heb minder ervaring als jij hebt, maar het Was een aanname van mij)
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hallo

Bericht door Mika »

Je kan het inderdaad testen,

door de kolonie te splitsen, als je dat zou willen. Je kan splitsen in 3 kolonies, 1 van 18 gynes, en 2 van 1 gyne. Liefst met evenveel werksters over de drie kolonies...

Dan kan je testen of het aantal gynes verschil maakt voor de initiële koloniestichting.

Je hoeft het niet te doen, maar het zou een leuk experiment zijn.
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

Ik zal volgende week eens kijken als ik weer thuis ben of het splitsen te doen is.
8-)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: hallo

Bericht door Paarsemier »

Zou een interresant project zijn, hou ons op de hoogte!
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door gifkikker »

het liefst zou ik een bladsnijdersmier variant houden om in mijn tropische sfeer van de andere dieren te blijven, maar ik heb al gelezen dat dit echt een soort is voor heel ervaren mensen. daarom ook mijn keuze voor een simpelere variant.
welke soorten zouden jullie mij nog aanraden om mee te beginnen, dan kan ik eens verder inlezen. idd wel het liefst een soort die een beetje kan klimmen om het effect tegen de muur te kunnen creëren.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

gifkikker schreef:het liefst zou ik een bladsnijdersmier variant houden om in mijn tropische sfeer van de andere dieren te blijven, maar ik heb al gelezen dat dit echt een soort is voor heel ervaren mensen. daarom ook mijn keuze voor een simpelere variant.
welke soorten zouden jullie mij nog aanraden om mee te beginnen, dan kan ik eens verder inlezen. idd wel het liefst een soort die een beetje kan klimmen om het effect tegen de muur te kunnen creëren.
De meeste kunnen best goed klimmen zolang het oppervlak niet te glad is,
maar wat zoek je in een soort? Grote werkster, kleine, met majors of soldaten, speciale eigenschappen etc dan kunnen we je meer op weg helpen.

ps. excuses voor het vervuilen van je topic :p
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hallo

Bericht door Mika »

Voor iemand die gifkikker als nick heeft, zou ik 'voedselmieren' proberen... Tetramoriums?
DUCKDUCKGO!
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door gifkikker »

hoi,

ik heb er in het verleden idd aan gedacht om mieren/ termieten aan mijn kikkers te voeren, echter hier zitten veel nadelen aan...
1. kikkers zijn zeer kieskeurig en eten lang niet alle soorten.... zelfs in de tropen niet. de Nederlandse/ Europese soorten zijn over het algemeen allemaal in de hobby geprobeerd maar worden niet tot zeer slecht gegeten. beter om het bij fruitvliegen, springstaarten en bladluis e.d. te houden.
2. terrariums zijn ander afgesloten, mieren/ termieten ontsnappen makkelijk en gaan door je hele huis
3. mieren en termieten verhogen de giftigheid van kikkers... bij nakweek kan dit oplopen tot een verhoging van 90 - 95%

wat vind ik interessant aan mieren....... mij lijken m.n. majors of zelf soldaten erg gaaf/ interessant, zeker de verschillende maten. maar het belangrijkste is toch wel dat het een relatief makkelijke soort is om mee te beginnen en ervaring op te doen....
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door gifkikker »

p.s. vervuiling is niet erg, voor mij ook weer interessant om de discussie te lezen... zo zie je dat in elke hobby liefhebbers verschillende meningen en ideeën hebben. maar ook dat de resultaten weer wisselend zijn bij de verschillende liefhebbers.
zelf heb ik kikkers..... wat een verassing..... en ik heb 3 soorten ( 35 kikkers) in 1 bak.... iedereen schoot me af, maar dieren doen het goed, veel nakweek.... daarnaast heb ik in panama soorten gezien die hier per koppel of trio moeten worden gehouden en daar met 200 dieren op een paar m2 zaten..... of waarvan gezegd word dat ze zich in bromelia voortplanten terwijl in het oorspronkelijke leefgebied geen bromelia's groeien....
dus altijd goed om te discucieren en uit te proberen, zolang de dieren er natuurlijk niet onder lijden....
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: hallo

Bericht door Blue »

Dan klinkt Messor barbarus toch als de beste optie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hallo

Bericht door Mika »

Camponotus vagus is ook een hele leuke soort. Het zijn boomklimmers, die soms van tak naar tak springen...
DUCKDUCKGO!
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door gifkikker »

misschien is het leuk om 2 groepen ( gescheiden) door elkaar te laten gaan tegen de muur op....
Messor barbarus en Lasius niger. zijn beide goede soorten om mee te beginnen begreep ik....
ga maar eens lezen, zoeken en plannen:)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

Zijn goede soorten om mee te beginnen alleen zijn Messor barbarus niet de beste klimmers... of je moet de slangetjes horizontaal houden of hooguit een kleinere hoek..
8-)
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: hallo

Bericht door Kciroj »

Pheidole pallidula?
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: hallo

Bericht door Hexednl »

Pheidole zijn ook intressant en hele snelle groeiers, maar ook hele goede ontsnappers :p hou dat in gedachten met je setup.
8-)
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door Yvon »

Welkom Christiaan!
gifkikker
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 juli 2018
Locatie: heerlen
Gender:
Leeftijd: 44

Re: hallo

Bericht door gifkikker »

goed nieuws... sinds deze week in het bezit van 2 beginnende kolonies van lasius niger.
Plaats reactie