Ytong nesten: kit of schroeven?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door MierenPlaats »

Ik ben op het moment bezig met het maken van Ytong nesten en ik ben op het punt aangekomen waar ik het plexiglas wilde aanbrengen op het nest. Maar nu kan de vraag in me op: wat is beter, kit of schroeven?
(Ik zoek niet echt naar definitief antwoord, maar meningen waar ik conclusies uit kan trekken).

Hier heb ik een lijstje met voordelen en nadelen:
Voordelen schroeven tegenover kit:
- het glas- en plexiglasplaatje kan er makkelijk af gehaald worden om het nest schoon te maken in tegenstelling tot een glasplaatje aangebracht met kit. Bij kit lukt het ook wel, maar met meer moeite.
- Het uiterlijk zou mooier kunnen zijn dan bij kit.
- Schroeven drogen niet uit, zoals een kitspuit dat wel zou kunnen doen.
- Schroeven zijn niet giftig voor mieren, kit kan dat wel zijn.
- Als je kit gebruikt tussen het nest en het glasplaatje, ontstaat er een kleine ruimte. Misschien genoeg voor een mier om er onderdoor te kunnen?

Nadelen schroeven tegenover kit:
- In glas kan het boren van gaten voor schroeven lastig zijn.
- Het nest / het glas- of plexiglasplaatje zouden kunnen scheuren.
- Als de kit om het hele nest aangebracht is, kan dat een extra barrière vormen voor het geval er mieren onder het glasplaatje door willen ontsnappen.
Laatst gewijzigd door MierenPlaats op 04 aug 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door MiereManneke »

Je kunt eventueel neodynium magneten kopen op aliexpress. Deze hebben de vorm van een disk. Je zou dus gaten kunnen boren in ytong en daar de magneten instoppen. Dan nog wat magneten op het glas plakken (buitenkant natuurlijk). Dan hoef je geen gaten te boren in het glas, kan het glas niet breken, en kun je ook het nest schoonmaken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door Mika »

Meestal is Ytong vlak genoeg, om het zonder 1 van beide te doen, maar praktisch loopt het dan wel fout.

Ik heb vroeger minder problemen gehad met silicone dan met schroeven. Silicone kan je trouwens wel verwijderen nadoen, je kan ze afschrapen van Ytong en glas, en beide opnieuw gebruiken.

De werking van die magneten vind ik wel interessant: hoe maak je ze vast aan Ytong?
DUCKDUCKGO!
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door RickMarsman »

Gat boren en kit erin, bijvoorbeeld polymax high tack.
Je kan eventueel ook een boortje 8,5 gebruiken als de magneten 8mm zijn voor extra kit oppervlak
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door Blue »

Ik heb AntsAustralia plakgum zien gebruiken aan de randen van het plaatje. Ben wel benieuwd hoeverre dat voldoet om het plaatje vast te houden. Sinds het ytong van zichzelf al redelijk vlak is en het alleen nog vast moet worden gehouden zou het in theorie wel moeten werken. Ik vraag me af of je het plaatje dan ook vast zou kunnen maken met wat klei?
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Ytong nesten: kit of schroeven?

Bericht door MierenPlaats »

Blue schreef:Ik heb AntsAustralia plakgum zien gebruiken aan de randen van het plaatje. Ben wel benieuwd hoeverre dat voldoet om het plaatje vast te houden. Sinds het ytong van zichzelf al redelijk vlak is en het alleen nog vast moet worden gehouden zou het in theorie wel moeten werken. Ik vraag me af of je het plaatje dan ook vast zou kunnen maken met wat klei?
Mijn twijfel hierover is, dat ik denk dat het niet heel goed hecht aan de Ytong. Stel je nest zou vallen, zou het plaatje erop blijven zitten of niet?
Plaats reactie