Messor barbarus graaft het nest uit

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Dinosnor
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 juni 2018

Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Dinosnor »

Ha allemaal!

Ik ben nieuw hier en ik heb gelijk even een vraag.
Ik heb mijn mierenboerderij met een Messor barbarus kolonie nu ongeveer een jaar en ze zitten in een gipsen nest met buitenverblijf en voedingsbakje (allemaal van mierenboerderij.nl)
Nu zijn de de laatste weken flink aan het uitbreiden wat natuurlijk supertof is. Maar ze hebben inmiddels zitten graven waardoor ze via het gat voor het vocht kunnen ontsnappen. Ik heb er gelijk een stuk tape over geplakt maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik nu het best doen? Ik wil natuurlijk liever geen ander nest aanschaffen maar als ik dit wel doe dan wil ik graag weten welk nest beter zal zijn dan gips.

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Koenkaan »

Messor Barbarus staat er om bekend om door gips en ytong te kunnen graven. Dus misschien moet je een zandformicarium maken.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Floris »

Zand zou ik niet aanraden.
Als ze naar vocht graven, hebben ze meer vocht (in het nest) nodig.
Is het nest groot genoeg voor de kolonie? (Heb je een foto?)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door wardvander »

Waarom raad je zand af?
Ik dacht dat deze diertjes dit wel graag hadden.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Floris »

Omdat je ze in zand niet goed kunt zien. Daarnaast moet je de bevochtiging goed regelen, omdat een nest van droog zand instort. Het zand mengen met leem verstevigt het.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door miel »

Ook kunnen de zaden in een te vochtig milieu snel ontkiemen. In een zandformicarium gebeurt dit sneller.
Peterdemots
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juni 2018
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Peterdemots »

Messor is een soort die vooral vab droogte houd. Dus zand zou ik ook afraden. Echter heeft messor wel een relatief laag maar toch vochtig nest nodig. Ik adviseer je om een acryll nest of een 3d geprint nest aan te schaffen. Of te maken. Zand kan overigens prima. Maar raad het niet aan. Hoop dat het je lukt!
Pheidole Noda 500+
camponotus nicobarensis 50+
Lasius Niger
Messor Barbarus 200+
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Koejj90 »

Zelfde probleem hier.. Ik geef ze bijna elke dag vocht met dit warme droge weer, maar zag nu ineens 2 mieren rondlopen over de grond hier.. Dat moest qua grootte wel Messor zijn, en ja inderdaad ze hebben een gaatje geknaagd in de muur van het vochtreservoir! Ik heb er een watje ingedaan als tijdelijke oplossing..
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Koejj90 »

Had jij al een oplossing gevonden Dinosnor? Ik weet dat de larven en eitjes vochtigheid nodig hebben om te ontwikkelen maar dat de zaden droog moeten blijven om kiemen te voorkomen.. Is een acrylnest niet te droog voor de eitjes en larven? Het is wel een mooie oplossing omdat je de mieren extra goed kunt zien wat vooral bij een zandnest tegen kan vallen. Maar het nadeel is dat het vrij duur is over het algemeen..
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Darsstar »

Ik heb een messor kolonie van 2000 werksters en ik bevochtig het nest nooit. Ik zorg wel dat er altijd voldoende water in de buitenwereld is. Messor heeft niet veel vocht in het nest nodig en kunnen dit ook zelf regelen.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Hexednl »

Darsstar schreef:Ik heb een messor kolonie van 2000 werksters en ik bevochtig het nest nooit. Ik zorg wel dat er altijd voldoende water in de buitenwereld is. Messor heeft niet veel vocht in het nest nodig en kunnen dit ook zelf regelen.
Ben ik met je eens, mijn Messor schat ik op 500 w en hou ze ook kurkdroog. Werkt prima, en geeft ze een bezigheidstherapie omdat er continu een aantal werksters water aan het halen zijn.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Mika »

Die autoregulatie werkt maar bij grotere kolonies.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door miel »

Mika schreef:Die autoregulatie werkt maar bij grotere kolonies.
Bij een kleine kolonie heb ik het helaas anders zien gaan... Al weet ik niet meer of er toen water in de buitenwereld was... Maar je weet dus maar nooit...
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Mika »

Darsstar schreef:Ik heb een messor kolonie van 2000 werksters en ik bevochtig het nest nooit. Ik zorg wel dat er altijd voldoende water in de buitenwereld is. Messor heeft niet veel vocht in het nest nodig en kunnen dit ook zelf regelen.

Eigenlijk wel een goede tip, want ze graven gegarandeerd door een vochtig formicarium. Als je het droog houdt, kan je het formicarium ontwerpen dat ze er niet uit kunnen graven...
DUCKDUCKGO!
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Koejj90 »

Ik heb gisteren en vanochtend mailcontact gehad met mierenboerderij.. Ze geven toe dat het bij 1 van hun nesten ook gebeurd is, en dat het waarschijnlijk komt doordat het gips te nat is geweest en dus verzwakt. Maar ze zeggen wel dat je bijna elke dag moet bevochtigen met dit warme weer (lekker zichzelf tegenspreken).. Ook gaan ze in hun nieuwe handleiding een alinea schrijven om dit probleem te kunnen voorkomen. En nu bieden ze aan om een herbruikbare sticker met hun logo op te sturen om het gaatje af te plakken.. :? Vind het toch zonde van zo'n duur nest..
IdsW
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 augustus 2018
Gender:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door IdsW »

Jeetje van stom van ze zeg "O je hebt problemen die wij ook hadden en wij hebben het niet gemeld? Hier heb je een sticker!"
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Koejj90 »

Als ik zelf een gipsnest ga maken (in een afgesloten bak met in het deksel kleine! luchtgaatjes), waar moet ik dan op letten voor deze soort, oa qua soort kamers?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Mika »

Met de info die ik hierboven ben tegengekomen: Ik heb er zelf nooit aan gedacht dat het mogelijk zou kunnen zijn een Messor barbarus kolonie met een zekere grootte geen vocht meer te geven...

1)Het is mogelijk dat ze veel minder (tot niet) graven in droger materiaal.
2) Voor een grotere kolonie hoef je dus geen plaatsen te voorzien waar je water kan toedienen... Je kan dus een nest gieten in een bak.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus graaft het nest uit

Bericht door Darsstar »

Mika schreef:Met de info die ik hierboven ben tegengekomen: Ik heb er zelf nooit aan gedacht dat het mogelijk zou kunnen zijn een Messor barbarus kolonie met een zekere grootte geen vocht meer te geven...

1)Het is mogelijk dat ze veel minder (tot niet) graven in droger materiaal.
2) Voor een grotere kolonie hoef je dus geen plaatsen te voorzien waar je water kan toedienen... Je kan dus een nest gieten in een bak.
Dat is wat ik nu ook gedaan heb. Ik heb een groot YTong blok precies op maat gezaagd en deze compleet in het aquarium laten zakken. Op deze manier heb ik geen gaten in mijn nest op de kamers na :)
Plaats reactie