schadelijke schimmel?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ifdip
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 juli 2018
Gender:

schadelijke schimmel?

Bericht door Ifdip »

ik had een groenige schimmel gezien op mijn watje van de reageerbuis van mijn koningin (geen werksters en dus geen oud voedsel) is dit schadelijk?

foto(sorry voor slechte kwaliteit:
IMG_0813.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door robinsegers »

Eerst een klein vraagje: heb je deze koningin iets te eten gegeven of is de schimmel er uit zichzelf gekomen. Schimmel is in de meeste gevallen schadelijk voor de mieren. In de begin fases van de kolonie is dit zeer gevaarlijk (bij mij zelf doodsoorzaak nummer 1 in het begin). Om het probleem op te lossen kun je er een ander buisje aan verbinden. Je kan ook een bakje met een anti-uitbraak laag eromheen en leg je er een tweede buisje in. Als de koningin last heeft van de schimmel zal ze zelf verhuizen. Zet dit bakje gewoon in de kast zodat het donker is en alles komt goed.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door Floris »

Het zouden algen kunnen zijn. Het is niet schadelijk voor de kolonie, in ieder geval.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door Mika »

robinsegers schreef:Eerst een klein vraagje: heb je deze koningin iets te eten gegeven of is de schimmel er uit zichzelf gekomen. Schimmel is in de meeste gevallen schadelijk voor de mieren. In de begin fases van de kolonie is dit zeer gevaarlijk (bij mij zelf doodsoorzaak nummer 1 in het begin). Om het probleem op te lossen kun je er een ander buisje aan verbinden. Je kan ook een bakje met een anti-uitbraak laag eromheen en leg je er een tweede buisje in. Als de koningin last heeft van de schimmel zal ze zelf verhuizen. Zet dit bakje gewoon in de kast zodat het donker is en alles komt goed.
Verkleuring van de watjes is normaal, zeker als de mieren maanden in de buisjes zitten.

Dode gynes beschimmelen frequent, en dan zie je de schimmeldraden zich ontwikkelen. Bij mij was er bijna altijd eerste een dode gyne en nadien schimmeldraden, en niet andersom... Bij mij was dit nooit doodsoorzaak nummer 1, meestal gewoon het gevolg van de dood. Ik neem aan dat het bij jou ook niet doodsoorzaak nummer 1 is.
DUCKDUCKGO!
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door robinsegers »

Tenzij de koningin de beginfase overleeft wel. In het begin is het afwachten of ze eitjes legt of niet, eenmaal dat achter de rug is is dat de doodsoorzaak nummer 1 bij mij tot als ze groot genoeg zijn voor in een nest te verhuizen. Ze sterven niet altijd van de schimmel zelf maar eerder door de stres van het verhuizen naar een nieuw proefbuisje door bv de koningin die het broed verorbert, ...
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door Mika »

Beste Robinsegers...

Je haalt een heleboel zaken door elkaar.

1) We weten niet eens wat de verkleuring van het watje is. Dit komt frequent voor, zonder duidelijke schade.
2) Ik verhuis mijn gynes dus niet omwille van de verkleuring van het watje.
3)Jij dus wel, en dat loopt blijkbaar frequent verkeerd af.
4)Ik stel voor dat je dat dan niet meer doet.
5)Je kan uit het bovenstaande dus op geen enkele manier besluiten dat 'schimmel gynes doodt'.


Verder: Paratrechina longicornis lijkt me een gevaarlijke soort om te houden. Ik zou dat niet doen.
DUCKDUCKGO!
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door robinsegers »

1) Door de naam van dit onderwerp en de onduidelijke foto ging ik er vanuit dat het hier ging om schimmel.
2) Als het watje verkleurd verhuis ik ze ook niet, alleen bij schimmel die volledig het wat bedekt.
3) Dit heb ik ik nog maar 3 keer gedaan ze verhuisd en daarvan zijn er 2 gestorven (Maar nog steeds doodsoorzaak nummer 1 voor mij)
4)Aangezien de draden kan zien en het wit van wat niet meer denk ik wel dat ik ze beter blijf verhuizen.
5) schimmel in kleien hoeveelheden is niet schadelijk maar wel in grotere hoeveelheden. ik citeer: A little mold on the cotton of your test tube setup should not alarm you so much. When the mold grows to the point that you can no longer see white on the surface of the cotton in your test tube setup, that is when you know it is time to introduce the colony to a clean test tube setup. (https://www.antscanada.com/starting-your-ant-colony/). Ook zoals in dit geval is en er vanuit te gaan dat dit schimmel is nog een citaat: If your queen does not have workers and she absolutely needs to be moved to a new test tube setup, you can follow the above procedure but just be aware that doing this is much riskier without workers to help her. You can also try moving the queen and her brood manually to a new test tube setup using a q-tip but you must use absolute, surgeon-like care! (https://www.antscanada.com/frequently-asked-questions/)



Verder is het niet Paratrechina longicornis maar Paratetchina longicornis en Ik heb deze nu al meer dan een jaar en moet zeggen dat ze 1 van de gemakkelijkste zijn om te houden. Ze zijn nog niet ontsnapt en groeien enorm en nemen ook met plezier alles aan wat ik ze geef van voedsel en nest.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door Mika »

robinsegers schreef:1) Door de naam van dit onderwerp en de onduidelijke foto ging ik er vanuit dat het hier ging om schimmel.
2) Als het watje verkleurd verhuis ik ze ook niet, alleen bij schimmel die volledig het wat bedekt.
3) Dit heb ik ik nog maar 3 keer gedaan ze verhuisd en daarvan zijn er 2 gestorven (Maar nog steeds doodsoorzaak nummer 1 voor mij)
4)Aangezien de draden kan zien en het wit van wat niet meer denk ik wel dat ik ze beter blijf verhuizen.
5) schimmel in kleien hoeveelheden is niet schadelijk maar wel in grotere hoeveelheden. ik citeer: A little mold on the cotton of your test tube setup should not alarm you so much. When the mold grows to the point that you can no longer see white on the surface of the cotton in your test tube setup, that is when you know it is time to introduce the colony to a clean test tube setup. (https://www.antscanada.com/starting-your-ant-colony/). Ook zoals in dit geval is en er vanuit te gaan dat dit schimmel is nog een citaat: If your queen does not have workers and she absolutely needs to be moved to a new test tube setup, you can follow the above procedure but just be aware that doing this is much riskier without workers to help her. You can also try moving the queen and her brood manually to a new test tube setup using a q-tip but you must use absolute, surgeon-like care! (https://www.antscanada.com/frequently-asked-questions/)

Verder is het niet Paratrechina longicornis maar Paratetchina longicornis en Ik heb deze nu al meer dan een jaar en moet zeggen dat ze 1 van de gemakkelijkste zijn om te houden. Ze zijn nog niet ontsnapt en groeien enorm en nemen ook met plezier alles aan wat ik ze geef van voedsel en nest.
Ik ga deze bijhouden.

Ik zou de loopgravenstrijd opgeven en wat bezinning inlassen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: schadelijke schimmel?

Bericht door Hertcerf »

robinsegers schreef: Verder is het niet Paratrechina longicornis maar Paratetchina longicornis.
Nou, dan heb je vast een nieuwe soort ontdekt? :roll:
Plaats reactie