Techroo's Mierenmeubel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TechRoo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Locatie: Turnhout
Leeftijd: 34

Techroo's Mierenmeubel

Bericht door TechRoo »

Beste, Voor mijn beginnende Camponotus ligniperdus kolonie wil ik zelf een formicarium en arena bouwen. Het idee zijnde om deze samen in een mooi meubel te verwerken zodat deze netjes in een kamer kan staan.

>>Klik voor V&O<<


Het ontwerp
Het ontwerp zal voor nu een vloeroppervlak van 100cm x 40cm krijgen, met een 35cm hoge arena. Er zullen twee poten/zijpanelen komen die de arena ondersteunen.
Tussen de poten / zijpanelen in komen over 1 of twee verdiepingen het formicarium te hangen. Hoe dit precies komt moet ik nog verder uitdenken.

Afbeelding Afbeelding


Materialen
# Meubel
Het meubel zelf zal gemaakt worden uit donkerbruin of grijs meubelpaneel met houtstructuur. Dit wil ik online gezaagd bestellen.
De zijpanelen worden de volle 40cm breed en zullen een 5cm dik worden tot onder de arena. ik heb nog een leuk idee om het er netjes uit te laten zien. Dit zal ik vanavond uittekenen.

# Arena
Voor de arena zelf denk ik aan plexiglas. Dit heeft meerdere voordelen ten opzichte van glas:
  • Minder breekbaar dan glas
  • Weegt minder dan glas ( 1,19gr/cm3 tov 2,5gr/cm3)
  • Makkelijker te bewerken (Gaten boren, verlijmen met chloroform etc)
  • Goedkoop getint en solide gekleurd te krijgen
De arena wordt 40cm x 100cm in formaat en zal 30 tto 35cm hoge wanden krijgen Het idee is deze met fluon of teflon tape(zal ik eerst testen) mierproof te maken. De bodem zal een solide donkergrijs plexiplas krijgen. Diktes:
  • bodem : 8mm grijs plexieglas
  • zij en voor/achterkant: 5mm clear plexieglas



Lijmen wil ik doen met chloroform of aceton. Dit maakt zeer mooie verbindingen.

# formicarium
Hier twijfel ik nog over. Ik wil het zowieso over een of twee verdiepingen tussen de zijwanden van meubelpanelen hangen, onder de arena.

1- ytong
+ Makkelijk en veelgebruikt
+ Makkelijk vochtig te houden
- Vreten mieren doorheen
- Niet duurzaam

2- Plexieglas
+ kan makkelijk ontwerpen en laten laseren
+ licht in gewicht en makeklijk een dunne plaat te maken.
- Moeilijk te bevochtigen
- Doet niet natuurljik aan

3- Beton
+ makeklijk te maken (voor mij)
- zwaar
- bevochtigd niet makkelijk


Jullie ideen hierin zijn welkom :)

Ik zal vanavond eens een snelle eerste opzet maken en hier posten.
Laatst gewijzigd door TechRoo op 16 aug 2018, 00:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Mijn miertjes:
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Techroo's Mierenmeubel

Bericht door Parraicia »

Op google leuke bijzetzafel mierenformicarium tegen gekomen ook wel salontafels maar dat iszo groot direct
Gebruikersavatar
TechRoo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Locatie: Turnhout
Leeftijd: 34

Re: Techroo's Mierenmeubel

Bericht door TechRoo »

Ik zou er nie snel een bruikbare tafel ofzo van maken vanwege de trillingen en verstoringen aan het nest. Dit projectje is er meer op gericht een mooie kast te maken met daarin alles verwerkt.

Ik heb ook even een V&O aangemaakt, das wellicht wat handiger om dit overzichtelijk te houden
Mijn miertjes:
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie