Myrmica rubra voeding

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Myrmica rubra voeding

Bericht door 0Tristan0 »

Hey!

Mijn myrmica rubra kolonie die nu toch al een goede 100 werksters bevat heeft een andere voedselbron nodig.
Ik heb ze tot nu toe altijd met fruitvliegjes gevoerd maar als ik dat doorzet bdn ik zo door mijn voorraad fruitvliegjes door en ik wil die liever houden voor mijn kleinere kolonies.
Ik heb al meelwormen geprobeerd, zelfs opengesneden worden die straal genegeerd. Nu probeerde ik eens met krekels maar nee hoor, dat is niet goed genoeg voor hun, terug wordt dit genegeerd.
Ik ga eens proberen een klein beetje hard gekookt ei, maar daarna weet ik toch niet echt wat ik ga moeten doen om ze hun proteïne te geven.
Moeilijke eters toch :lol:

P.s. ik geef ze ook altijd honing en water ter beschikking
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door Parraicia »

Sprinkhaan krekels ect buiten vangen daarna invriezen
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door 0Tristan0 »

Parraicia schreef:Sprinkhaan krekels ect buiten vangen daarna invriezen
Ja weet ik, mijn krekels zijn allemaal ingevroren, ik ontdooi ze en dan geef ik het maar ze acceptere het niet
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door Hexednl »

Bij mij accepteren ze wel krekels . Ze eten er van maar laten de krekel wel buiten liggen.

Probeer eens gewone vliegen of een spinnetje , geen enkele kolonie bij mij laat een vlieg of spin liggen zijn ze dol op
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door Mika »

1)Het is een dogma van de gebruikers van dit forum dat wildvang (of andere) voedseldieren ingevroren moeten worden. Dat is zeker niet mijn eigen standpunt. Ik doe dat nooit. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Prooidieren dragen geen voor de mieren parasitaire mijten, en commensale mijten kan je voorkomen door nestbouw.
2)Vliegjes en spinnetjes worden nagenoeg altijd aangenomen. Muggen, langpootmuggen, dazen, vliegen, gaasvliegen, etc...
3)Fruitvliegjes kan je kweken, in de kilo's per jaar. Ik raad wel de D hydei aan, en niet de D melanogaster. De eerste zijn een heel stuk groter dan de 2e, en hebben geen kweken met 'explosieve dagen'. Voor de meeste mierensoorten zijn ze toch nog klein genoeg om altijd aangenomen te worden.
DUCKDUCKGO!
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door 0Tristan0 »

Mika schreef:1)Het is een dogma van de gebruikers van dit forum dat wildvang (of andere) voedseldieren ingevroren moeten worden. Dat is zeker niet mijn eigen standpunt. Ik doe dat nooit. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Prooidieren dragen geen voor de mieren parasitaire mijten, en commensale mijten kan je voorkomen door nestbouw.
2)Vliegjes en spinnetjes worden nagenoeg altijd aangenomen. Muggen, langpootmuggen, dazen, vliegen, gaasvliegen, etc...
3)Fruitvliegjes kan je kweken, in de kilo's per jaar. Ik raad wel de D hydei aan, en niet de D melanogaster. De eerste zijn een heel stuk groter dan de 2e, en hebben geen kweken met 'explosieve dagen'. Voor de meeste mierensoorten zijn ze toch nog klein genoeg om altijd aangenomen te worden.
Ik heb vaak geprobeerd met bromvliegen maar die worden nooit aangenomen, die worden direct bij het afval gelegd :lol:

Spinnen worden ook wel altijd aangenomen maar ik had lieveriets waar ik een regelmatige aanvoer van heb, om iedere dag een paar spinnen te vangen heb ik toch liever iets dat ik kan kopen bij de reptielenwinkel.

Bedankt voor de tip met de fruitvliegjes
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door wardvander »

Ik geef mijn myrmica ook geen ingevroren voedsel.
de rest van de mierenkolonies ook niet. Rechtreeks uit de tuin. Vooral sprinkhaan, vliegen en spinnen zijn ze dol op. Maar ze zouden op alles springen. Ze zijn zeker niet kieskeurig. En metdat ze met velen zijn laat ik het ook meestal leven.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door Erikomanos »

Ik vries mijn krekels wel in puur uit houdbaarheids overweging.
Mn meelwormen heb ik al een driekwart jaar en nooit ingevroren, maar daarvan weet ik hoe ze zijn verzorgd.

Vliegen etc komen natuurlijk op vele plaatsen en puur uit eigen smetvrees overweging zou ik ze wel invriezen, voelt gewoon beter.

Tevens ontdooi ik mijn diertjes niet voordat ik ze voer, de mieren mogen zelf bepalen wanneer het goed genoeg is voor hun om te eten.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra voeding

Bericht door Mika »

Erikomanos schreef:Ik vries mijn krekels wel in puur uit houdbaarheids overweging.
Mn meelwormen heb ik al een driekwart jaar en nooit ingevroren, maar daarvan weet ik hoe ze zijn verzorgd.

Vliegen etc komen natuurlijk op vele plaatsen en puur uit eigen smetvrees overweging zou ik ze wel invriezen, voelt gewoon beter.

Tevens ontdooi ik mijn diertjes niet voordat ik ze voer, de mieren mogen zelf bepalen wanneer het goed genoeg is voor hun om te eten.
Ik was mijn handen na het vangen van 'huisplankton'. Voor de mieren kan het geen kwaad. Het betreft wel degelijk dieren die ene generatie geleden nog volop geselecteerd werden in de vrije natuur. Die kunnen daar tegen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie