Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

Sinds afgelopen woensdag ben ik de trotse eigenaar van een Pheidole pallidula kolonie. Hexednl had een kolonie waar hij vanaf wilde (lees; moest :P) en ik wilde graag een kolonie hebben van deze soort. Super bedankt Hexednl voor deze kolonie!!!

Ik heb enige tijd getwijfeld of ik wel of niet een blog wilde gaan bijhouden, maar deze kolonie heeft me overtuigd dit wel te doen! Wat een fantastische mierensoort is dit zeg :-)

Ik kreeg de kolonie binnen in een reageerbuis. Helaas pastte het reageerbuisje niet op de tubes die ik had, dus was genoodzaakt om de kolonie te laten verhuizen naar een bredere reageerbuis.
Het nieuwe reageerbuisje heb ik voorzien van een rode protectiefolie. Daarna heb ik deze reageerbuis door middel van een tube vastgemaakt aan een buitenwereld.
Gelukkig pastte de reageerbuis waar de mieren inzat precies in de buitenwereld die ik heb. Omdat ik ervan uitging dat het wel even zou gaan duren voordat ze zouden verhuizen, heb ik gelijk een aantal fruitvliegen in de buitenwereld gelegd en heb ze ook gelijk suikerwater aangeboden.

Nadat ze in alles voorzien waren, heb ik de mieren even een tijdje met rust gelaten. Na een drietal uur ben ik weer gaan kijken en tot mijn stomme verbazing waren ze al helemaal gesetteld in het nieuwe reageerbuisje.
De fruitvliegen waren al in het nieuwe nest meegenomen en er zaten een aantal mieren te drinken van het suikerwater.

Het is nu alweer zondag en tot nu toe heb ik de kolonie elke dag 3 a 4 fruitvliegen gegeven. Deze werden telkens gelijk meegenomen in het nest. Ook heb ik ze twee keer een meelworm gegeven. De meelworm had ik van te voren door midden gesneden. Deze werden in de buitenwereld helemaal leeg gegeten.

Wat betreft de setup. Aangezien deze soort warmte minnend zijn, heb ik de reageerbuis voor de helft op een warmtemat staan. Dus de ene helft is verwamd en de andere kant is koeler.
Ik heb onder de warmtemat een vaatdoek gelegd. Dit voor houvast en vasthouden van de warmte. En als ik even niet kijk naar de mieren leg ik ook een vaatdoek over de reageerbuis en warmtemat.

Ik zal nog even foto's toevoegen van de huidige setup.

voor vragen en opmerkingen wil ik jullie verwijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

We zijn al weer een week verder met de kolonie en volgens mij gaat het erg goed met de kolonie. Ik geef ze om de dag fruitvliegen en om de andere dag een meelworm. Deze worden altijd erg graag meegenomen in het nest. Een dag later liggen dan de overblijfselen net buiten de reageerbuis.
Ik heb er voor gekozen om rode folie over de reageerbuis te doen, omdat ik dan gewoon naar de kolonie kan kijken zonder ze telkens te storen. Het nadeel hiervan is dan wel dat ik niet goed kan zien of er al meer broed is bijgekomen. Kent iemand hiervoor een trucje dat ik dit toch kan zien, zonder ze te verstoren?

Verder valt het me op dat ze geen suikerwater aannemen. Ik biedt ze elke dag een druppeltje aan, maar dit word telkens genegeerd. Ik heb ook geprobeerd honing te geven, maar ook dit laten ze gewoon liggen. Is dit normaal?

Ik heb de setup in de afgelopen week toch veranderd. Ik heb een grotere buitenwereld gekocht en heb die voorzien van een mooi laagje fluon. Daar heb ik het reageerbuisje in gelegd. Dit is veel makkelijker met het voeren en schoonmaken van de buitenwereld. Wat kunnen deze soort een troep maken zeg!!!

Ik heb ook een andere warmtemat gekocht waar ik de buitenwereld en dus de reageerbuis voor een deel op heb gelegd. Onder en op het warmtemat heb ik een vaatdoek gelegd, zodat de warmte niet kan ontsnappen.

Voor vragen en opmerkingen wil ik jullie verwijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

Het is alweer een maand geleden dat ik voor het laatst iets geschreven heb over mijn Pheidole kolonie, dus de hoogste tijd voor een kleine update.

De kolonie zit nog steeds in dezelfde setup als voorheen, maar heb toch besloten om de rode protectiefolie ervan af te halen en er aluminium folie overheen te doen. Reden hiervoor is dat ik door de rode folie niet het broed goed kon zien. Daarnaast had ik toch het idee dat ze wel onrustig werden als ik toch ging kijken. Ik kijk nu eens in de 2 weken, om de boel niet teveel te stressen. Vaak doe ik dit in combinatie met het schoonmaken van het buitenverblijf.

In de afgelopen maand is de kolonie explosief gegroeid. Waar ik er eerst een stuk of 50 werksters had, heb ik er nu wel een stuk of honderd. Er ligt een hoop broed en coconnen, dus ik verwacht binnenkort weer een groei explosie. Ik zit nog te dubben waar ik ze zo meteen in moet gaan doen, want door gips en ytong graven ze zich makkelijk doorheen.
Als iemand een (goedkope) suggestie heeft dan hoor ik dat graag!!!

Ik geef deze kolonie elke dag 1 a 2 krekels en deze nemen ze maar al te graag aan. Ook geef ik ze af en toe een vlieg, als ik er eens eentje vang. In het begin gooide ik ze nog wel in de vriezer, maar daar ben ik toch mee gestopt. De vliegen/krekels werden heel slap en waterig als ik ze uit de vriezer haalde. Ik geef mijn kolonies nu gewoon vers gedode insecten. Volgens mij is dat beter dan die meuk uit de vriezer. Als de mieren besmet worden door mijten, dan gebeurd het sowieso wel. Dat gaat een bevroren krekeltje echt niet voorkomen.

Inmiddels heb ik wel een thermostaat gekocht voor mijn warmtemat. Heb daar ook gelijk een hygrometer bij besteld. Vond dat ook wel handig. Heb deze twee bij mierenboerderij gekocht, omdat ik geen goedkoper alternatief kon vinden.
Mocht iemand wel een goedkoper alternatief weten, laat het me dan weten!!!
Het was ook maar goed dat ik een thermostaat heb gehaald, want de warmtemat stond op 37 graden. Alhoewel mijn kolonie geen blijk gaf van dat ze het te warm hadden, heb ik ze nu toch maar op 30 graden staan overdag en 20 graden 's nachts.

In de afgelopen maand zijn er weer meer kolonies bij mij thuis aangekomen. Sinds kort heb ik een Messor barbarus (red head) (1q met 6 larven) , Myrmica rubra (3q 50w en veel broed), Camponotus barbaricus (1q 2w met broed), 1 Lasius fuliginosus met 3 lasius niger werksters, Temnathorax sp. (1q 50w en veel broed) en een Lasius niger (1q 6w met broed).

Ik zou het wel leuk vinden om van een of meerdere kolonies een blog bij te houden, maar zien jullie dat ook zitten? Laat het me dan ff weten!!!


Voor vragen en/of opmerkingen wil ik jullie verwijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

Vandaag heb ik mijn kolonie geïntroduceerd aan mijn nieuwe antvarium. Ik was van mening dat ze eerst wel een tijd nodig zouden hebben om te willen verhuizen, maar niets was minder waar. Binnen 5 minuten begon de verhuizing en nu zitten ze al gesetteld in hun nieuwe zand/leem nestje.
Ik heb de verhuizing kunnen filmen en zal deze proberen te plaatsen. Mijn excuus voor de trillerigheid in het filmpje, maar ik moest het snel met mijn telefoon doen. Ook heb ik voor een deel kunnen filmen dat de koningin haar nieuwe optrekje betrok.

Hier het filmpje waarin de werksters met broed naar het nieuwe nest gaan:


Hier nog een snelle glimp van de koningin die op weg is naar haar nieuwe paleis!!


Voor vragen en opmerkingen wil ik jullie verwijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

Hier zijn de foto´s van mijn antvarium. Eigenlijk moet die bak nog wel een naam hebben. Als een van jullie een leuke suggestie heeft? :lol:
Ik had eerst plaatmos in het aquarium gedaan, maar die bleek niet aan te slaan. Ben daarom maar naar het bos gegaan en heb daar een lading mos mee genomen. Kent iemand van jullie de naam van deze soort mos? Heb ook wat in de achtertuin gelegd voor eventuele toekomstige bakken die ik ga maken. :shock:
Hier zijn dan de foto's van de bak.

Voor vragen en opmerkingen wil ik jullie verwijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Metallucifer
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 08 maart 2018
Locatie: Buitenpost
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Pheidole Pallidula kolonie Metallucifer

Bericht door Metallucifer »

In mijn laatste blog had ik net mijn kolonie verhuist naar het aquarium. Ze hadden al gauw hun nest uitgezocht en de verhuizing werd al gauw in werking gezet. Ze hadden gekozen om het nest onder twee steentjes te maken, die in het midden van het aquarium ligt. Ik was uiteraard erg blij om te zien dat ze al zo gauw een geschikt plekje hadden gevonden.
Ik ben toen even wat anders gaan doen, maar toen ik een paar uur later weer ging kijken, waren de miertjes hun broed weer aan het verhuizen en ditmaal kozen ze ervoor om hun nest te maken onder de boomstronk die in de bak lag. Ik vond het toen niet raar dat ze weer gingen verhuizen, want ik dacht dat ze, na wat onderzoek door wat werksters, dat ze een geschiktere plek hadden gevonden.
Maar toen ik de dag erna weer ging kijken, waren ze alweer verhuist naar de andere kant van de bak. En zo ging het eigenlijk de hele week lang door dat ze continu met de hele kolonie op zoek waren naar een geschikte plek voor hun kolonie.
Ik kon er niet zo goed een vinger achter krijgen wat het nu was. Het enige wat ik kon bedenken was dat het zand niet vochtig genoeg was om er een geschikte nest in te kunnen bouwen.
Ik heb toen de bak echt goed nat gemaakt met water en de bak afgesloten, zodat de luchtvochtigheid goed hoog zou worden. Ik heb de mieren toen even met rust gelaten en toen ik de volgende dag weer keek, waren ze weer teruggekeerd naar de allereerste plek die ze hadden uitgekozen, namelijk de steentjes in het midden van de bak.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst in deze blog had geschreven, maar ze zitten nog steeds met hun nest onder de steentjes. Ze hebben in de afgelopen maanden veel gegraven en dat kun je ook wel terug zien op de foto's.

De kolonie is nu denk ik zo'n 200-300 werksters groot en er komen de laatste tijd steeds meer majors bij. Op dit moment voer ik ze 4 huisvliegen per dag (nu het nog droog en warm is kan ik de vliegen zelf vangen). Als afwisseling geef ik ze ook wel krekels of een wesp. Alles word meegenomen in het nest. En een paar dagen later komen de overblijfselen weer naar buiten. En dan komen de springstaartjes en de tropische pissebedden naar buiten om de resten op te eten.

Doordat ik de bak heb afgesloten en de luchtvochtigheid erg hoog is, blijft de temperatuur mooi constant op 28-30 graden. Ik heb de lamp in de bak op een timer staan. Dus 's nachts koelt de bak af naar ongeveer 23 graden. Het enige wat me een beetje zorgen baart is dat de luchtvochtigheid in de bak 99% is. Ik weet niet of dit schadelijk is voor de mieren. Ze doen het tot nu toe erg goed, dus heel veel zorgen heb ik niet.

Ik heb laatst als experiment een stukje pannenkoek op een stuk folie gelegd en ze dit aangeboden. Daar wisten ze wel raad mee. Het was erg leuk om te zien dat er zoveel mieren op een pannenkoek afkomen en ze zien genieten van al het vet en zoetigheid.

De planten in de bak groeien als kool. Ik moet het bonzai boompje straks al gaan snoeien, omdat hij al bijna de bovenkant van de bak aanraakt. Verder is er af en toe wat wildgroei. Op dit moment groeit er een paddenstoel bij het bonzaiboompje. Is dit eigenlijk schadelijk voor de mieren? Weet iemand toevallig ook wat voor soort paddenstoel dit is?
Ik zal de volgende keer weer proberen om een leuke video te maken van de miertjes en de bak.

Voor vragen of opmerkingen wil ik jullie verijzen naar: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11248
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger (1q 10w)
Pheidole pallidula (1q 500w)
Messor barbarus (red head) (1q 18w)
Themnothorax sp. (1q 50w)
Myrmica rubra (3q 250w)
Camponotus barbaricus (1q 5w)
Plaats reactie