hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door thomas2001 »

hallo ik vroeg me af hoeveel fruitvliegjes ik eigenlijk zou moeten geven per kolonie. heb mijn koninginen ergens rond eind juni gevangen en heb nu al ongeveer 10 mieren per kolonie maar nou weet ik niet hoeveel fruitvliegjes ik zou moeten geven en ook niet hoevaak. hier mee ben ik vorig jaar wel de fout in gegaan en dat vondt ik vrij jammer. ook vroeg ik me af of jullie nog tips hadden hoe ik het voeren het best kan aan pakken vorig jaar vlogen alle vruitvliegjes alle kanten op bij mij ( ja ik was ze vergeten in de koelkast te zetten ). daarnaast vroeg ik me ook af of mieren al hun noddigen suikers kregen van biologische honing van de albertheijn om presiec te zijn. alvast bedankt voor het helpen een sorry voor me typ fouten ben dislectisch :P
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door mrMojo »

In de veronderstelling dat het over Lasius niger gaat en dat de nestruimte niet te groot is.
Als de hoeveelheid die je geeft de dag nadien weg is dan kan je wat meer geven en als er blijft liggen dan moet je wat minder geven. Je kan beginnen met één fruitvliegje en zo opbouwen naar twee, drie of naar een grotere prooi.
Ikzelf heb ook enkele gynes gevangen eind juni en begin juli. Ze hebben ondertussen allemaal 25+ werksters en een hoop broed. Ze eten momenteel 3 keer per week een huisvlieg of een kleine krekel op.
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door thomas2001 »

Sorry vergeten er bij te zetten gaat inderdaad om de lasuis niger en bij nest ruimte gaat het bij mij momenteel nog over een reageer buisje wanneer zou het trouwens handig zijn om mieren een buitenwereld te geven. Sorry dat ik zou amateuristisch Praat ik ben er een seizoen niet hellemaal meer mee bezig geweest. En de honing hoe zit het daar mee? Is dat genoeg suiker en alle andere stoffen of moet ik echt perse honingdauw geven?
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door mrMojo »

thomas2001 schreef:Sorry vergeten er bij te zetten gaat inderdaad om de lasuis niger en bij nest ruimte gaat het bij mij momenteel nog over een reageer buisje wanneer zou het trouwens handig zijn om mieren een buitenwereld te geven.
Met 10 werksters kan je al een buitenwereldje geven. Het is handiger om te voederen en je stoort de kolonie er minder mee.
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door thomas2001 »

Klopt maar ik heb 1 probleem dan moet ik 12 buiten werelden zien te regelen en aangezien een persoon in me huis het er niet mee eens is dat ik mieren heb moet het verborgen blijven
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
7otto8
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 september 2018
Gender:

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door 7otto8 »

Ook ik heb de vraag, hoeveel fruitvliegjes zijn genoeg per x dagen/week.
Ik heb een Koningin met 6 werksters (L. niger).
Momenteel geef ik 1 fruitvlieg per 2 dagen, de vlieg wordt altijd zo goed als gelijk verder het reageerbuisje ingetrokken, geef ik te weinig of nemen ze het altijd verder het reageerbuisje in mee (ook als "teveel" is)?
Indien het eten altijd wordt meegenomen: hoe weet ik wanneer ik genoeg voedsel geef?
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door mrMojo »

7otto8 schreef:Ook ik heb de vraag, hoeveel fruitvliegjes zijn genoeg per x dagen/week.
Ik heb een Koningin met 6 werksters (L. niger).
Dit is verschillend. De ene kolonie heeft veel fruitvliegjes nodig en de andere kolonie geen.
De fruitvliegjes is voedsel voor de larven in de kolonie, dus wanneer er veel larven aanwezig zijn zullen ze veel fruitvliegjes nodig hebben. Als er daarentegen weinig of geen larven aanwezig zijn hebben ze weinig of geen fruitvliegjes nodig.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: hoeveel fruitvliegjes & biologische honing goed genoeg??

Bericht door mrMojo »

7otto8 schreef:Momenteel geef ik 1 fruitvlieg per 2 dagen, de vlieg wordt altijd zo goed als gelijk verder het reageerbuisje ingetrokken, geef ik te weinig of nemen ze het altijd verder het reageerbuisje in mee (ook als "teveel" is)?
Indien het eten altijd wordt meegenomen: hoe weet ik wanneer ik genoeg voedsel geef?
Wanneer er geen vliegjes blijven liggen in het reageerbuisje kan je misschien 2 fruitvliegjes aanbieden.
Maar als je merkt dat er toch vliegjes in het reageerbuisje blijven liggen kan je die het best verwijderen en de nestruimte verkleinen door een rietje met een watje erom heen vooraan in het buisje te duwen.
Plaats reactie