Voorstellen

Voorstelling van de leden
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Zojuist mijn eerste kolonie Messor barbarus aangeschaft. Jaren geleden al eens verdiept in het houden van mieren maar nu kwam het er uiteindelijk toch maar eens van. Het is een kolonie koningin en 25 a 30 werksters.

De verkoper gaf aan dat ze nog wel een jaar kunnen in de huidige set-up, reageerbuis met een kleine ruimte om te voeren.

De caresheet gaf al aan dat ze vanaf begin dec 6 weken in winterrust kunnen dus tegen die tijd zullen ze naar de slaapkamer verhuizen. Tot die tijd zitten ze rond de 20 graden

om op de zaken vooruit te lopen, ik zag ergens op het forum een tip van iemand om de ikea serie GODMORGON te gebruiken https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70177477/ wellicht is dit wel een goed idee.

Daarnaast zag ik dat barbarus door ytong heen kunnen bijten? is gips dan een geschikt alternatief?

Zoals ik al aangaf zit voor de komende tijd goed en ga ik genieten van deze nieuwe dieren. Mochten jullie tips hebben dan hoor ik die uiteraard graag.

Wouter
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Afbeelding
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voorstellen

Bericht door KC »

Hey en welkom!

Ze bijten ook door gips heen, alleen dat houd mij niet tegen om het toch een kans te geven ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

bedankt voor je reactie! Sowieso zal de ytong of gips in een plastic container komen dus dan is het ook niet direct een probleem.
Zijn jullie het er mee eens dat ik met deze setup nog een jaartje of in elk geval aantal maanden mee door kan?
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voorstellen

Bericht door Kciroj »

Zeker kom je daar dit jaar mee door (en wel langer)! Misschien ervaar je dat ze veel omhoog gaan klimmen als de kolonie groter wordt!
Houd ze wel het liefst in het donker met zo weinig mogelijk trillingen, ze ervaren daar anders veel stress van.

Succes en veel plezier!
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Beste Kciroj,

De verkoper gaf aan dat hij zijn mieren 'went' aan het licht door elke keer het aluminium folie een stukje verder open doet en op die manier zouden ze minder gestrest worden door het licht. Hebben jullie hier de zelfde ervaringen mee?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door miel »

Hallo Wouter,

Mieren kunnen inderdaad aan het licht wennen en dan minder stress ervaren, maar het zal de groei van de kolonie waarschijnlijk niet ten goede komen. HHet is vrij waarschijnlijk dat Messor barbarus sneller groeit in een tamelijke beschutte/donkere omgeving. Er zijn soorten die hier vrij goed mee om kunnen gaan, zoals Lasius niger, maar deze reageren meestal een stuk minder gestrest op licht dan Messor barbarus.

Ik zou ze dus gewoon afdekken. Mocht je ze toch nog willen bestuderen zonder ze te veel te hoeven storen, dan zou het een mogelijkheid zijn om het nest af te dekken met rode folie. Dit omdat de meeste mieren(dacht ik), waaronder Messor barbarus, geen rood licht kunnen waarnemen. Maar de keus is aan u uiteraard. :)

Groeten,

Miel
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voorstellen

Bericht door Hexednl »

Welkom op het forum!

De meningen over je mieren in het licht houden verschillen nog al,
Uit eigen ervaring merk ik dat ze (messor barbarus) vooral gevoelig zijn voor veranderingen van het licht. Wat ik zelf bij mijn Messor barbarus heb gedaan is alleen rode folie, ze kunnen namelijk geen rood licht zien. Als je ze dan op een plek neerzet waar geen direct fel licht op schijnt gaat het prima.

De meeste stress heeft Messor van trillingen, die moet je echt zien te voorkomen.. een pen neerleggen op de zelfde tafel is al genoeg om ze over de zeik te helpen. Dus een washandje onder het buisje leggen helpt ook al veel.
8-)
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Bedankt weer voor alle tips. Ik heb er nu maar een stuk aluminium folie om de reageerbuis heen (waarom eigenlijk aluminiumfolie? ik heb dit hier meerdere malen gezien). Moet het nog speciaal rood folie zijn?

Ik vroeg me nog af he wanneer maken jullie de dump plaats schoon. In het potje dumpen ook de schilletjes van de zaden enz. hier zit al een beetje schimmel bij. Wanneer maken jullie dit schoon?
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Voorstellen

Bericht door BartR »

Aluminiumfolie is donker, makkelijk te vormen en goedkoop.

Ik maak het schoon voordat het gaat schimmelen.
Maar ik heb geen messor
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voorstellen

Bericht door Kciroj »

Af en toe de restjes weghalen met pincet en/of vochtig wattenstaafje. Na een tijdje vond ik het bij mij te viezig worden als ze gaan groeien en afval gaan dumpen. Toen ben ik uit gaan breiden naar een nestje met arena.

Greetz,
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Zoals jullie zien op mijn foto is de linkerhoek van het potje een grote afvalbult met helaas ookal schimmel. Ik zal eens proberen dat er uit te halen. dank voor de adviezen
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Ik heb het idee dat mijn kolonie nu al gegroeid is, Het gaat de goede kant op! Daarnaast zijn er ook nog eieren dus het ziet er hoopvol uit. Uiteraard lees ik veel op dit forum en probeer ik zoveel mogelijk kennis te verkrijgen.
De reageerbuis is tegenwoordig afgedekt en ik heb de meeste rommel uit het potje gehaald.
waar ik nog steeds niet helemaal achter ben is wanneer je de kolonie laat verhuizen? is dat op 'gevoel' of is er een maatstaaf voor?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe vaak jullie voeren, op het moment hebben ze nog een voorraad aan zaden dus ik neem aan dat ik dit niet aan hoef te vullen. Ik heb al eens een mug en een fruitvlieg gevoerd en hier gingen ze gelijk mee aan de slag. Is hier een richtlijn voor? hoe vaak voer je en in welke verdeling? Zaden/insecten? Voor andere huisdieren heb ik ingevroren meelwormen. Is dit een optie? uiteraard na het ontdooien.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voorstellen

Bericht door Kciroj »

Elke week een insect zou ik wel aanraden. Zaden kost redelijk wat tijd en energie om te 'bewerken' tot voeding. Beestjes zijn gemakkelijker voor ze.

Gr,
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voorstellen

Bericht door Kciroj »

En een voorraad aan zaden is ook de bedoeling, mocht dat opraden zou ik af en toe wat bijgeven. Ik heb een zakje zaad van de dierenwinkel, voor de kleinste tropische vogels aangeschaft.
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door miel »

Wanneer je ze kunt laten verhuizen naar een formicarium hangt een beetje af van de grootte van het formicarium, maar meestal wacht men tot de kolonie honderd werksters telt.
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Erg bedankt voor de antwoorden weer.
Ik heb hier inderdaad ook vogelvoer staan met de kleine zaden. Een insect elke week moet zeker lukken.
Het verhuizen is dan inderdaad nog even niet nodig

Wouter
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voorstellen

Bericht door Hexednl »

Meelwormen lusten ook ja, een tip voor zaden: amaranth zaad.
Geeft praktisch geen afval en word heel goed aangenomen.
8-)
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Ik vroeg me nog af of ik suikerwater moest geven. De verkoper gaf aan dat ik geen vocht hoefde te geven totdat het water in het reageerbuisje op is. Klopt dit?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voorstellen

Bericht door Hexednl »

Dat klopt ja, en suikerwater hebben ze niet nodig want de suikers halen ze uit de zaden. Meeste messor kolonies nemen het niet eens aan, je kan proberen of ze interesse hebben.
8-)
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Kijk Dat scheelt weer. Zit weer rustig voor mij. Dan zal ik ze ook geen suikerwater geven. Ik wil ze niet onnodig storen
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Afbeelding

hierbij weer eens een update van mijn 'kolonie' van de winter zijn ze 6 weken in winterslaap geweest en al weer een tijdje uit de winterslaap dus. (normaal is de reageerbuis afgedekt met aluminium folie.

Wel merk ik dat het water geler wordt. Moet ik hier iets mee?
Daarnaast valt op dat er nu eigenlijk altijd wel 1 of 2 werksters 'buiten' zijn.
Eerder werd aangegeven dat ik moest wachten tot een kolonie van min 100 werksters voordat je ze verhuist naar een ander nest. Is dit nog steeds het geval? ik heb het idee dat dat nog erg lang gaat duren namelijk, kunnen ze zolang hierin blijven? Ik heb alvast een set IKEA GODMORGON bakken liggen. Deze moet ik enkel nog aanpassen voor de mieren. Heeft iemand hier voorbeelden van? Als ik de zoekfunctie gebruik op GODMORGON kom ik helaas weinig tegen.

Groeten,

Wouter
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voorstellen

Bericht door mrMojo »

wouter1 schreef:Wel merk ik dat het water geler wordt. Moet ik hier iets mee??
Neen, zolang er geen schimmels aanwezig zijn is dat geen probleem.
wouter1 schreef:Daarnaast valt op dat er nu eigenlijk altijd wel 1 of 2 werksters 'buiten' zijn.
Eerder werd aangegeven dat ik moest wachten tot een kolonie van min 100 werksters voordat je ze verhuist naar een ander nest. Is dit nog steeds het geval? ik heb het idee dat dat nog erg lang gaat duren namelijk, kunnen ze zolang hierin blijven?
Ze kunnen zeker in dat buisje blijven tot er een 100 tal werksters zijn.
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Mhh hier weer wat veranderingen. Zoals voorgesteld heb ik ze dus in het huidige buisje laten zitten. Ik merk alleen dat er de laatste tijd een (groot) aantal mieren zijn overleden in een korte tijd. Is dit normaal? op deze manier groeit de kolonie natuurlijk slecht. Er is wel broed. Is dit normaal of is er iets aan de hand?

De mieren staan gewoon op kamer temperatuur. verduisterd buisje. worden weinig gestoord. Zijn in winterslaap geweest. Hebben altijd een voorraad zaden en krijgen elke vlieg die ik in huis vind. (uiteraard is dit meer in de zomer dan in de winter)
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voorstellen

Bericht door Erikomanos »

Zo, wat een lange “voorstellen” ;)
Normaal kijk ik hier niet heel vaak bij nieuwe leden..
Misschien dat je beter op de juiste plekken op dit forum om hulp kunt vragen. Maar die keuze is aan je zelf.

Je vraag omtrent de spontane? dood, kan zijn door eerste generatie werksters. Maar dat gaat meestal gestaag denk ik... ik heb zelf Messor barbarus een jaar staan, opgekweekt van alleenstaande koningin tot 20-30 werksters nu. En nooit echt veel sterfte gehad moet ik zeggen.
Is er misschien wat veranderd in hun omgeving?
Geef je ze altijd vloeibare dingen in een watje? Ze willen nog weleens verzuipen namelijk.
Kwa eten hebben ze wel veel honger bij mij, ze staan ook op een warmtematje, maar een grote langpootmug per dag gaat er sowieso wel in momenteel.

Welkom in ieders geval en succes!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Erikomanos schreef:Zo, wat een lange “voorstellen” ;)
haha wellicht heb je gelijk en ik zal inderdaad binnenkort eens een topic ergens anders openen. Ik ben ook begonnen met 1 koningin en enkele werksters. Ik denk ook wel dat ik 20 werksters haal. Ik heb er geen warmtemat onder liggen. Ik zal inderdaad meer vlees gaan geven. Hoe kom jij aan de insecten? want ik moet zeggen hier in huis is helaas nog weinig te vinden.
Ik geef ze niets vloeibaars? er is mij altijd verteld dat ze geen suikerwater nodig zouden hebben?

bedankt voor de hulp
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voorstellen

Bericht door Erikomanos »

Ik heb een meelwormen kweek staan, persoonlijk vind ik ze erg handig ivm weinig omkijken naar.
Maar je kan ook zoals meneer Westdijk met je schepnetje even langs een sloot oid lopen, dan vang je vast heel wat vliegen muggen etc.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

Goede tip! dank
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Voorstellen

Bericht door BartR »

En wat je eerste vraag betreft. Ja, Godmorgon is ideaal. Verschillende maten, sluit perfect. Alleen zijn er tegenwoordig wel alleen maar bakken met gerookt glas beschikbaar wat iets lastiger kijkt.
Maar voor de beesten wel beter denk ik.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Voorstellen

Bericht door wouter1 »

BartR schreef:En wat je eerste vraag betreft. Ja, Godmorgon is ideaal. Verschillende maten, sluit perfect. Alleen zijn er tegenwoordig wel alleen maar bakken met gerookt glas beschikbaar wat iets lastiger kijkt.
Maar voor de beesten wel beter denk ik.

BartR, Ik had inderdaad ergens gehoord dat ze in de nieuwe collectie enkel de versie met gerookt glas zouden hebben. Dus ik heb toen nog even snel een oude set gehaald. Heb je toevallig foto's van de Godmorgon set dat hij wordt gebruikt voor mieren?
Plaats reactie