Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door MiekeRoth »

Ik was wel benieuwd naar de ervaringen van anderen hierover. Bij het zoeken naar de levensduur van koloniën kwam ik er achter dat Myrmica rubra koninginnen maar een jaar of twee, drie schijnen te worden. Nu heb ik een kolonie met origineel drie koninginnen en een stuk of 30 (nu rond de 50) werksters. In de kolonie zijn nu al een koningin en een mannetje geboren. Het mannetje zie ik niet meer, dus die zal dood zijn, de koningin loopt met vleugels nog in het formicarium. Zou ze bevrucht kunnen zijn en de kolonie voort kunnen zetten als de andere koninginnen dood zijn? Of klopt de genoemde levensduur niet?
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door Mika »

Mieke,

zo werkt de voortplanting van de (meeste) mierenkolonies niet. Meestal zijn er bruidsvluchten, waar mannetjes en gynes massaal wegvliegen, of zijn er vrouwtjes die buiten de kolonie gaan om daar mannetjes te lokken en te paren(female calling syndrome).

Nadien kunnen ze een kolonie op zichzelf starten (meestal en 'claustral founding'), of hulp krijgen van de moederkolonie die enkele werksters meegeeft. Ze kunnen ook binnenwandelen in een bestaande kolonie, van dezelfde of een andere soort. Bij het binnendringen van een soortvreemde kolonie betreft het natuurlijk sociaal parasitisme.

Myrmica rubra gynes zullen nogal eens een bestaande kolonie gaan versterken, waardoor de leeftijd van de kolonie veel hoger kan zijn dan die van de gynes zelf.


Er zijn uitzonderingen, waar een koningin vervangen wordt door een nieuwe (bijvoorbeeld legermieren, omdat het daar niet anders gaat.) Bij Aphaenogaster senilis kan dit ook voorvallen. Er zijn pestmierensoorten, met paring in het nest ('intranidal mating'). Deze laatste paragraaf zijn allemaal uitzonderingen: meestal hebben de gynes veel reserves, en zullen ze hun eigen kolonie stichten.
DUCKDUCKGO!
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door MiekeRoth »

Mika,
Hoe het normaal gesproken werkt weet ik. Maar ik vroeg mij dus vooral af of de genoemde levensduur van de koningin klopt. En hoe dat dan bij anderen die Myrmica rubra kolonies hebben gaat. Omdat er ook wordt aangegeven dat ze snel in grootte toe kunnen nemen. En ik heel verbaasd was dat ik, met een kleine kolonie, geslachtsdieren zag.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door Mika »

Dat is moeilijk in te schatten, om de reden hierboven gegeven. Enkele jaren is wel heel kort voor een mierengyne. Ik heb nooit een myrmica kolonie 5 jaar gehouden, maar het lijkt me wel dat een Myrmica gyne die leeftijd moet kunnen bereiken. Ik weet het niet van buiten.

Meestal hebben de kolonies honderden, heel soms duizenden werksters, en heel zeldzaam tienduizenden werksters, met dan honderden gynes.
DUCKDUCKGO!
antlover333
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 maart 2018

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door antlover333 »

De gynes kunnen soms wel 12 jaar worden
Myrmica rubra 5q 600 w
Lasius Niger 500 w
Lasius Niger 20 w
Myrmica rubra 1 q 50
Messor barbarus 40w
Formica fusca 3q 70w
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door MiekeRoth »

antlover333 schreef:De gynes kunnen soms wel 12 jaar worden
Van Myrmica rubra? Ik zou het heel fijn vinden hoor, want ik zou het zonde vinden als ik de kolonie over een jaar weer vaarwel zou kunnen zeggen, maar heb je ergens documentatie hier over?
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door EPPIE57 »

Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door Mika »

Ik vraag me af wie er een monogyne kolonie 15 jaar heeft bijgehouden om dat te kunnen weten...
DUCKDUCKGO!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door salamalfayed »

Via de mierenwerkgroep kwam ik in contact met een houder die een Lasius niger gyne 26 jaar in leven heeft gehouden. Hoe dat zit met rubra weet ik niet, maar dat zal vast ook wel een heel aantal jaar zijn.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
antlover333
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 maart 2018

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door antlover333 »

MiekeRoth schreef:
antlover333 schreef:De gynes kunnen soms wel 12 jaar worden
Van Myrmica rubra? Ik zou het heel fijn vinden hoor, want ik zou het zonde vinden als ik de kolonie over een jaar weer vaarwel zou kunnen zeggen, maar heb je ergens documentatie hier over?
Binnen een jaar is een kolonie nog niet eens op maximale grootte dat gebeurt pas na 2/3 jaar maar er zijn geen koninginnen die standaard korter dan 5 jaar leven het kan wel zijn dat ze door omstandigheden overlijd
Myrmica rubra 5q 600 w
Lasius Niger 500 w
Lasius Niger 20 w
Myrmica rubra 1 q 50
Messor barbarus 40w
Formica fusca 3q 70w
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door Mika »

antlover333 schreef:
MiekeRoth schreef:
antlover333 schreef:De gynes kunnen soms wel 12 jaar worden
Van Myrmica rubra? Ik zou het heel fijn vinden hoor, want ik zou het zonde vinden als ik de kolonie over een jaar weer vaarwel zou kunnen zeggen, maar heb je ergens documentatie hier over?
Binnen een jaar is een kolonie nog niet eens op maximale grootte dat gebeurt pas na 2/3 jaar maar er zijn geen koninginnen die standaard korter dan 5 jaar leven het kan wel zijn dat ze door omstandigheden overlijd
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel: er zijn wel gynes die geen 5 jaar worden: die van Monomorium pharaonis.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra koninginnen en hun levensduur

Bericht door Mika »

salamalfayed schreef:Via de mierenwerkgroep kwam ik in contact met een houder die een Lasius niger gyne 26 jaar in leven heeft gehouden. Hoe dat zit met rubra weet ik niet, maar dat zal vast ook wel een heel aantal jaar zijn.

Een Myrmica rubra gyne heeft een andere extrinsieke mortaliteit. Dergelijke kolonies zitten veel oppervlakkiger, en ze verhuizen gemakkelijk: zaken die de extrinsieke levensduur verminderen, zorgen meestal ook voor een gedaalde intrinsieke levensduur.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie