Camponotus ligniperda (Thorium)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thorium
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 41

Camponotus ligniperda (Thorium)

Bericht door Thorium »

Hallo beste mierenvrienden,

Toch maar bedacht om voornamelijk voor mijzelf en ook een beetje voor jullie :oops: om een blog te starten want op den duur vergeet je toch wat er precies is gebeurt en dan is het toch wel handig / leuk om eens terug te lezen .

Rond 15 juni heb ik een Camponotus Ligniperda Koningin thuis gekregen met 1 werker.

Na dat ik een buiten verblijf gereed had gemaakt heb ik het wattenpropje uit de buis gehaald en deze in het verblijf gelegd en de werker ging direct op onderzoek uit.
Ook het welkoms druppeltje natuurlijke honing werd gretig door haar verslonden en het stukje meelworm moest er ook aan geloven .


Na een week of twee toch maar eens in het buisje spieken en Helaas nog geen nieuw broed. :( nu had ik wel gelezen dat deze soort erg stress gevoelig was maar dacht dat zal wel mee vallen .... NOT ....
Toch bleef de werker die nog steeds elke dag ze rondes maakte in het verblijf eten aan nemen en ook van de honing bleef ze drinken .
Geduld dacht ik bij mezelf het zal wel goed komen.

Tijdens de 4e week zo rond het begin van juli en het eind van juni zei me vriendin tegen mij dat ze de werker niet meer had gezien gedurende de week om zijn rondes te lopen door het verblijf.
Haastig liep ik naar de bak toe en nee ik spotte haar zo ook niet 1,2 ,3 .. ze zal wel bij de koningin zitten vertelde ik haar en die wou ik toch niet storen.

Dus wachtte de avond even af en we bleven maar kijken of we haar toch niet zagen.

Tot het moment dat ik terug liep uit de keuken en iets in de hoek zag liggen .
Zal dat een steentje zijn of is dat haar.?!?
Ik de camera aan van de telefoon en in zoomen ....
Ja dat is ze HELAAS.....

De werkster was overleden en lag in de uiterste hoek van het verblijf.

Hopend op broed bij de koningin gaf ik snel een blik in het buisje ....... Nee helemaal leeg op hare majesteit na. :(
Nee toch het zal toch niet dat ik een gebooste tussen () koningin heb....

Toch maar contact opnemen met degene waar die vandaan komt .. fotos erbij van de setup en dergelijke .. Rust en 1x per 2 weken wat voeren werd me aangeraden .

Dus zogezegd zo gedaan.

Vandaag zou ik het overgebleven voedsel uit het buisje halen om schimmel of dergelijke te verkomen .
Ik schuif del folie wat naar achter om het stukje insect te spotten maar hey wat zie ik daar nu liggen ..

Allemaal eitjes ...!!!!

Snel weer donker maken en weer terug plaatsen ze heeft namelijk het kleine stukje helemaal tegen de watten achterin gelegd en wil niet haar volledig stressen door erin te gaan met een pincet.

Hopelijk zal het vanaf nu toch beter gaan en zullen wij on aan het strikte regime houden van RUST !!!!

Hopelijk vinden jullie het avontuur net zo spannend als ik en ook wij zijn benieuwd wat deze soort ons in de toekomst allemaal zal laten beleven.

Groeten T

P.S. Voor de Q&A en Tips &Tricks HIER klikken
Messor Barbarus 10-25 verschillende formaten 2018
Lasius niger 2017 150-200 werkers
3x Lasius niger Gynes 2019

Lasius niger 2018 † Juni 2019
Camponotus ligniperda 2018 † Okt 2018
Gebruikersavatar
Thorium
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (Thorium)

Bericht door Thorium »

Goedendag Mierenvrienden,

Eens kleine Update vanuit Gouda, Afgelopen weekend een snelle check uit gevoerd ..

Mijn koninklijke hoogheid leeft nog steeds , en ze waakt nog vol trots over haar broed.
Dacht er tussen de 7-9 te zien zo in de snelle blik.
Ze zijn nog niet in een verder stadium op dit moment maar blijf hopen op een goede afloop en vele werkers in de toekomst.

Het restant voedsel heeft madame weg gewerkt in de watten en kan daar niet bij . Gelukkig nog geen spoor van schimmel of dergelijke.
Maar houd dat wel in de gaten zodra ik iets bespeur zal ze toch even moeten verhuizen ben ik bang.

Tot zo ver de korte update....
Houd u op de hoogte !!

Gegroet T
Messor Barbarus 10-25 verschillende formaten 2018
Lasius niger 2017 150-200 werkers
3x Lasius niger Gynes 2019

Lasius niger 2018 † Juni 2019
Camponotus ligniperda 2018 † Okt 2018
Gebruikersavatar
Thorium
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (Thorium)

Bericht door Thorium »

Gegroet Mierenvrienden,

Hier weer een korte update .

Mijn Hoogheid heeft de gehele vakantie wel verdiende rust gehad .
Helaas heb ik toch moeten constateren dat we helaas tijdens de afgelopen 4 a 5 weken de eitjes helaas zijn verdwenen..
Iets wat mij zeer heeft bedroefd. heb geen idee waarom of hoe het kan was namelijk niet thuis.

Ze is nog wel in leven maar mijn hoop op een goede afloop dit jaar is al wat gedaald helaas, volhouden zullen we tot het bittere eind , maar vind het wel jammer.

Had graag nog werkers gehad dit jaar maar denk zelf niet dat het er nog inzit.

Al jullie tips voor mij hebben verneem ik die graag ....
HIER

Gegroet T
Messor Barbarus 10-25 verschillende formaten 2018
Lasius niger 2017 150-200 werkers
3x Lasius niger Gynes 2019

Lasius niger 2018 † Juni 2019
Camponotus ligniperda 2018 † Okt 2018
Gebruikersavatar
Thorium
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (Thorium)

Bericht door Thorium »

Hallo Mierenvrienden ,

Helaas moet ik jullie hierbij mededelen dat mijn Koningin helaas is overleden . Dit bedroefd mij zeer .
Twee weken geleden was ze nog in leven maar helaas is ze nu niet meer onder ons.

Dus tot zo ver is dit voor nu een einde voor dit blog van mij over mijn Camponotus ligniperda koningin want een echte kolonie is het helaas nooit geworden .

Gegroet T
Messor Barbarus 10-25 verschillende formaten 2018
Lasius niger 2017 150-200 werkers
3x Lasius niger Gynes 2019

Lasius niger 2018 † Juni 2019
Camponotus ligniperda 2018 † Okt 2018
Plaats reactie