Lasius flavus BartR

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Lasius flavus BartR

Bericht door BartR »

Hieperdepiep hoera!!

Eindelijk heeft mijn op 12 augustus gevangen Lasius flavus eitjes!

Op 12 augustus liep de tuin ineens vol met koninginnen. Ik heb er die avond 4 gevangen (altijd zorgen dat je je spullen klaar hebt liggen, dan vang je er nog veel meer). Een van de koninginnen behield vleugels en had een Lasius niger werkster om haar pootje geklemd. Hierdoor kwam ze de lucht niet in en is waarschijnlijk nooit bevrucht.
Twee andere hebben de twee dagen helaas niet overleefd. Of het door de buizen kwam, het waren plastic buizen van het laboratorium waar ik werk, of door het ruige vangen weet ik niet.

De vierde koningin bleef leven. Waar ik eerst dacht broed te zien, heb ik lange tijd niks meer gezien. Vandaag zag ik echter dat ze op een berg eitjes zit. Het avontuur kan dus beginnen.

O ja, waarom weet ik niet, maar Lasius spp. spreekt mij vanaf het begin totaal niet aan. Wellicht omdat ze per 100 door mijn tuin lopen en ik ze de hele dag zie, of omdat ze zo klein zijn. Een kolonie van een zelf gevangen gyne vind ik echter wel een gaaf idee. Als iemand mij het leuke van Lasius kan uitleggen, dan hoor ik dat heel graag!! :D

DE VRAGEN EN OPMERKINGEN
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Lasius flavus BartR

Bericht door BartR »

Het zal je ale je bovenstaand bericht gelezen hebt niet verbazen dat ik niet echt heel veel met Lasius sp. heb. Waarom weet ik nog steeds niet. Maar een kolonie die je van sctratch gevangen en opgebouwd hebt is natuurlijk wel een uitdaging. Aangezien zij de enige koningin was die ik dit jaar heb kunnen vangen (ik ben te laat begonnen) en in leven kon houden geef ik haar zeker een kans.

Echt haar best om mij, als vertegenwoordiger van een gehele soort, te overtuigen van mijn ongelijk doet ze nog niet. Begin vorige maand legde ze een berg eitjes (10 a 15) en is daar lekker op gaan zitten. Omdat ik haar zelf niet zo boeiend vind heeft ze de mazzel lekker met rust gelaten te worden.

Deze week zijn de eitjes helaas nog niet uitgekomen. Zal ze ze over de winter heentrekken? Maar vervelender om te zien was dat haar water zo goed al op was. Voordat ze eventueel de koelkast in gaat dus maar even naar een nieuwe buis. En wat is dit beest koppig zeg!
Flavus leeft vooral onder de grond lees ik altijd. Daar denkt mijn koningin toch echt wel even anders over. Ik heb een nieuwe schone buis aan de oude buis aangesloten en de oude buis lekker in het licht gelegd. Dit lijkt haar echter niet te interesseren. Zonder gene en zonder stress doet ze lekker haar ding met haar eitjes in het volle licht. Toegegeven ze heeft nog een beetje water, dus wellicht maar weer eens een nieuwe poging wagen als ze helemaal droog staat.

Tot die tijd vind ik haar nog steeds niet zo spectaculair als bijvoorbeeld mijn Camponotussen (is dat een woord?) of zo interessant naar te kijken als mijn Formica fusca. Maar ik hou hoop!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie