Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Hoi,

ik ben op zoek naar een grote (ong. 60x40cm) buitenwereld voor mijn mieren (Pheidole pallidula en Carebara diversus), waar ze mekaar in kunnen tegenkomen.
Beide soorten hebben nu al elk twee van elkaar gescheiden buitenwerelden, maar ik wil ze dus laten samen komen in een grote bak, waar ze zullen moeten concurreren voor het beschikbare voedsel. Dat zal volgens mij uitermate interessante taferelen uitlokken.

Aangezien deze beide soorten zeer makkelijk ontsnappen, heb ik een speciale wens voor deze bak. De hoeken moeten namelijk afgerond zijn, zodat ze minder grip hebben. Ook mag er aan de binnenkant nergens een naad zijn waarlangs ze makkelijk naar boven kunnen klimmen. En liefst moet er ook bovenop een horizontale rand zijn van ongeveer 2cm. Deze zal dan langs de onderkant met PTFE ingesmeerd worden en is de laatste barrière die de mieren in de bak moet houden.

Ik denk dat dit soort maatwerk enkel kan met acryl. Maar, ik vind niemand/geen bedrijf dat dit kan of wil doen. Is dit helemaal niet mogelijk misschien?

Alle tips over het verkrijgen van dit maatwerk, zijn welkom. Ik woon in België (Vlaams-Brabant), maar ik ben steeds bereid om een stukje te rijden! :)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Ik weet dat er tegenwoordig wat aquaria zijn met ronde hoeken voor aquascaping maar weet niet of die achter ook allemaal ronde hoeken hebben.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

BartR schreef:Ik weet dat er tegenwoordig wat aquaria zijn met ronde hoeken voor aquascaping maar weet niet of die achter ook allemaal ronde hoeken hebben.

Het deksel kan je dan eventueel zelf uit plexiglas snijden
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

:) Ok.. Laten we er vanuit gaan dat ik geen kennis, tijd of materiaal heb om ook maar iets zelf te doen ;)
Ik wil dus het geheel laten maken. Want er moeten ook nog gaten in en ik heb nog wat ideetjes voor ergens midden in de bak ook... Het moet dus echt een volledig op maat gemaakte bak worden.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Bedankt voor de tip alleszins! ;)

De afgeronde hoeken zijn eigenlijk niet 100% onmisbaar. Dat is eerder een bonus indien mogelijk. Maar de rand van 2cm is absoluut nodig om de mieren in de bak te houden!
Liefst van al zou deze rand erop moeten zonder naad aan de binnenkant (daar kunnen ze zich aan vast klampen, ook als er PTFE op hangt). Het is dus absoluut noodzakelijk dat deze rand perfect past, dus dit is eigenlijk het onderdeel dat zeker en vast professioneel moet worden vervaardigd!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Klinkt als een dure oplossing. En een waterbarriere toevoegen bijvoorbeeld?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

BartR schreef:Klinkt als een dure oplossing. En een waterbarriere toevoegen bijvoorbeeld?
Dat is natuurlijk een mogelijkheid. Maar dit is niet wat ik wil. Ik heb deze specifieke wens en ben bereid daar wel wat voor neer te tellen :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Dahubster schreef: Beide soorten hebben nu al elk twee van elkaar gescheiden buitenwerelden, maar ik wil ze dus laten samen komen in een grote bak, waar ze zullen moeten concurreren voor het beschikbare voedsel. Dat zal volgens mij uitermate interessante taferelen uitlokken.
Ik verwacht dat de Carebara de Pheidoles uitmoorden tot de laatste, of anders omgekeerd.

Zijn er testen geweest waar dergelijke soorten elkaar tolereerden? Indien niet, vermoed ik een sadistische drijfveer, eerder dan een 'wetenschappelijke'.
DUCKDUCKGO!
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door EPPIE57 »

Dahubster schreef:Hoi,

ik wil ze dus laten samen komen in een grote bak, waar ze zullen moeten concurreren voor het beschikbare voedsel.
Is dit je hobby, 2 mierenkolonies elkaar laten uitmoorden en erbij gaan zitten met een big smile op je gezicht ????
Dan zit je hier verkeerd !!!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Het is een beetje dubbel natuurlijk: we geven ook voedseldieren natuurlijk, en die worden ook gegeten, maar er is toch iets vreemds aan de motivatie.

In de tropen zijn er natuurlijk zoveel mieren, dat er lappendekens zijn, met dominante soorten die elkaar mijden, en secundaire soorten die in het territorium geduld worden... Het lijken mij hier beide in dit geval zeer dominante soorten.
DUCKDUCKGO!
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door EPPIE57 »

Niks dubbel.
Er hoeft niet alles goed gepraat te worden dat er in de natuur vanalles gebeurt en dat we voedseldieren geven.
Maar dit is willens en wetens een wrede manier van amusement .
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Ik denk dat de topic starter bedoelt dat ze om het aanwezige voedsel moeten vechten en in de basis niet had bedacht dat ze elkaar uitmoorden en het dus letterlijk Hunger Games worden.

Je ziet ook regelmatig bij Ants Canada vivaria met drie soorten bij elkaar en leuke filmpjes over hoe de voedsel verdeeld wordt. Dit zijn dan echter soorten die elkaar tolereren. Ik denk dat TS zoiets wil.

Wellicht dat iemand hier goed is in bepalen welke soorten bij elkaar kunnen.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Hexednl »

EPPIE57 schreef:Niks dubbel.
Er hoeft niet alles goed gepraat te worden dat er in de natuur vanalles gebeurt en dat we voedseldieren geven.
Maar dit is willens en wetens een wrede manier van amusement .
Overdrijven is ook een vak. Ik vind dat experimenteren ook bij deze hobby hoort. Soms gaat het goed soms gaat het fout.
Als hij het risico wilt nemen met zijn kolonies dan moet hij dat lekker doen.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

BartR schreef:Ik denk dat de topic starter bedoelt dat ze om het aanwezige voedsel moeten vechten en in de basis niet had bedacht dat ze elkaar uitmoorden en het dus letterlijk Hunger Games worden.

Je ziet ook regelmatig bij Ants Canada vivaria met drie soorten bij elkaar en leuke filmpjes over hoe de voedsel verdeeld wordt. Dit zijn dan echter soorten die elkaar tolereren. Ik denk dat TS zoiets wil.

Wellicht dat iemand hier goed is in bepalen welke soorten bij elkaar kunnen.
Dat kies je dus niet altijd zelf. Een uitgebroken kolonie Lasius niger heeft bij mij ooit eens, jaren geleden, op een nacht een volledige kolonie Camponotus vagus uitgedund... Niet leuk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Westdijk »

Dahubster schreef:ik ben op zoek naar een grote (ong. 60x40cm) buitenwereld voor mijn mieren (Pheidole pallidula en Carebara diversus), waar ze mekaar in kunnen tegenkomen.
Beide soorten hebben nu al elk twee van elkaar gescheiden buitenwerelden, maar ik wil ze dus laten samen komen in een grote bak, waar ze zullen moeten concurreren voor het beschikbare voedsel. Dat zal volgens mij uitermate interessante taferelen uitlokken.
Voor wat betreft het laten maken van een bak die aan jouw verwachtingen voldoet dan zou ik de vraag uitzetten bij grotere bedrijven die terrariums maken. Als zij niet kunnen helpen dan zijn ze misschien wel in de gelegenheid om je aan een juist adres te helpen waar je wel terecht kunt. Ik kan je op dat gebied helaas niet helpen.

Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt door een gezamenlijke buitenwereld. Ik neem dus aan dat de beide kolonies elk een nest in een eigen bak krijgen, los van de buitenwereld. Het zou je in staat kunnen stellen om snel in te grijpen wanneer het fout dreigt te lopen en een kolonie eenvoudig los koppelen.
Je kan dan zelfs overwegen om de buitenwereld slechts gedurende een deel van de dag toegankelijk te maken voor beide kolonies, waardoor er weinig kan gebeuren als je afwezig bent.

Als je gemeenschapsbakken of gemeinschaftsbecken bij de zoekmachine intypt zal je door verwezen door naar diverse posts in het forum waaruit je misschien wat bruikbare informatie kan filteren.

Deze combinatie was ik trouwens nog niet eerder tegen gekomen op het internet, maar de combinaties met Pheidole sp. die ik tot zover wel ben tegen gekomen heb ik hier onder geplakt. Misschien heb je er iets aan.

Pheidole sp.
Pheidole sp. gecombineerd met Attini sp., Diacamma sp., Formicinae sp., Gigantiops destructor, Meranoplus bicolor, Pachycondyla villosa, en Pseudomyrmex termitarius
eigenaar: moglie
https://www.ameisenforum.de/topic28615.html
Pheidole sp. gecombineerd met Azteca sp., Camponotus sp., Gigantiops destructor, Meranoplus bicolor, Myrmicaria sp., Odontoponera sp., Polyrhachis sp., Ponerinae sp. en Tetraponera sp.
in een terrarium van 200*60*120 (l*b*h in cm)
eigenaar: Fred Priebe
http://forum.eusozial.de/index.php?thre ... #post11592
Pheidole sp. gecombineerd met Camponotus sp., Crematogaster carinata, Paraponera sp. en Plagiolepis sp.
Pheidole sp. gecombineerd met Camponotus j. en Camponotus singularis
in een terrarium
eigenaar: Pallidula12

Pheidole sp. gecombineerd met Apterostigma sp., Camponotus habereri, Cataulacus sp., Cyphomyrmex sp., Meranoplus sp., Myrmicaria arachnoides, Polyrhachis sp. en Pseudomyrmex pallidus
in een terrarium van 100*60*100 (l*b*h in cm)
eigenaar: Flo
http://forum.eusozial.de/index.php?thre ... 2a5c4cab7a
Pheidole sp. gecombineerd met Camponotus sp., Crematogaster limata parabiotica, Paraponera sp. en Plagiolepis sp.
Pheidole sp. gecombineerd met Megalomyrmex sp., Myrmicaria arachnoides, Pachycondyla cf. verenae en Polyrhachis sp.
in een terrarium van 100*40*40 (l*b*h in cm)
eigenaar: Fred Priebe
http://forum.eusozial.de/index.php?thre ... stID=24828
Pheidole sp. gecombineerd met Myrmica sp., Myrmicinae sp., Serviformica sp., Temnothorax sp. en Tetramorium sp.
in een terrarium (testbak) van 200*50*50 (l*b*h in cm)
eigenaar: joschi
http://www.ameisenforum.de/gemeinschaft ... t24119.htm
Pheidole sp. gecombineerd met

Pheidole noda (Nederlandse naam onbekend)
Pheidole noda gecombineerd met Camponotus lateralis, Harpegnathos venator, Odontoponera transversa, Polyrhachis sp. en Temnothorax sp.
in een terrarium van 120*60*60 (l*b*h in cm)
eigenaar: gummib4er
http://forum.eusozial.de/index.php?thre ... ftsbecken/
Pheidole noda gecombineerd met

Informeer eens op Duitse sites of de door jou voorgestelde keuze van soorten om samen te houden uitvoerbaar is. Daar vind ik zelf de meeste informatie van mensen die soorten vaker samen houden, maar zelden heel lang. Ik heb zelf geen ervaring met het combineren van mieren, maar het idee blijft me fascineren.

Het gebrek aan gedetailleerde verslagen die enige jaren bestrijken van hobbyisten met gemeenschapsbakken in hun bezit kan ons alles of helemaal niets vertellen. Alles, als je al op voorhand het houden van verschillende soorten mieren in één bak als dierenleed beschouwd. Niets, als je naar de reacties kijkt als iemand aangeeft interesse te hebben in een gemeenschapsbak en wordt afgeschrikt door de kritiek die hier onvermijdelijk op zal volgen. Het gebeurd vaak zonder dat er op de onderliggende vraag wordt ingegaan van hoe zoiets tot een succes kan worden gemaakt of wat de redenen zijn waarom het kan mislukken. De keuze om dan maar in stilte te experimenteren lijkt mij persoonlijk dan voor de hand te liggen. Ook al betekent het dat er dan geen ervaringen meer kunnen worden uitgewisseld en voorkombare fouten eindeloos worden herhaald door verschillende mensen met dezelfde interesse op het gebied van het houden van mieren.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Hmm, dit soort reacties had ik niet verwacht. Er is helemaal geen sadistische motivatie mee gemoeid. Ik hoop absoluut niet dat de ene de andere kolonie uitmoordt, wel in tegendeel! Mijn bedoeling is juist dat de mieren elkaar tegekomen op "virgin ground" en daar wedijveren voor de beschikbare voedselbronnen. Iets wat in de natuur ook moet gebeuren, of heb ik het mis?
Ik zal dit ook pas laten gebeuren wanneer de kolonies beide even sterk zijn en er dus geen van de twee moet onder doen voor de andere. Bovendien is het de bedoeling dat ik het de kolonies extra moeilijk maak in de bak om mekaar te ontmoeten. En dan is het ook nog zo dat beide kolonies reeds elk TWEE aparte buitenwerelden hebben die verbonden zijn met telkens een flexibele buis van 1meter en 12mm doorsnee. Het wordt dus echt absoluut niet makkelijk om mekaars nest te bereiken...

De reden waarom ik dit wil proberen is omdat ik eens ergens iets gelezen heb in verband met het feit dat bij Carebara, vaak minors mee"rijden" op de majors. De reden zou namelijk zijn dat de majors zo traag zijn dat ze zich niet kunnen verdedigen langs de zijkanten en achterkant. Daarom rijden kleinere werksters mee, om de majors dus langs alle kanten te verdedigen wanneer nodig. En dit zou dus enkel gebeuren in situaties waarin ze zich moeten verdedigen, bijvoorbeeld tegen andere mieren. Wat ik eigenlijk verwacht, volgens wat ik zelf al gezien heb en wat ik gelezen heb, is dat wanneer een voedselbron gevonden is, de majors deze gaan verdedigen door errond te lopen en als een stormram andere mieren op een afstand te houden. Dit terwijl de minors op de rug zorgen dat de "tank" niet wordt aangevallen langs achter.

Ik herhaal: ik heb deze info uit goede bron. Het is niet gewoon een ideetje dat ik zelf heb uitgevonden. Is dit nu puur voor de wetenschap? Neen, ik ben geen bioloog! Mieren zijn nu eenmaal geweldige insecten en ik hou ze omdat ik ze graag bezig zie zoals in de natuur. Daarom geef ik ook altijd levend voedsel! Ben ik dan een psychopaat als ik een perfect levende bromvlieg in enkele minuten zie geneutraliseerd worden door mijn mieren? Ik vind dat leuk om te zien, ja. Zien hoe de mieren zich op natuurlijke wijze gedragen in gevangenschap.

Het laatste wat ik hierover kwijt wil is dit: ik heb denk ik op dit forum gelezen dat Carebara zeer tolerante mieren zijn tegenover andere soorten. Ik weet niet waar ik het gelezen heb, en ik ga het ook niet uitzoeken. Maar, mijn hoop is dus inderdaad - zoals enkele intelligentere leden van dit forum blijkbaar wel door hebben - niet dat ze mekaar uitmoorden, maar dat er leuke taferelen gaan te zien zijn die anders enkel in de natuur kunnen worden waargenomen...

Ik hoop dat ik mij voldoende heb verantwoord (als dat al nodig was)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Westdijk schreef: Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt door een gezamenlijke buitenwereld. Ik neem dus aan dat de beide kolonies elk een nest in een eigen bak krijgen, los van de buitenwereld. Het zou je in staat kunnen stellen om snel in te grijpen wanneer het fout dreigt te lopen en een kolonie eenvoudig los koppelen.
Je kan dan zelfs overwegen om de buitenwereld slechts gedurende een deel van de dag toegankelijk te maken voor beide kolonies, waardoor er weinig kan gebeuren als je afwezig bent.
Helemaal correct, Westdijk! ;)
Ik weet niet zeker of het loskoppelen in dit geval zal nodig zijn, omdat naar mijn vermoeden het zo goed als onmogelijk zal zijn voor eender welke partij om bij het andere nest te geraken. Maar, inderdaad, indien nodig kan dat uiteraard gedaan worden om een bloedbad te vermijden.

zoals gezegd in mijn vorige post, hoop ik op deze manier bepaalde reacties en gedragingen te kunnen zien die ik anders niet zou kunnen waarnemen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Dahubster schreef: De reden waarom ik dit wil proberen is omdat ik eens ergens iets gelezen heb in verband met het feit dat bij Carebara, vaak minors mee"rijden" op de majors. De reden zou namelijk zijn dat de majors zo traag zijn dat ze zich niet kunnen verdedigen langs de zijkanten en achterkant. Daarom rijden kleinere werksters mee, om de majors dus langs alle kanten te verdedigen wanneer nodig. En dit zou dus enkel gebeuren in situaties waarin ze zich moeten verdedigen, bijvoorbeeld tegen andere mieren. Wat ik eigenlijk verwacht, volgens wat ik zelf al gezien heb en wat ik gelezen heb, is dat wanneer een voedselbron gevonden is, de majors deze gaan verdedigen door errond te lopen en als een stormram andere mieren op een afstand te houden. Dit terwijl de minors op de rug zorgen dat de "tank" niet wordt aangevallen langs achter.
Dit is de verdediging tegen 'Phorid flies', vliegen die eitjes leggen in de nek, en waarvan de larven zich ontwikkelen in de koppen van de 'dure' majors.

Nu, als er goede ervaringen zijn, trek ik mijn kritiek terug... Maar Pheidole sp... lijkt me weinig om op af te gaan.

In de vrije natuur heb je natuurlijk veel meer soorten mieren, en die moeten praktisch territoria delen, meestel volgens lappendekens van dominante soorten en secundaire soorten.

Bij ons is dat minder, maar in Frankrijk kom je inderdaad een tiental soorten tegen op een tiental meter, die dus allemaal naast elkaar leven.

Het forum is een ruimte voor discussie. Waar moet je dat anders doen?
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Mika schreef: Dit is de verdediging tegen 'Phorid flies', vliegen die eitjes leggen in de nek, en waarvan de larven zich ontwikkelen in de koppen van de 'dure' majors.

Nu, als er goede ervaringen zijn, trek ik mijn kritiek terug... Maar Pheidole sp... lijkt me weinig om op af te gaan.

In de vrije natuur heb je natuurlijk veel meer soorten mieren, en die moeten praktisch territoria delen, meestel volgens lappendekens van dominante soorten en secundaire soorten.

Bij ons is dat minder, maar in Frankrijk kom je inderdaad een tiental soorten tegen op een tiental meter, die dus allemaal naast elkaar leven.

Het forum is een ruimte voor discussie. Waar moet je dat anders doen?
Hey Mika,
je hebt gelijk. Ik ken de uitleg van de Phorid flies ook, maar volgens mijn informatie is dit het geval bij soldaten van de Atta soort en andere bladsnijders. Ik vind het momenteel niet terug, maar ik had gelezen dat er bij de Carebara soorten toch nog een andere uitleg was. Namelijk die ik zo ongeveer gegeven heb.
Kijk, ik denk dat het vooral duidelijk is dat op dit moment niemand weet hoe het zal aflopen. Daarom stel ik mij dus kandidaat om het experiment te doen. Ik zal dan ook laten weten hoe het loopt.
Zoals je zegt, discussie kan hier gevoerd worden, en ik ben blij dat er duidelijk ook mensen zijn waarmee dit op een volwassen manier kan gebeuren :)

Gerhard, waar ik de Carebara gaan halen ben, heeft in zijn tuin (in de zomer, want dan "verpot" hij enkele kolonies naar zijn tuin) verschillende afrikaanse soorten naast elkaar leven. Zowel grote als zeer kleine soorten. Dat werkt daar blijkbaar wel.

Voorlopig zie ik slechts één minpuntje aan mijn experimentje. Namelijk dat Pheidole pallidula niet voorkomt waar Carebara leeft...

Kijk, ik ga het proberen. Neem van mij aan dat er geen "slechte" bedoelingen bij zijn. En ik zal wel laten weten hoe het loopt. Dit zal wel pas voor de zomer zijn, want de Pheidoles zitten nu wat te rusten ;)
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door KC »

Succes met het experiment en wees op alles voorbereid ;) ik zoe het verhaal graag tegemoet.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Hexednl »

@Dahubster kun je dan niet beter een Aziatische Pheidole soort nemen? Noda flaveria ofzo?
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:@Dahubster kun je dan niet beter een Aziatische Pheidole soort nemen? Noda flaveria ofzo?
Dat is inderdaad een goed idee, maar ik zou het willen doen met wat ik reeds heb. Mijn Pheidole kolonie heeft nu ook een grootte bereikt die het volgens mij verantwoord maakt om zo iets op poten te zetten. Als ik nu eerst nog een nieuwe kolonie tot die grootte moet laten uitgroeien, tegen dan is mijn Carebara kolonie uit zijn voegen gegroeid. Ik wil graag dat beide soorten ongeveer even groot/sterk zijn wanneer ik dit opstart.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Zijn er eigenlijk 'gemeinschaftbecken' waar dat goed gelukt is met Carebara? Ze organiseren swarms, en monopoliseren voedsel. Ik weet niet of ze zo territoriaal zijn, maar hun modus operandi voor foerageren lijkt sterk op die van de 'army ants'. Het is nogal onnozel om dat te laten concurreren met een andere soort in een afgesloten bak.
DUCKDUCKGO!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Mika schreef:Zijn er eigenlijk 'gemeinschaftbecken' waar dat goed gelukt is met Carebara? Ze organiseren swarms, en monopoliseren voedsel. Ik weet niet of ze zo territoriaal zijn, maar hun modus operandi voor foerageren lijkt sterk op die van de 'army ants'. Het is nogal onnozel om dat te laten concurreren met een andere soort in een afgesloten bak.
Het zijn toch ook Asian Army Ants?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Hexednl »

Ze worden asian marauder ants genoemd, oftewel Aziatische plunder mieren.

Die naam zullen ze niet voor niks hebben :-P
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Het verschil is dat ze geen bivak houden, maar een vaste nestplaats. Het zijn dus geen army ants. Maar wel een slechte reden om ze wat te laten concurreren om voedsel.
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Ik moet zeggen, tot nu toe heb ik nog helemaaal geen gelijkenis gezien met echte army ants hoor. Ik vind juist dat hun gedrag helemaal overeen komt met de Pheidole pallidula. Het enige verschil is voor mij de grootte van de majors, verder niets... Misschien gaan ze nog veranderen van gedrag naarmate de kolonie groeit. Ik kijk het met veel interesse tegemoet :)
Wat het "project" betreft, wens ik toch nogmaals te benadrukken: beide kolonies hebben hun eigen nest én twee verschillende buitenwerelden en zullen slechts via een buis van min. 1m in de gemeenschapsbak komen. En masse een aanval doen, aan welke kant ook, zal zeker niet makkelijk zijn.
Wanneer ik tijd heb, zal ik eens zoeken naar die tekst ivm het "meerijgedrag" van de Carebara werksters.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Mag ik off-topic vragen waar je de diversa vandaan hebt?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Geen probleem. We zijn trouwens al een hele tijd off-topic, maar dat maakt het net interessant! :D
Ik heb deze kolonie van kalytta-ants. Ze staan op de site als "Pheidologeton sp." (Momenteel niet in stock).
Gerhard, de verkoper beweert ook dat het geen diversa of asffinis zijn, maar een andere soort, die volledig monogyne zijn, niet zo gevoelig voor droogte, en all in all wat sterker en robuuster zijn. En, van wat ik tot hier toe al gemerkt heb, lijkt me dat allemaal wel te kloppen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Westdijk »

Westdijk schreef:Deze combinatie was ik trouwens nog niet eerder tegen gekomen op het internet, maar de combinaties met Pheidole sp. die ik tot zover wel ben tegen gekomen heb ik hier onder geplakt. Misschien heb je er iets aan.
Een correctie van mijn kant. Na het lezen van je laatste post, Dahubster, heb ik geleerd dat Pheidologeton diversus dus Carebara diversus is. Het was mij nog onbekend en pas mijn lijst van gecombineerde soorten in formicaria hierop aan.

Voor de volledigheid van mijn eerdere reactie: in dat geval ben ik wel een combinatie van een Carebara sp. met een andere mierensoort tegen gekomen op het internet.
Carebara diversus (voormalig Pheidologeton diversus)
Carebara diversus gecombineerd met Meranoplus bicolor
eigenaar: Marcel007
https://www.ameisenhaltung.de/artenverz ... us_bicolor

In de link is helaas weinig onderbouwing voor de combinatie, maar in veel gevallen moet ik eenvoudig afgaan op wat mensen delen met anderen op het internet.
Plaats reactie