Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Westdijk schreef: Voor de volledigheid van mijn eerdere reactie: in dat geval ben ik wel een combinatie van een Carebara sp. met een andere mierensoort tegen gekomen op het internet.
Carebara diversus (voormalig Pheidologeton diversus)
Carebara diversus gecombineerd met Meranoplus bicolor
eigenaar: Marcel007
https://www.ameisenhaltung.de/artenverz ... us_bicolor

In de link is helaas weinig onderbouwing voor de combinatie, maar in veel gevallen moet ik eenvoudig afgaan op wat mensen delen met anderen op het internet.
Meranoplus bicolor lijkt een soort te zijn die met veel andere mieren in een community bak kunnen, dus ook met Carebara. Ik heb inderdaad ook nog geen voorbeelden gevonden van een combinatie met Pheidole. Daarom zal het misschien de eerste keer zijn dat het gebeurt :)

Ik wacht alleszins het einde van de winter af en zorg dat beide kolonies in topvorm zijn wanneer ik de gezamenlijke buitenwereld voorstel...
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Mika schreef:Het verschil is dat ze geen bivak houden, maar een vaste nestplaats. Het zijn dus geen army ants. Maar wel een slechte reden om ze wat te laten concurreren om voedsel.
Ik blijf erbij dat ik momenteel echt geen gelijkenis zie met legermieren, behalve dat ze ook een "soldaten" kaste hebben. Misschien dat ze meer gelijkenissen gaan vertonen naarmate de kolonie groter en sterker wordt.

Wat het forageren betreft: werksters lopen maar gewoon een beetje kris-kras door elkaar in de buitenwereld, terwijl er in en rond de buis (naar de buitenwereld) een hele hoop mieren gewoon rustig lijken te wachten tot er iets gebeurt. Dan, wanneer een prooi in de bak gesmeten wordt, wordt deze vrijwel meteen aangevallen door één of meerdere werksters... dan komen er telkens meer en meer de prooi neutraliseren. Op dat punt zie je aan de nest ingang dat er een hele kolonne begint te mobiliseren, en daar zitten dan de majors bij. Heel af en toe zit daar dan ook een KOLOS van een supermajor bij...

Zoals ik al zei: niet anders dan bij Pheidole, behalve dat er grotere majors te zien zijn.

En zo komen we weer on-topic: ik heb het gevoel dat het geen slecht idee is om deze mieren andere mieren te laten tegenkomen waarbij ze gaan moeten concurreren voor het voedsel. Pheidole pallidula zijn trouwens ook niet te onderschatten qua agressiviteit hoor!
Wat ik denk te zullen meemaken is dat beide soorten telkens hun buitgemaakte prooi zullen verdedigen met alle middelen die ze hebben, en dit kan volgens mij zeer interessante taferelen opleveren.

Ook niet vergeten: sommige gedragingen bij mieren zitten er evolutionair ingebakken en hebben alles te maken met de interactie met andere mieren van dezelfde of verschillende soort. Als wij nu bijvoorbeeld zien dat prooien soms worden ondergegraven, kunnen wij beweren dat dit is omdat ze ze willen verstoppen voor andere mieren of dergelijke. Maar we weten pas echt met 100% zekerheid waarom ze dat doen als we het resultaat met eigen ogen kunnen zien. En ik denk dat dit het best kan wanneer we een perfect natuurlijk fenomeen nabootsen: namelijk, dat mieren kolonies elkaar tegenkomen.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Ik heb intussen begrepen dat mijn vraag voor afgeronde hoeken niet zo makkelijk zal worden (en misschien toch net iets te duur voor wat het is), dus ik ga hier niet meer zoveel belang aan hechten.

Ik zal gewoon een bak nemen zoals deze https://www.antstore.net/shop/en/antfar ... 30x30.html
(Deze kan enkel in Duitsland verzonden worden, dus ik zal een leverancier moeten vinden in België of eventueel Nederland). Eén ding moet er absoluut bij, en dat is de rand: https://www.antstore.net/shop/en/antfar ... -5121.html
Wanneer deze ingesmeerd wordt met PTFE, alsook de kanten van de bak, dan heb ik er alle vertrouwen in dat het alle mieren binnen houdt.

Heeft iemand een idee waar ik dit soort bak met rand kan laten maken?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Dahubster

Bericht door Westdijk »

Ik bedenk me net iets voor de afgeronde hoek. Is het een optie om met een 3D printer zelf een afgeronde hoek van plastic te laten maken die je in de hoek van een normaal aquarium kan schuiven waardoor de gebruikelijke kitrand er achter verborgen gaat en jij toch je afgeronde hoek hebt? Zomaar een hersenkronkel.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Dahubster

Bericht door Dahubster »

Westdijk schreef:Ik bedenk me net iets voor de afgeronde hoek. Is het een optie om met een 3D printer zelf een afgeronde hoek van plastic te laten maken die je in de hoek van een normaal aquarium kan schuiven waardoor de gebruikelijke kitrand er achter verborgen gaat en jij toch je afgeronde hoek hebt? Zomaar een hersenkronkel.
Het probleem is dan natuurlijk dat je met een opening zit langs beide kanten van het plastic he. Al is dat een opening van een haar breed, die zullen ze zeker kunnen gebruiken om nog makkelijker naar boven te klimmen ;)

Nee, het moet ofwel uit design zo zijn en met zo weinig mogelijk naden of openingen langs de binnenkant, ofwel laat ik er me niet meer over in. Momenteel heb ik als buitenwereld voor beide kolonies zo een bak zoals die in mijn link, maar dan kleiner. En dat werkt perfect. De aparte rand (frame) is wel uitermate belangrijk, want als er toch eentje zo ver geraakt dat ze helemaal boven zit, dan wordt het bijna onmogelijk om omgekeerd horizontaal dat laatste stuk nog te wandelen (als de rand is ingesmeerd met PTFE natuurlijk, want anders is het toch nog een eitje)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door BartR »

Hee mijn reactie is nooit doorgekomen zie ik?

Ik weet dat mijn overbuurman die kikkers kweekte altijd zijn bakken zelf maakte en bij een glashandel plaatjes liet snijden en ze zelf net kit in elkaar zette.

Ander zoiets?
http://www.terraglas.nl/maatwerk-aquari ... n-aquaria/
Ik ken ze totaal niet, maar prijzen lijken mij redelijke n ze zeggen dat alle persoonlijke wensen verwerkt kunnen worden zoals gaten boren. Lijkt me stug dat een randje dan niet kan. Wellicht zelfs er aan gekit.
Laatst gewijzigd door BartR op 14 nov 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Westdijk »

Opening aan beide zijden van het plastic? Ik moet me beter verwoorden, vermoed ik. Ik stel me een L profiel voor met aan de binnenkant de afronding. Lijm aan de buitenkant en je bevestigd het geheel in de hoek van het aquarium. Er is dan geen opening en jij hebt je afgeronde hoek.

Of een buis over de lengte in vier stukken zagen en in de hoeken bevestigen. Minder sierlijk.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Westdijk schreef:Opening aan beide zijden van het plastic? Ik moet me beter verwoorden, vermoed ik. Ik stel me een L profiel voor met aan de binnenkant de afronding. Lijm aan de buitenkant en je bevestigd het geheel in de hoek van het aquarium. Er is dan geen opening en jij hebt je afgeronde hoek.

Of een buis over de lengte in vier stukken zagen en in de hoeken bevestigen. Minder sierlijk.
Ja, maar ik bedoel, je moet toch die stukken plastic bevestigen? Dat doe je dus met lijm, ok. Maar waar zet je die lijm? Als je zegt aan de buitenkant, dan kan je er vanuit gaan dat er zich een naad zal vormen waaraan ze dus makkelijk naar boven kunnen. Als je zegt aan de binnenkant, op zo'n manier dat er geen lijm naar buiten komt, dan ontstaat er dus een soort opening. En ook al is die opening maar een haar breed, dan zullen ze dat gebruiken om houvast te krijgen.

Wat ik dus bedoel is dat je sowieso een mogelijkheid creeert voor de mieren om zich vast te hechten als je iets aan de binnenkant bijzet. Hoe je dit ook doet... Daarom dat ik zeg dat het by design erin moet zitten. Bijvoorbeeld een acryl bak met ronde hoeken, dat kan ook.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

BartR schreef: Ander zoiets?
http://www.terraglas.nl/maatwerk-aquari ... n-aquaria/
Ik ken ze totaal niet, maar prijzen lijken mij redelijke n ze zeggen dat alle persoonlijke wensen verwerkt kunnen worden zoals gaten boren. Lijkt me stug dat een randje dan niet kan. Wellicht zelfs er aan gekit.
Net even gaan checken. Ziet er idd goed uit. Hopelijk verzenden ze naar België.
Misschien zal ik ze wel eens contacteren. Bedankt voor de tip! :)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Hexednl »

Dahubster schreef:
BartR schreef: Ander zoiets?
http://www.terraglas.nl/maatwerk-aquari ... n-aquaria/
Ik ken ze totaal niet, maar prijzen lijken mij redelijke n ze zeggen dat alle persoonlijke wensen verwerkt kunnen worden zoals gaten boren. Lijkt me stug dat een randje dan niet kan. Wellicht zelfs er aan gekit.
Net even gaan checken. Ziet er idd goed uit. Hopelijk verzenden ze naar België.
Misschien zal ik ze wel eens contacteren. Bedankt voor de tip! :)
Ik heb die site een half jaar geleden een mail gestuurd met de maten die ik wou en wat de kosten daarvan zijn. Nooit reactie op terug gehad.
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:
Ik heb die site een half jaar geleden een mail gestuurd met de maten die ik wou en wat de kosten daarvan zijn. Nooit reactie op terug gehad.
Hmm... Goed om te weten... Heeft er nog iemand (positieve of negatieve) ervaringen met deze leverancier?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Mika »

Dahubster schreef:
Mika schreef:Het verschil is dat ze geen bivak houden, maar een vaste nestplaats. Het zijn dus geen army ants. Maar wel een slechte reden om ze wat te laten concurreren om voedsel.
Ik blijf erbij dat ik momenteel echt geen gelijkenis zie met legermieren, behalve dat ze ook een "soldaten" kaste hebben. Misschien dat ze meer gelijkenissen gaan vertonen naarmate de kolonie groter en sterker wordt.
Misschien is het wat muggenziften van mij, maar... het zijn geen legermieren, omdat ze een vaste nestplaats hebben, maar ze doen wel aan 'swarming'. En het is nogal logisch dat je dat niet kan waarnemen in een bak, want die 'swarm fronts' zijn soms 2 meter breed...En je ervaring in deze is minder van tel. Je gaat toch ook bruidsvluchten niet ontkennen bij de soort die je houdt, alleen maar omdat je kolonie er nog geen heeft gehouden?
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Dahubster »

Mika schreef: Misschien is het wat muggenziften van mij, maar... het zijn geen legermieren, omdat ze een vaste nestplaats hebben, maar ze doen wel aan 'swarming'. En het is nogal logisch dat je dat niet kan waarnemen in een bak, want die 'swarm fronts' zijn soms 2 meter breed...En je ervaring in deze is minder van tel. Je gaat toch ook bruidsvluchten niet ontkennen bij de soort die je houdt, alleen maar omdat je kolonie er nog geen heeft gehouden?
Mika, dat is net wat ik bedoel wanneer ik zeg dat hun gedrag misschien wel zal veranderen naarmate de kolonie groeit. Dat is iets wat ik absoluut onderschrijf.
Een voorbeeld: in het begin nam deze kolonie niets aan van zoetstoffen (suikerwater, honing). Nu dat ze een zekere grootte bereikt hebben, lijkt honing plots hun lievelingssapje! ;)

Ik verwacht dus inderdaad dat er nog heel wat zal veranderen aan het gedrag van de kolonie. En het lijkt me daarom ook super interessant om te zien wat er gebeurt wanneer ze een andere kolonie tegenkomt (van een andere soort) die minstens even sterk is... Misschien bekijk ik het helemaal te rooskleurig en zal het echt een mindless battle zijn waarbij de ene kononie de andere overrompelt en zelfs volledig uitmoordt. Maar misschien wordt het toch eerder een strategisch spel wanneer het gaat om het veilig stellen van voedselbronnen etc.

Alle ideeën en kritieken in acht genomen, lijkt het me zeker niet verkeerd om dit te proberen.
40b
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2018

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door 40b »

Dahubster schreef:
Hexednl schreef:
Ik heb die site een half jaar geleden een mail gestuurd met de maten die ik wou en wat de kosten daarvan zijn. Nooit reactie op terug gehad.
Hmm... Goed om te weten... Heeft er nog iemand (positieve of negatieve) ervaringen met deze leverancier?
Vandaag toevallig op zoek gegaan naar een arena. Toevallig net een email gestuurd omdat er geadverteerd wordt met benzinegaas rvs.
Ik laat het weten als er een reactie is ;-)
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Grote buitenwereld met afgeronde hoeken

Bericht door Jobg »

En? Al reactie gehad? :lol:
Plaats reactie