Winterslaap bij Pheidole pallidula

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Winterslaap bij Pheidole pallidula

Bericht door Dahubster »

Op verschillende plaatsen lees ik dat Pheidole pallidula wel baat heeft bij een korte winterslaap, waarbij de temperatuur naar beneden gaat en er geen voedsel meer wordt aangeboden.
Nu, mijn vraag is: hoe lang mag deze pauze duren? Bij Pheidole pallidula is het namelijk zo dat de werksters maar een maand of twee leven. Dus, logisch gezien, als je ze 3 maanden rust zou geven, en de productie valt intussen helemaal stil, dan heb je na de winter geen enkele werkster meer over (behalve misschien soldaten, want die zouden iets langer kunnen leven)
Of is het misschien zo dat het metabolisme volledig stil valt, zodat de mieren in de winter langer blijven leven?
Gebruikersavatar
Fourmile1
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 november 2018
Locatie: Paris
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Winterslaap bij Pheidole pallidula

Bericht door Fourmile1 »

hallo,
Weet jij uit welke regio deze koningin komt? Pheidole pallidula past zich gemakkelijk aan en de behoefte aan winterslaap hangt af van waar het vandaan kwam. Als je je kolonie verwarmt, stop dan met verwarmen en laat de temperatuur van je kamer. 2 of 3 maanden is genoeg.
Een Pheidole pallidula die afkomstig is uit Lyon in Frankrijk heeft niet dezelfde behoefte aan diapause als een uit Noord-Afrika. Pheidole pallidula zal blijven spawnen, zelfs als het kouder is. Als het te koud is, stopt het en komt het overeen met zijn geografische limiet. Dus als je Pheidole uit Frankrijk komt, snij je de verwarming en zal het een ontwikkeling voortzetten. Als het uit een land in het zuiden komt, past het zich aan de temperatuur van het seizoen aan.
Messor barbarus, Lasius niger, Lasius brunneus, Solenopsis fugax, Camponotus barbaricus, Camponotus cruentatus, Formica lemani.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Winterslaap bij Pheidole pallidula

Bericht door Dahubster »

Geen idee waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Ik heb deze pallidula gekocht bij Antstore een jaartje ongeveer geleden.
Als ze zich toch nog ontwikkelen terwijl het kouder is, moet ik ze dan misschien ook blijven voederen?
Gebruikersavatar
Fourmile1
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 november 2018
Locatie: Paris
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Winterslaap bij Pheidole pallidula

Bericht door Fourmile1 »

Pheidole pallidula is bijna heterodynamisch. Er is geen biologische klok. Het is de kou die kiemrust veroorzaakt. Wat ik bedoel is dat als het afkomstig is van Frankrijk, kan worden gebruikt om gewoon te verwarmen stoppen en het zal de temperatuur van uw huis te houden. Het zal daarom doorgaan met voeden. Dan warmt je in 2 of 3 maanden op. Maar verder toonde Kipyatkov in zijn werk aan dat Pheidole pallidula geen gebrek heeft aan winterslaap. Het kan een ietwat koude periode overleven en slapend blijven, maar fysiologisch niet nodig hebben.
Messor barbarus, Lasius niger, Lasius brunneus, Solenopsis fugax, Camponotus barbaricus, Camponotus cruentatus, Formica lemani.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Winterslaap bij Pheidole pallidula

Bericht door Hexednl »

Je kan ze in principe gewoon op een warmte matje laten de gehele winter. (mijn ervaring)
8-)
Plaats reactie